Research on guidance for JIRITSUKATSUDOU for children with neurodevelopmental disorders
Project/Area Number |
18K02754
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09060:Special needs education-related
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Research Institution | Hyogo University of Teacher Education |
Principal Investigator |
Ishikura Kenji 兵庫教育大学, 学校教育研究科, 教授 (40304703)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
梶 正義 関西国際大学, 心理学部, 教授 (00623563)
三好 敏之 尚絅学院大学, 総合人間科学系, 教授 (20792667)
橋本 正巳 くらしき作陽大学, 子ども教育学部, 教授 (30566568)
香野 毅 静岡大学, 教育学部, 教授 (70324324)
中根 征也 森ノ宮医療大学, 保健医療学部, 教授 (70742419)
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Project Period (FY) |
2018-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2021: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
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Keywords | 協調運動困難 / 神経発達症 / 自立活動 / 情緒・行動 / 読み・書き / 発達障害 / 情緒行動的問題 / 読むこと / 書くこと / 小学校低学年 / 運動困難 / 系統的レビュー / 乳幼児期 / 小学校 / 神経発達症児童・生徒 / 自閉スペクトラム症 / 特別支援学級在籍児童生徒 / 知的障害 / 協調運動 / 運動介入・運動指導 / 児童 |
Outline of Final Research Achievements |
ASD (Autism Spectrum Disorder), ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder), and SLD (Localized Learning Disorder) are often comorbid with coordination difficulties (extreme clumsiness).Therefore, we worked on the following research. (1) Systematic review of children with difficulty in coordinated movement, including writing, (2) Fact-finding survey of children with difficulty in coordinated movement in special-needs classes and classrooms, (3) Effects of exercise guidance for children enrolled in special-needs classes, (4) ASD Research on children's coordinated movements, (5) Investigation on developmental items related to coordinated movements from infancy to school age. As a result, it was suggested that difficulties in coordinated movement are related to emotional/behavioral aspects, reading and writing, etc., and may be improved by exercise guidance.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
今回の研究では、協調運動の困難(極端な不器用さ)がASDや多動性・衝動性、文字の読み書きなどだけでなく、情緒面(不安、うつ、自尊心の低さ)、行動面(多動・衝動性、身体活動や社会活動への参加の低さ)、学習面(幼児期の協調運動と就学後の書字の関係)を示すことができた。このことにより協調運動の困難は、単に身体運動の問題にとどまらず、適切な支援を必要とする対象であることが明らかとなった。 また児童期のそうした協調運動の困難に対しては、協調運動能力の向上を図る運動指導を行うことで、協調運動能力の向上のみならず、行動面(多動・衝動性の軽減、など)や学習面(書字・描画の精緻化、など)への効果が示唆された。
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Report
(6 results)
Research Products
(13 results)