• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A study on developmental process of instructional plan and immediate decision making in physical education

Research Project

Project/Area Number 18K02654
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionUtsunomiya University

Principal Investigator

Ishizuka Satoshi  宇都宮大学, 共同教育学部, 准教授 (90793703)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords体育 / 小学校教師 / 事前計画 / 意思決定 / 学習観 / 準備運動 / 体育授業 / 授業改善 / 実践的知識 / 即興的思考 / 体育教師 / 思考プロセス
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to propose a preplanning perspective and preplanning process necessary for making appropriate decisions in physical education classes and to present a methodology for use in teacher training courses. In addition, we identified teachers' attitudes toward preplanning and focused on the learning perspectives that support it. Furthermore, we conducted a survey of attitudes toward preplanning. The results revealed that many teachers considered the "concrete image of the class" to be important in terms of their perception of preplanning. It was also revealed that the view of teaching that supports this view is reinforced by the influence of meaningful others.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は,教師の判断過程から事例的に実践的知識の在り方を検討してきたこれまでのアプローチとは異なり,教師が既に保有している判断過程の基盤となる実践的知識を明らかにすることであり,実践的知識に関する新たな知見を見出す手がかりを提示できるものと考える。その成果は,体育授業の中で教師が適切に意思決定を行うために,どのように事前計画を認識しておくことが望ましいのか、という体育の授業改善に資する課題を解決する際の手掛かりともなる,教員養成において,学生に指導する視点を検討する知見ともなり得,事前計画作成時に必要な考え方,授業への生かし方が導出されるという点で意義がある。

Report

(5 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2022 2021 2019 2018

All Journal Article (2 results) (of which Open Access: 1 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (1 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 小学校教師の体育授業観形成に学習指導要領改訂が与える影響2022

    • Author(s)
      室井七美、石塚諭
    • Journal Title

      宇都宮大学教育学部紀要

      Volume: 72 Pages: 373-388

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 体育授業における小中連携教育の現状と教師の意識2021

    • Author(s)
      石塚諭、稲葉裕紀
    • Journal Title

      北関東体育学研究

      Volume: 6 Pages: 45-54

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 体育授業の事前計画における小学校教師の認識傾向に関する研究2018

    • Author(s)
      石塚諭、阿部隆行
    • Organizer
      日本体育学会第69回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] ビジネスのハイパフォーマンスは「体育」が教えてくれる!2022

    • Author(s)
      成家篤史・石塚諭・阿部隆行・大熊誠二
    • Total Pages
      169
    • Publisher
      大学教育出版
    • ISBN
      9784866921891
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] アクティブ・ラーニングで学ぶ小学校体育の授業づくり2019

    • Author(s)
      鈴木 直樹、成家 篤史、石塚 諭、大熊 誠二、石井 幸司
    • Total Pages
      185
    • Publisher
      大学教育出版
    • ISBN
      9784866920122
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi