• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on the professional and support staff for curriculum management

Research Project

Project/Area Number 18K02729
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09050:Tertiary education-related
Research InstitutionKyushu University

Principal Investigator

kominato takuo  九州大学, 基幹教育院, 准教授 (30372535)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 嶌田 敏行  茨城大学, 全学教育機構, 教授 (00400599)
川島 啓二  京都産業大学, 共通教育推進機構, 教授 (50224770)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2018: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Keywords専門的職員 / アドミッション・オフィサー / IR / カリキュラム・コーディネータ / 職務遂行能力 / 入試 / カリキュラム / アドミッション / インスティテューショナル・リサーチャー / カリキュラム・コーディネーター / 大学経営 / 人材育成 / 教学マネジメント
Outline of Final Research Achievements

The survey which focused on three areas of professional and support staff : 1) admission officers, 2) IR officers, and 3) curriculum coordinators, revealed the following points. The number of years of work experience, the nature of previous work experience, and the role expectations of the organization make a significant difference in the competencies acquired by the staff members. In addition, the scope of activities of professional staff in Japanese universities is limited, the paths in career development are unclear, and the nature of the position is temporary, making it difficult for such staff to deepen their expertise.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

大学が多様な社会的ニーズと人材育成に応えるために、大学における専門的職員の必要性が主張されているにも関わらず、その広がりが限定的となっている原因として、大学職員のメンバーシップ型雇用が継続されている点にある。専門的職員の雇用はジョブ型雇用の一形態とみなしうるので、専門性を活かした雇用形態と処遇の在り方を制度化することが急がれる。

Report

(5 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (14 results)

All 2022 2021 2020 2019 Other

All Journal Article (5 results) (of which Open Access: 4 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (2 results) Book (1 results) Remarks (6 results)

  • [Journal Article] 特集「IR(評価)担当者の知識、技能の実態調査」概要2022

    • Author(s)
      嶌田 敏行、大野 賢一
    • Journal Title

      大学評価とIR

      Volume: 14 Pages: 5-13

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] IR(評価)担当者はどのように各能力を涵養しているのか2022

    • Author(s)
      嶌田 敏行
    • Journal Title

      大学評価とIR

      Volume: 14 Pages: 46-53

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 2015年度調査における大学評価・IR担当者の能力実態調査について2022

    • Author(s)
      嶌田 敏行
    • Journal Title

      大学評価とIR

      Volume: 14 Pages: 87-101

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 2018年度調査におけるIR担当者能力の現状2022

    • Author(s)
      嶌田 敏行
    • Journal Title

      大学評価とIR

      Volume: 14 Pages: 102-128

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 九州大学次世代型大学教育開発拠点における専門的職員養成の現状2021

    • Author(s)
      小林良彦、小湊卓夫
    • Journal Title

      基幹教育紀要

      Volume: 7 Pages: 143-154

    • NAID

      120006978587

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] コロナ時代における評価・IR活動の課題と今後の展望2020

    • Author(s)
      小湊卓夫
    • Organizer
      大学評価・IR担当者集会2020
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] IRが抽出した「共通知」の教学マネジメント分野への適用可能性2019

    • Author(s)
      大野賢一、嶌田敏行、岡部康成、田中秀典、藤井都百、小湊卓夫
    • Organizer
      日本高等教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 学修成果の可視化と内部質保証2021

    • Author(s)
      山田 礼子、木村 拓也
    • Total Pages
      232
    • Publisher
      玉川大学出版部
    • ISBN
      9784472406041
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Remarks] 大学評価コンソーシアム

    • URL

      https://iir.ibaraki.ac.jp/jcache/

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Remarks] 一般社団法人大学アドミッション専門職協会

    • URL

      https://www.jacuap.org/president

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Remarks] IR初級人材育成研修会(2019年度第1回)実施報告書

    • URL

      https://www.artsci.kyushu-u.ac.jp/~cfde/publications

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Remarks] 継続的改善のためのIR/IEセミナー(2019年度)実施報告書

    • URL

      https://www.artsci.kyushu-u.ac.jp/~cfde/publications

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Remarks] 大学評価コンソーシアム

    • URL

      http://iir.ibaraki.ac.jp/jcache/index.php?page=about

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Remarks] 次世代型大学教育開発センター

    • URL

      http://www.artsci.kyushu-u.ac.jp/~cfde/

    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi