Systematization of difficulties of students who need assistance in learning mathematics in high school and development of teaching models
Project/Area Number |
18K02650
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
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Research Institution | Iwate University |
Principal Investigator |
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Project Period (FY) |
2018-04-01 – 2021-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2020)
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Budget Amount *help |
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
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Keywords | 高校数学 / 特別支援 / 困難性 / 指導モデル / ICT活用 / 学習困難 / 授業実践 / 数学困難 / 特別支援教育 / つまずき |
Outline of Final Research Achievements |
In this study, I clarified difficulties of students who need assistance in learning mathematics in high school from both the learning activities and learning contents, and I systematically organized their difficulties. Furthermore, based on this, I developed teaching models to improve difficulties of students who need assistance in learning mathematics. In addition, I verified effectiveness of the developed teaching models through class practices.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
数学学習に支援が必要な生徒を対象とした研究は,小中学校現場でも実践的研究が多数行われているが,高校ではあまり見られない。また,数学学習に支援が必要な生徒の困難性は,学習活動に関する困難性だけではなく,学習内容に関する困難性も多く抱えている。彼らの数学学習の困難性を学習活動と学習内容の困難性から体系的に捉え直し,それらの関連等も考慮しながら支援や指導を考えることが必要である。特に,高校では,生徒の発達段階,数学内容の高度化・抽象化・複雑化,入試による多様な高校の存在などの課題があり,これまでの成果をそのまま活用することができず,課題となっていた。本研究はこの課題を解決するものでもある。
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Report
(4 results)
Research Products
(16 results)