• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on effective avoidance methods in case of the water accident

Research Project

Project/Area Number 18K02579
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionNaruto University of Education

Principal Investigator

MATSUI Atsunori  鳴門教育大学, 大学院学校教育研究科, 教授 (40190384)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2020: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2019: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Keywords溺水防止 / 水上安全 / 安全確保につながる運動 / 水泳 / 背浮き / エレメンタリー・バクストローク / ウイテマテ / 安全水泳 / 水難 / 安全確保 / 着衣泳 / 浮漂 / エレメンタリーバックストローク / 学校水泳 / Water Safety
Outline of Final Research Achievements

In order to find an effective disaster prevention method in a water accident, two adults were subjected to "back float" and "elementary backstroke" for 30 minutes, and the heart rate fluctuation, movement trajectory, and movement distance were measured during that period.
Regardless of whether in 2 methods, the exercise intencity differs depending on the subject's basic ability to perform floating or swimming, and the same applies to the subject's own perceptive exercise intensity and fatigue.
Therefore, when avoiding a water accident, the state of skill acquisition for certain method is a major factor rather than the methodology of how to escape an emergency.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

新しい学習指導要領において「水泳」のなかに「安全確保につながる運動」が新たに導入され,水難事態の避災方法としての水中技能が取り扱われることになった。しかし、その到達目標や指導例についての情報が乏しく、指導案を作成するための根拠をいち早く提供する必要が生た。特に、「浮いて待つ」ことを推奨する動きもあり、従来の泳ぎの学習と相反することから教育現場の混乱を招く恐れもある。適切な学校カリキュラムの内容として構築するため、リスク事象の対応方法を論理的に整理する必要がある。本研究は方法の選択よりも,その方法を安全に余裕を持って遂行することができるかが重要であり,双方とも動作技能の習熟が求められるとした。

Report

(4 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (1 results)

All 2021

All Presentation (1 results)

  • [Presentation] 水難時の対処方法が安全確保の可能性に及ぼす影響2021

    • Author(s)
      松井敦典,篠原健真
    • Organizer
      学校水泳研究会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi