• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Study of Fostering the Scientific Ability by Promoting Metacognitive Activity

Research Project

Project/Area Number 18K02655
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionGunma University

Principal Investigator

krihara Jun-ichi  群馬大学, 共同教育学部, 教授 (90583922)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 益田 裕充  群馬大学, 教育学部, 教授 (30511505)
山田 貴之  上越教育大学, 大学院学校教育研究科, 准教授 (90824277)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords実験計画 / メタ認知的活動 / 批判的思考 / 指導方法 / 検証計画の立案 / 理科授業 / 科学的能力 / 検証計画
Outline of Final Research Achievements

In this research, four factors that make learners consider when planning and describing an experiment plan in a science class (organization of conditions and approaches, specific operations and procedures, correspondence between phenomena and models, prospects of experimental results) Was derived. In addition, we devised a teaching method for the experimental planning scene based on the process of critically thinking about the four elements as metacognitive knowledge, and verified its effect. As a result, it was suggested that this teaching method could be an effective teaching method for formulating and describing an experimental plan. In addition, especially when critical thinking processes are clearly positioned in learning activities, important viewpoints of lesson design could be derived, such as the importance of discussion activities between learners in order to promote understanding of the meaning of metacognitive knowledge.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

学校現場において、学習者に実験計画を立案・記述させる際に検討させるべき要素は整理されておらず、それを踏まえた具体的な指導は確立されていない現状である。本研究は、その要素を導出し、教師だけでなく学習者もその要素の具体を理解した上で、学習者が実験計画を立案・記述できる効果的な指導方法を考案できた。批判的な思考プロセスを基軸とした指導方法であり、学習者が主体的に自己を調整する学びにつながるものであるため、これからの我が国の理科教育実践に大いに活用できる成果となった。

Report

(5 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2022 2021 2020

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 1 results) Presentation (5 results)

  • [Journal Article] 批判的思考のプロセスモデルを基軸とした実験計画立案場面の理科授業デザインに関する研究2022

    • Author(s)
      栗原淳一、村田稜輝、佐瀬隼人、益田裕充
    • Journal Title

      群馬大学教科教育学研究

      Volume: 第21巻 Pages: 1-10

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 理科の実験計画を立案・記述する際のメタ認知的知識を獲得させる指導に関する研究-実験計画ビジュアルルーブリックを活用した学習プログラムの実践-2021

    • Author(s)
      栗原淳一,湯本裕貴,柏木純,益田裕充
    • Journal Title

      群馬大学共同教育学部紀要自然科学編

      Volume: 69 Pages: 41-50

    • NAID

      120007016694

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 小学校理科において実験計画を立案させる指導方法-実験前後の測定の必要性を考えさせる効果-2020

    • Author(s)
      栗原淳一、青木利憲、栗原頌太、益田裕充
    • Journal Title

      群馬大学教育学部紀要 自然科学編

      Volume: 68 Pages: 37-43

    • NAID

      120006841883

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 批判的思考とメタ認知的活動を促す指導が実験計画立案力の育成に与える効果-小学校第6学年「水溶液の性質」を事例として-2021

    • Author(s)
      木原義季,栗原淳一,山田貴之
    • Organizer
      2020年度第5回日本科学教育学会研究会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 中学校理科におけるメタ認知と批判的思考に関する実態調査-第1学年生徒を対象とした質問紙の分析を通して-2021

    • Author(s)
      吉田翔吾,栗原淳一,山田貴之
    • Organizer
      2020年度第5回日本科学教育学会研究会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 理科授業において実験計画を立案・記述させる際に学習者に検討させる要素2020

    • Author(s)
      栗原淳一
    • Organizer
      日本理科教育学会第70回全国大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] ルーブリックを活用した理科の実験計画立案場面の指導に関する研究2020

    • Author(s)
      湯本裕貴、栗原淳一
    • Organizer
      第7回日本科学教育学会研究会(2019年度)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 理科授業において実験計画を記述させる指導に関する研究2020

    • Author(s)
      村田稜輝、栗原淳一
    • Organizer
      第7回日本科学教育学会研究会(2019年度)
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi