• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Practical research for the development of an art education curriculum that fosters the ability to discover and solve problems through creativity

Research Project

Project/Area Number 18K02623
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionOkayama University

Principal Investigator

KIYOTA Tetsuo  岡山大学, 教育学域, 教授 (20550841)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 藤原 智也  愛知県立大学, 教育福祉学部, 准教授 (50737822)
大橋 功  岡山大学, 教育学研究科, 教授 (70268126)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2018: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Keywords創造性 / STEAM教育 / 美術教育 / 身体性 / 教育カリキュラム / 多様性 / 教員養成カリキュラム / 学習カリキュラム / ユニバーサルデザイン / インクルーシブ / 教育学
Outline of Final Research Achievements

We have established a program to train teachers (Creative Educators (CE) who can nurture children's creativity in the teacher training course of a national university corporation. I was able to start the class curriculum from the 2023 academic year. In addition, 17 competencies that students should reach were jointly developed with researchers from the United States, China, and Taiwan, and presented at an international forum hosted by the research team.
In addition, we examined the role model of educational practice by CE in collaboration with practical collaborators and research teams of elementary, junior high, and high schools, and collected and examined practical examples of classes that foster problem-finding and problem-solving skills in a video and created an archive that anyone can use.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

創造性教育、STEAM教育、問題発見型の教育活動が必要と言われながらも、教育現場ではどのように授業を行い、どのよう資質・能力を育成すればよいのかが一般的に示されていないため、キャッチアップするための授業のロールモデルが求められていると言える。
本研究では学校教育教員に必要な創造性を育むための資質・能力を17のコンピテンシーとして四つのカテゴリー(身体的思考、批判的思考、空間的思考、創造的態度)に分類して示し、教員養成課程で育成する到達度指標として、カリキュラムを運用する。
その結果、本カリキュラム修了生が、各学校で、これらの資質・能力を自らの経験として子どもたちに伝えることが期待できる。

Report

(6 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (35 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018 Other

All Int'l Joint Research (10 results) Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 3 results) Presentation (10 results) Book (4 results) Remarks (5 results) Funded Workshop (3 results)

  • [Int'l Joint Research] Lesley University(米国)

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] 浙江師範大学/四川師範大学/陝西師範大学(中国)

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] 台湾 國立東華大学/中華民国教育部視覺藝術教學實 踐研究中程計画/中華民国兒童美術教育學會(その他の国・地域)

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] Lesley University(米国)

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] 浙江師範大学/四川師範大学/陝西師範大学(中国)

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] 台湾 國立東華大学/中華民国教育部視覺藝術教學實 踐研究中程計画/中華民国兒童美術教育學會(その他の国・地域)

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] Lesley University(米国)

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] 浙江師範大学/四川師範大学(中国)

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] 中華民国教育部視覺藝術教學實踐研究中程計画/中華民国兒童美術教育學會(その他の国・地域)

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] Lesley University/Boston Museaum/Boston Children's Museaum(米国)

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 創造的態度尺度による中学生の創造性と審美に関する一考察2021

    • Author(s)
      松浦藍,清田哲男
    • Journal Title

      美術教育学研究

      Volume: 53 Pages: 249-256

    • NAID

      40022546297

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 創造性が社会と出会う美術教育のためのカリキュラムデザインの研究―「未来の可能性」と人間中心デザインの視点からの一考察―2020

    • Author(s)
      清田哲男
    • Journal Title

      美術教育学研究

      Volume: 52 Pages: 153-160

    • NAID

      130008012497

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 文化的実践を基盤とした美術教育の学習構造の研究2020

    • Author(s)
      清田哲男,大橋功,藤田雅也
    • Journal Title

      美術教育

      Volume: 304 Pages: 28-37

    • NAID

      130008034396

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 身体・感覚経験を伴った創造性を育成する教員であるCreative Educator(CE)の教育活動の可能性についての検討2022

    • Author(s)
      清田哲男,大橋功,藤原智也,藤田雅也,妹尾佑介,堤祥晃,宣昌大,松浦藍
    • Organizer
      日本美術教育学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 触覚を中心とした感受アート授業の実践からの一考察2022

    • Author(s)
      須増 啓之,勅使河原 君江,清田 哲男,伊都 紀美子,和田 健一,辻田 美和,前田 豊稔,坪井 良美,岡田 隆史,山﨑 麻友,宣 昌大,松浦 藍
    • Organizer
      日本美術教育学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 越境する創造性の育成(2)―時の流れを創造する―2022

    • Author(s)
      小川容子,妹尾佑介,三村悠美子,武田聡一郎,松浦藍,斉藤栄里子,清田哲男
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 身体・感覚経験を伴った創造性を育成すべき教員の資質とするための検討2021

    • Author(s)
      清田哲男,大橋功,藤原智也,藤田雅也,松浦藍
    • Organizer
      日本美術教育学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 越境する創造性の育成 創造性の深化と芸術教育2021

    • Author(s)
      小川容子,妹尾佑介,三村悠美,武田聡一郎,藤井菜摘,清田哲男
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 子どもたちの創造性の芽生えの瞬間をとらえる ―音楽の視点・美術の視点―2021

    • Author(s)
      小川容子,三村悠美子,武田聡一郎,松浦藍,廣畑まゆ美,清田哲男
    • Organizer
      日本音楽教育学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 社会的課題にアプローチする芸術の創造性 (1)~インクルーシブの視点から~2019

    • Author(s)
      清田哲男,大橋功,藤原智也
    • Organizer
      第68回 日本美術教育学会 学術研究大会 東京大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 社会的課題にアプローチする芸術の創造性(2)~コミュニティの視点から~2019

    • Author(s)
      藤原智也,清田哲男,大橋功
    • Organizer
      第68回 日本美術教育学会 学術研究大会 東京大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 美術の学習過程の構造化への試み―文化的実践としての学びを軸に―2019

    • Author(s)
      大橋功,清田哲男,藤田雅也
    • Organizer
      第68回 日本美術教育学会 学術研究大会 東京大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 創造性が社会と出会う美術教育にむけての実践的研究2018

    • Author(s)
      清田哲男、大橋功、藤原智也、秋山道広、堤祥晃、宣昌大、松浦藍
    • Organizer
      第67回日本美術教育学会 三重大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 教育科学を考える2023

    • Author(s)
      小川容子・松多信尚・清田哲男
    • Total Pages
      370
    • Publisher
      岡山大学出版会
    • ISBN
      9784904228777
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 子どもが問いを生み出す時間2022

    • Author(s)
      桑原敏典・清田哲男
    • Total Pages
      191
    • Publisher
      日本文教出版
    • ISBN
      9784536601306
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 子供が問いを生み出す時間-総合的な学習の時間の指導を考える-2022

    • Author(s)
      桑原敏典,清田哲男
    • Total Pages
      191
    • Publisher
      日本文教出版
    • ISBN
      9784536601306
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 子どもが夢を叶える図工室・美術室 創造性が社会と出会う造形教育(ANCS)をめざして2018

    • Author(s)
      清田哲男、上田久利、大橋功、藤原智也
    • Total Pages
      245
    • Publisher
      あいり出版
    • ISBN
      9784865550573
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Remarks] 創造性が社会と出会い美術教育(ANCS)

    • URL

      https://www.ancs.site/

    • Related Report
      2022 Annual Research Report 2021 Research-status Report 2020 Research-status Report 2019 Research-status Report
  • [Remarks] 岡山大学大学院教育学研究科附属国際創造性・STEAM教育開発センター(CRE-Lab.)

    • URL

      https://www.okayama-u-cre-lab.com

    • Related Report
      2022 Annual Research Report 2021 Research-status Report
  • [Remarks] STartLE project

    • URL

      https://www.okadaiart.com/

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Remarks] 岡山大学教育学部国際創造性教育研究チーム

    • URL

      https://www.okayama-u-cre-lab.com

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Remarks] 子どもが夢を叶える図工室・美術室

    • URL

      https://yume-bijutsu.amebaownd.com/

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Funded Workshop] CRE-Lab.FORUM2023 創造される日常2023

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Funded Workshop] CRE-Lab.FORUM20222022

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Funded Workshop] CRE-Lab.FORUM20212021

    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi