• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A study on Competence Formation in Physical Education Classes at the Training Stage in Collaboration with Young Teachers

Research Project

Project/Area Number 18K02542
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionUniversity of the Ryukyus

Principal Investigator

eto makiko  琉球大学, 教育学部, 准教授 (70611367)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2020: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords体育教師教育研究 / 授業力量 / 指導観 / 実践的知識 / 教授技術 / 体育科教育 / 学習観 / 学習方略 / 教職志望度 / TPACK / 素朴概念 / 資質能力 / 事例研究 / 体育授業の指導観 / 養成段階の学生 / 体育科教師教育研究 / 体育の授業力量 / 養成段階 / 若手期教員 / 専門性
Outline of Final Research Achievements

This study empirically clarifies students’ competence at the training stage to teach physical education classes. This study’s results clarified the following three points. ① The elements of conviction, knowledge, and teaching techniques formed part of the teaching competence for standards of teacher training and training indices. ② Students believed that they were aware of physical education classes’ “lesson practice.” Furthermore, although students understood physical education classes’ educational concepts and learning strategies, they did not understand complex knowledge (Yoshizaki, 1988) such as children’s obstacles in physical education classes. The results suggested that the students tended to prioritize the lesson plan’s progression. ③ Hypothetically investigating the correlation between each of the elements indicated that the students’ teaching competence was considered to be fragmented (Kihara, 2004).

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

養成段階の最終的な目標として示される教員養成スタンダードや授業力量に対して,採用後の若手教師の授業力量や教員育成指標と照合し検討を行った。授業力量の各要素の内実や関連性を分析することは,教師が自律的に学ぶという発達や学習の視座においても重要である。本研究では,養成段階の体育に関する授業力量の要素を明らかにし,これらを若手教師の授業力量と照合したことで,要素間の関連性を仮説的に考察することができた。本研究の成果として,授業力量の内実と各要素の関連性を検討できたことは,今後,養成段階におけるプログラムや指導指針の在り方に対して資料となり,社会的に意義のあるものと考えられる。

Report

(6 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (12 results) (of which Peer Reviewed: 6 results,  Open Access: 4 results) Presentation (1 results)

  • [Journal Article] A Case Study on Preservice Teachers’ learning concepts and learning strategies of Physical Education ― Focus on the Teaching Aspiration ―2023

    • Author(s)
      江藤真生子,三田沙織
    • Journal Title

      琉球大学教育学部紀要

      Volume: (102) Issue: 102 Pages: 169-178

    • DOI

      10.24564/0002019702

    • ISSN
      1345-3319
    • URL

      https://u-ryukyu.repo.nii.ac.jp/records/2019702

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 沖縄県の小学校高学年児童の体育授業における学習観と学習方略に関する研究2022

    • Author(s)
      江藤真生子
    • Journal Title

      九州体育・スポーツ学研究

      Volume: 37(1) Pages: 1-11

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 小学校体育授業における児童の学びについての教師の認識に関する一考察2022

    • Author(s)
      江藤真生子・三田沙織
    • Journal Title

      九州地区国立大学教育系・文系論文集

      Volume: 9(1) Pages: 1-12

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 小学校教師志望学生の前転の素朴概念とその修正に関する事例的検討2022

    • Author(s)
      江藤真生子
    • Journal Title

      日本教科教育学会誌

      Volume: 45 Pages: 63-74

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 養成段階における体育授業の指導に関する資質能力(試案)の検討―琉球大学を事例として―2022

    • Author(s)
      江藤真生子・三田沙織・奥平勝一・山里拓哉
    • Journal Title

      琉球大学教育学部紀要

      Volume: (100)

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] バスケットボールにチームビルディングを取り入れた教材の開発2021

    • Author(s)
      根路銘 香織 , 江藤 真生子 , 三田 沙織
    • Journal Title

      琉球大学教職センター紀要

      Volume: (3) Pages: 95-107

    • NAID

      120007004223

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 琉球大学教育学部附属中学校研究史 : 理論変遷と校内研の在り方(下)2021

    • Author(s)
      上江洲 朝男 , 江藤 真生子 , 里井 洋一
    • Journal Title

      琉球大学教職センター紀要

      Volume: (3) Pages: 129-140

    • NAID

      120007004226

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 体育授業における障害者スポーツの教材価値に関する検討2021

    • Author(s)
      江藤 真生子 , 三田 沙織
    • Journal Title

      琉球大学教職センター紀要

      Volume: (3) Pages: 1-11

    • NAID

      120007004229

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] ICTを活用した体育授業における教員志望学生の授業力量(その1)―小学校体育に関する電子黒板を活用したマイクロティーチングの実践―2021

    • Author(s)
      江藤真生子,濱本想子,三田沙織,岡本牧子,嘉数健悟,金城昇
    • Journal Title

      琉球大学教育学部紀要

      Volume: 99

    • NAID

      120007163740

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 小学校教師志望学生の体育授業の言葉かけに関する事例研究―教育実習における体育授業を対象として―2020

    • Author(s)
      江藤真生子
    • Journal Title

      神戸大学大学院人間発達環境学研究科研究紀要

      Volume: 13 Pages: 39-48

    • NAID

      40022204644

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 体育科教師教育研究の動向と課題について  ―Tinningの理論的方向性による研究の分類から―2019

    • Author(s)
      江藤真生子・嘉数健悟
    • Journal Title

      体育科教育学研究

      Volume: 35 Pages: 1-16

    • NAID

      130007733795

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 小学校体育授業の指導観の変容に関する事例研究 ―養成段階の学生を対象とした教科の指導法に関する講義に着目して―2019

    • Author(s)
      江藤真生子
    • Journal Title

      日本教科教育学会誌

      Volume: 42

    • NAID

      130007980944

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 小学校教員志望学生のICTを活用したマイクロティーチングにおける授業力量の事例的検討―教授技術とTPACKに着目して―2021

    • Author(s)
      江藤真生子
    • Organizer
      日本体育・スポーツ・健康学会(2021年9月)大会オンライン
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi