Project/Area Number |
18K02632
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
|
Research Institution | University of Miyazaki |
Principal Investigator |
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
帖佐 悦男 宮崎大学, 医学部, 教授 (00236837)
鶴田 来美 宮崎大学, 医学部, 教授 (30258983)
田中 紀子 神戸女子大学, 家政学部, 教授 (90122324)
濱口 郁枝 甲南女子大学, 人間科学部, 教授 (80521997)
秋永 優子 福岡教育大学, 教育学部, 教授 (70167948)
磯部 由香 三重大学, 教育学部, 教授 (80218544)
江藤 望 宮崎大学, 農学部, 准教授 (90232959)
|
Project Period (FY) |
2018-04-01 – 2024-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
|
Budget Amount *help |
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2021: ¥130,000 (Direct Cost: ¥100,000、Indirect Cost: ¥30,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
|
Keywords | 食育実践力 / 和食 / 世界農業遺産 / 焼畑 / 運動器検診 / 食生活リテラシー / プロジェクト学習 / 教員養成系 / 高千穂郷・椎葉山の山間地農林業複合システム / 食文化 / 食生活 / ロコモ度テスト / ロコモ度 / ストレスマーカー / 地域資源 |
Outline of Final Research Achievements |
We developed a comprehensive food education program addressing lifestyle issues for teacher training students. Locomotor examination results showed that 30% of healthy students were at high risk of developing locomotive syndrome (LS). Therefore, to prevent LS, lifestyle counseling regarding their diet and regular exercise are recommended for college students. Education promoting comprehensive food literacy is needed to increase students' nutritional knowledge and culinary skills. Moreover, to preserve Washoku and local cuisine, the combined experience of eating and cooking must be enhanced. A field-experience-based project learning was suggested wherein students worked with heirs of slash-and-burn agriculture effectively improving their self-awareness as heirs of food culture.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本結果から、教員養成系の学生は、食文化の継承意識は高いが長年地域で伝承されてきた郷土料理の認知度や喫食経験、調理経験も少ないこと、和食と健康との関係についての認知度も低いことが示された。それ故、各年代が関心を抱くような健康や美容などに関わるプラスの方向の動機付けや魅力を伝えることが,和食継承の一助、そして健康寿命の延伸に繋がる食育に寄与すると思われる。椎葉村を活用したプロジェクト学習は、生活文化や地域の食文化の継承、食の循環や環境を意識した食育の推進に寄与するものである。今後は各校種に応じたプロジェクト学習の開発や、県内の2箇所の日本農業遺産を活用したプロジェクト学習の構築も望まれる。
|