Project/Area Number |
18K02590
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
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Research Institution | Tokyo Woman's Christian University |
Principal Investigator |
Oie Mayumi 東京女子大学, 現代教養学部, 教授 (00385379)
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Project Period (FY) |
2018-04-01 – 2021-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2020)
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Budget Amount *help |
¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
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Keywords | 命題的論理 / 順列操作 / 樹形図 / 論理的思考 / 中学生 / 数学 / ベイズ推論 / 二重過程理論 / 属性代用 / 生物学的妥当性 / 論理操作 / 順列 / 概念 / 演繹的推論 / 授業デザイン / 命題 / 事例 / 確率推論 / 場合の数 / 順列と組み合わせ / ベイズ型推論 / ベイズ的推論課題 / 高校生 / 数学科 |
Outline of Final Research Achievements |
The purpose of the present study was to develop the lesson design to teach logical meaning of tree-diagram structure and permutational operation, implicate the propositional logic of tree-diagram, and to enhance learners' logical thinking. The participants were eighth graders in four classes (N = 81). To investigate the influence on permutational operation's understanding by what learners are taught on tree-diagram, two-way (teaching methods × pre-post tests) experimental lessons were put into practice. The analyses by two-way ANOVA (teaching methods × pre-post tests) indicated that the interaction between teaching methods and the pre-post tests of permutational task, and the main effect of pre-post tests were significant. Teaching methods' main effect was not significant.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
確率推論は,人がどのような行動をとるべきかを意思決定する上で重要だが,一方で人は非合理的で誤った判断をしばしば行うことが,認知心理学の研究史から明らかにされてきた。 確率概念の獲得の前提となる重要な概念は「順列」であり,算術の技能が身についている大人でも、ベイズ的推論課題が難しいのは、課題の命題的論理構造を理解できなければ正答には至らないためと考えられる。順列の論理操作に関する子どもの誤った知識を修正し、確率推論につなげていくためには、順列操作を論理的に構造化し、順列の概念を命題として理解できるように授業をデザインし、学習者の論理的思考を促進する教授法を開発することにより、数学教育に貢献できる。
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