• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Systematization of difficulties of students who need assistance in learning mathematics in high school and development of teaching models

Research Project

Project/Area Number 18K02650
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionIwate University

Principal Investigator

Nakamura Yoshinori  岩手大学, 教育学部, 教授 (00613522)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords高校数学 / 特別支援 / 困難性 / 指導モデル / ICT活用 / 学習困難 / 授業実践 / 数学困難 / 特別支援教育 / つまずき
Outline of Final Research Achievements

In this study, I clarified difficulties of students who need assistance in learning mathematics in high school from both the learning activities and learning contents, and I systematically organized their difficulties. Furthermore, based on this, I developed teaching models to improve difficulties of students who need assistance in learning mathematics. In addition, I verified effectiveness of the developed teaching models through class practices.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

数学学習に支援が必要な生徒を対象とした研究は,小中学校現場でも実践的研究が多数行われているが,高校ではあまり見られない。また,数学学習に支援が必要な生徒の困難性は,学習活動に関する困難性だけではなく,学習内容に関する困難性も多く抱えている。彼らの数学学習の困難性を学習活動と学習内容の困難性から体系的に捉え直し,それらの関連等も考慮しながら支援や指導を考えることが必要である。特に,高校では,生徒の発達段階,数学内容の高度化・抽象化・複雑化,入試による多様な高校の存在などの課題があり,これまでの成果をそのまま活用することができず,課題となっていた。本研究はこの課題を解決するものでもある。

Report

(4 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (16 results)

All 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (11 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 11 results) Presentation (4 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 高校の数学指導における文系と理系の生徒の現状と課題-テスト調査とアンケート調査の分析を通して-2021

    • Author(s)
      中村好則
    • Journal Title

      数学教育学会誌

      Volume: 61 Pages: 53-66

    • NAID

      40022630523

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 第3回海外数学教育実習の授業の概要と授業づくりの成果―参加学生へのインタビュー調査を通して―2021

    • Author(s)
      中村好則
    • Journal Title

      岩手大学教育学部研究年報

      Volume: 80 Pages: 57-86

    • NAID

      120007032627

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「ガモフの宝探し」問題の改題の活用に関する考察―義務教育段階での学習内容の確実な定着を図るための指導を視野に―2020

    • Author(s)
      中村好則
    • Journal Title

      岩手大学教育学部研究年報

      Volume: 79 Pages: 1-21

    • NAID

      120006846267

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] シミュレーションを活用した「仮説検定の考え方」の指導の考察-Excelによる実験を通した直感的指導を視野に-2020

    • Author(s)
      中村好則
    • Journal Title

      岩手大学大学院教育学研究科研究年報

      Volume: 4 Pages: 167-180

    • NAID

      120006843034

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 中学校数学科における箱ひげ図の指導とその留意点2020

    • Author(s)
      中村好則
    • Journal Title

      岩手大学教育学部教育実践総合センター研究紀要

      Volume: 19 Pages: 127-136

    • NAID

      120006842176

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 中学校数学科の図形領域におけるICTを活用した指導の効果と課題-「円周角の定理」の実践授業における質問紙調査の分析を通して-2020

    • Author(s)
      中村好則,藤井雅文,工藤真以,稲垣道子
    • Journal Title

      岩手大学教育学部教育実践総合センター研究紀要

      Volume: 19 Pages: 117-126

    • NAID

      120006842175

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 数学指導におけるジグソー法を活用したアクティブ・ラーニングの授業展開2020

    • Author(s)
      中村好則,小田島新,佐々木全,藤井雅文,工藤真以,稲垣道子
    • Journal Title

      岩手大学教育学部プロジェクト推進支援事業教育実践研究論文集

      Volume: 7 Pages: 17-22

    • NAID

      120006843046

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] タイのPIM附属校における第2回海外数学教育実習の成果-アンケート調査と数学教育実習報告書の分析を通して-2019

    • Author(s)
      中村好則,小川春美,ホール・ジェームス,本田卓
    • Journal Title

      数学教育学会誌

      Volume: 60 Pages: 89-103

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 特別な支援が必要な生徒が多く在籍する高校での数学指導に関する調査研究-対話型アクティブ・ラーニングによる支援の現状と課題-2019

    • Author(s)
      中村好則,佐々木全,小田島新
    • Journal Title

      岩手大学教育学部研究年報

      Volume: 78 Pages: 1-21

    • NAID

      40021941579

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 高校における数学学習のつまずきと支援に関する研究-「データの分析」の学習内容の理解に焦点を当てて-2019

    • Author(s)
      中村好則
    • Journal Title

      岩手大学大学院教育学研究科研究年報

      Volume: 3 Pages: 185-206

    • NAID

      120006620539

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 算数・数学教育におけるICT活用の目的的側面の現状と課題-デジタルコンテンツに焦点を当てて-2019

    • Author(s)
      中村好則
    • Journal Title

      岩手大学教育学部教育実践総合センター研究紀要

      Volume: 18 Pages: 21-30

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 中学校数学科の図形領域におけるICTを活用した指導の効果と課題-「円周角の定理」の実践授業のビデオ記録の分析を通して-2020

    • Author(s)
      藤井雅文,中村好則
    • Organizer
      日本数学教育学会第102回大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 表計算ソフトを活用した「仮説検定の考え方」の指導の可能性2019

    • Author(s)
      中村好則
    • Organizer
      令和元年第1回日本科学教育学会研究会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] タイのPIM附属中学校における第2回海外数学教育実習の概要と成果-参加学生の実習報告書とPIM附属校生徒へのアンケート調査をもとに-2019

    • Author(s)
      中村好則,本田卓,小川春美,James Hall
    • Organizer
      数学教育学会2019年度春季年会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] ICTを活用して算数・数学を指導できる能力を育成するためのカリキュラムの開発~教職専門科目「ICTを活用した理数教育」の実践を通して~2018

    • Author(s)
      中村好則
    • Organizer
      平成30年度第1回日本科学教育学会研究会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 「主体的・対話的で深い学び」の理論と実践2019

    • Author(s)
      遠藤孝夫,田代高章,馬場智子,岩木信喜,高橋功,田中紗枝子,山本奨,宮川洋一,清水将,久坂哲也,中村好則,立花正男,田中成行,宇佐美公生,名越利幸,山崎浩二,土屋直人
    • Total Pages
      280
    • Publisher
      東信堂
    • ISBN
      9784798915609
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi