• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Modeling of the teaching method of junior high school geometric reasoning from the viewpoint "variability and constantity of geometric figures"

Research Project

Project/Area Number 18K02614
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionShikoku Gakuin University (2020-2021)
Baiko Gakuin University (2018-2019)

Principal Investigator

KAZAMA Kimie  四国学院大学, 文学部, 教授 (00552374)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 橋本 是浩  大阪教育大学, 教育学部, 名誉教授 (00030479)
佐竹 郁夫  香川大学, 教育学部, 教授 (80243161)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords図形の論証指導 / 図の変数性・定数性 / 順序思考・俯瞰思考 / 証明 / 指導法のモデル化
Outline of Final Research Achievements

This purpose is to "prepare a model of a new teaching method that overcomes the teaching problems in junior high school geometric reasoning, and propose it to mathematics teachers."
For it, we could empirically show it, by considering the function teaching method and the global viewpoint "order thinking/bird's-eye view thinking" and by developing teaching materials for proof in which the viewpoint of "variable/constant" of function is introduced in order to handle geometric propositions. As the result, we identified the "locus" as the appropriate task, and, through doing the teaching material development and thinking out teacher's questioning, we made the geometric reasoning teaching method model that is based on “ingenuity to explain expected results” and “setting activities to create diagrams that meet the conditions”. And for its verification, we made new experimental lesson plans in the grade 2 and 3 and conducted those to verify the validity of the modeling. We could do it.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

図形の論証指導については長い歴史とさまざまな試論にも関わらず,学校現場では指導法が確立されていない。その結果,指導はルーチンワークに終始し,教師自身が証明することの価値を見出していない。指導上の教師のこの問題点を克服し,新しい指導法の提案とそのモデル化を行い,図形論証指導法の確立を見いだすことができた。具体的には,中1から中2への図形学習の移行をスムースにし,中2から中3、さらに高へ、生徒の「図」の捉え方を変えさせる新しい指導法を提案し,授業で活用できるモデルを作ることができた。

Report

(5 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (15 results)

All 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (10 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 7 results) Presentation (5 results)

  • [Journal Article] 中学校図形論証における軌跡の指導-ICTを活用した中2実践を通して-2021

    • Author(s)
      風間喜美江・山本恵悟・浅野翔
    • Journal Title

      日本数学教育学会第103回大会発表要旨集(埼玉大会)

      Volume: 103 Pages: 225-225

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 軌跡の証明概念の把握の困難性について-生徒のナイーブな反応から得られた指導ー2021

    • Author(s)
      風間喜美江
    • Journal Title

      日本教材学会第33回研究発表大会研究発表要旨集

      Volume: 33 Pages: 92-95

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 中学校図形論証における「軌跡」の指導の可能性-ICTを利用を通した証明活動ー2021

    • Author(s)
      風間喜美江
    • Journal Title

      日本数学教育学会第54回秋期研究大会発表収録

      Volume: 54 Pages: 229-232

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 事象から命題を見つけ,その証明法を探究する図形論証指導~直接証明と間接証明~2020

    • Author(s)
      堀孝浩・風間喜美江・橋本三嗣
    • Journal Title

      日本数学教育学会第102回大会発表要旨集(茨城大会)

      Volume: 102 Pages: 206-206

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 「図の変数性・定数性」による図形論証指導モデル-生徒の思考を揺さぶる教材の開発-2020

    • Author(s)
      風間喜美江
    • Journal Title

      第53回秋期研究大会発表収録,日本数学教育学会

      Volume: 53 Pages: 273-276

    • NAID

      40022494112

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 中高一貫した図形論指導をはかる教材開発-課題「軌跡」がもつより深い論証指導の可能性を探る-,2020

    • Author(s)
      風間喜美江
    • Journal Title

      日本教材学会第32回研究発表大会研究発表要旨集

      Volume: 32 Pages: 92-95

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 〈なわばり問題〉と線分の垂直二等分線の作図の論理的俯瞰-論理的判断への移行をめざす「順序思考・俯瞰思考」の意識化-2019

    • Author(s)
      風間喜美江
    • Journal Title

      日本数学教育学会 秋期研究大会発表収録

      Volume: 52 Pages: 403-406

    • NAID

      40022493813

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「順序思考・俯瞰思考」による図形の論証教材開発-具体的課題から見いだす教材開発・指導モデルの作成-2019

    • Author(s)
      風間喜美江
    • Journal Title

      日本教材学会第31回研究発表大会研究発表要旨集

      Volume: 31 Pages: 70-71

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 図形概念を深める相似導入指導-図を重ねる・ICT活用を通して-2019

    • Author(s)
      風間喜美江・山本恵悟・今宮一貴
    • Journal Title

      日本数学教育学会第101回大会発表要旨集(沖縄大会)

      Volume: 101 Pages: 268-268

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 与えられた問題の逆問題を見いだす図形論証指導2018

    • Author(s)
      風間喜美江・橋本是浩
    • Journal Title

      秋期研究大会発表収録,日本数学教育学会

      Volume: 51 Pages: 389-392

    • NAID

      40021940452

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 軌跡の証明概念の把握の困難性について-生徒のナイーブな反応から得られた指導ー2021

    • Author(s)
      風間喜美江・山本恵悟・浅野翔
    • Organizer
      日本数学教育学会第103回全国算数・数学研究(埼玉)大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 中学校図形論証における「軌跡」の指導の可能性-ICTを利用を通した証明活動ー2021

    • Author(s)
      風間喜美江
    • Organizer
      日本数学教育学会第53回秋期研究大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 探究的な学習活動を促す図形の論証指導―中高一貫指導に焦点をあてて―2019

    • Author(s)
      橋本三嗣・風間喜美江
    • Organizer
      全国数学教育学会第51回研究発表会(広島大学)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] その結論に導く多様な仮定を調べる空間図形の指導2018

    • Author(s)
      堀孝浩
    • Organizer
      第100回全国算数・数学研究全国(東京)大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 数学的な思考力・表現力の育成 3年相似な図形2018

    • Author(s)
      今宮一貴・山本恵悟・風間喜美江
    • Organizer
      東京都足立区中研数学部
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi