• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Theoretical and empirical research on subjects in mathematics and their characteristics based on semiotics

Research Project

Project/Area Number 18K02584
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionKagoshima University

Principal Investigator

Wada Shinya  鹿児島大学, 法文教育学域教育学系, 准教授 (60372471)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 山口 武志  鹿児島大学, 法文教育学域教育学系, 教授 (60239895)
影山 和也  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 准教授 (60432283)
中川 裕之  大分大学, 教育学部, 准教授 (00450156)
上ヶ谷 友佑  広島大学, 附属福山中学校, 教諭 (80813071)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords記号論 / 構成主義 / 身体論 / 存在論 / 考察対象 / 数学教育 / 数学の対象 / 身体化理論 / 社会文化主義
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this research was to theoretically and empirically clarify the characteristics of mathematics when the subject in mathematics is assumed to exist as a sign. Theoretically, it was clarified that the subject in mathematics can be regarded as a sign, that the ontological status of the subjects of consideration can be described by it, and so on. I also clarified the research methodology of semiotics and constructivism by examining them in a complementary manner. Empirically, we described the activities of the mathematician Euler from this framework, and also described a lesson on the introduction of square roots, and by contrasting them, we clarified the changes in the statuses unique to mathematics lessons.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の意義は,次の点にある。(1)考察対象をどのように知るのかという認識論的側面から考察対象の本性や存在条件は何かという存在論的側面へと主眼を転換したこと。つまり,学習者が対象を創り出すのではなく対象に則って行為する,という観点から授業を見直すことができた。(2)その研究方法論として,これまで個人の認識に焦点を当てた方法論が主だったが,教室集団の考察対象の本性に焦点を当てた方法論を構築できた。(3)このような研究方法論に則り,本来ならば同じ土俵で語ることができない数学者の活動と数学の授業を対比することができ,それによって数学授業に固有な特徴を明らかにすることができた。

Report

(4 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (17 results)

All 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 1 results) Presentation (8 results) Book (4 results)

  • [Journal Article] 数学の授業における考察対象の存在論的様相の顕在化─Eulerの活動と数学の授業における考察対象の進化論的発展の対比を通して─2021

    • Author(s)
      和田信哉,上ヶ谷友佑,中川裕之,影山和也,山口武志
    • Journal Title

      数学教育学研究

      Volume: 26(2) Pages: 31-43

    • NAID

      40022523033

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 図式的推論に基づく数学授業に関する基礎的考察─記号論と身体化理論の視座から─2021

    • Author(s)
      和田信哉,山本貴之
    • Journal Title

      鹿児島大学教育学部研究紀要 教育科学編

      Volume: 72 Pages: 15-28

    • NAID

      120006995986

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 日数教論文における空間図形の研究の動向と展望2020

    • Author(s)
      和田信哉
    • Journal Title

      日本数学教育学会 春期研究大会論文集

      Volume: 8 Pages: 113-120

    • NAID

      40022492474

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 数学の授業における考察対象の存在論的様相に関する研究方法論2019

    • Author(s)
      上ヶ谷友佑・和田信哉・中川裕之・影山和也・山口武志
    • Journal Title

      日本教科教育学会 全国大会論文集

      Volume: 45 Pages: 74-75

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 数学における考察対象の存在論的様相─Eulerによる「無限解析」の記号論的分析─2019

    • Author(s)
      和田信哉・中川裕之・上ヶ谷友佑・影山和也・山口武志
    • Journal Title

      数学教育学研究

      Volume: 25 Pages: 55-64

    • NAID

      40022337561

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 数学教育における図式的推論に関する一考察─記号論と身体化理論の観点から─2020

    • Author(s)
      山本貴之,和田信哉
    • Organizer
      全国数学教育学会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 数学の授業における考察対象の在り方─身体論的視座からみた記号のクラスの変動分析─2020

    • Author(s)
      影山和也,上ヶ谷友佑,和田信哉,中川裕之,山口武志
    • Organizer
      全国数学教育学会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 記号論による数学における考察対象の分析─平方根の導入を通して─2019

    • Author(s)
      和田信哉・上ヶ谷友佑・中川裕之・影山和也・山口武志
    • Organizer
      全国数学教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 数学の授業における考察対象の存在論的様相に関する研究方法論2019

    • Author(s)
      上ヶ谷友佑・和田信哉・中川裕之・影山和也・山口武志
    • Organizer
      日本教科教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 数学の授業における考察対象の進化論的発展の様相─「平方根の大小関係」の授業の記号論的分析─2019

    • Author(s)
      和田信哉・上ヶ谷友佑・影山和也・中川裕之・山口武志
    • Organizer
      全国数学教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 数学における考察対象の存在論的様相─オイラーによる「無限解析」の記号論的分析─2019

    • Author(s)
      和田信哉・中川裕之・上ヶ谷友佑・影山和也・山口武志
    • Organizer
      全国数学教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 数学教育における活動の対象を捉える記号論的枠組み─対象の存在論的様相及びその学習への影響の明確化に向けて─2018

    • Author(s)
      和田信哉・影山和也・上ヶ谷友佑・中川裕之・山口武志
    • Organizer
      全国数学教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 代数的推論の精緻化の試み2018

    • Author(s)
      和田信哉・岩田耕司・中川裕之
    • Organizer
      九州数学教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 新しい算数教育の理論と実践2021

    • Author(s)
      溝口達也編著
    • Total Pages
      251
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623091072
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 新訂 算数科教育の研究と実践2019

    • Author(s)
      九州算数教育研究会
    • Total Pages
      160
    • Publisher
      日本教育研究センター
    • ISBN
      9784890261994
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 改訂新版 講座 算数授業の新展開 第2学年2019

    • Author(s)
      新算数教育研究会
    • Total Pages
      212
    • Publisher
      東洋館出版社
    • ISBN
      9784491036861
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 改訂新版 講座 算数授業の新展開 第4学年2019

    • Author(s)
      新算数教育研究会
    • Total Pages
      206
    • Publisher
      東洋館出版社
    • ISBN
      9784491036885
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi