• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on guidance for JIRITSUKATSUDOU for children with neurodevelopmental disorders

Research Project

Project/Area Number 18K02754
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09060:Special needs education-related
Research InstitutionHyogo University of Teacher Education

Principal Investigator

Ishikura Kenji  兵庫教育大学, 学校教育研究科, 教授 (40304703)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 梶 正義  関西国際大学, 心理学部, 教授 (00623563)
三好 敏之  尚絅学院大学, 総合人間科学系, 教授 (20792667)
橋本 正巳  くらしき作陽大学, 子ども教育学部, 教授 (30566568)
香野 毅  静岡大学, 教育学部, 教授 (70324324)
中根 征也  森ノ宮医療大学, 保健医療学部, 教授 (70742419)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2021: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords協調運動困難 / 神経発達症 / 自立活動 / 情緒・行動 / 読み・書き / 発達障害 / 情緒行動的問題 / 読むこと / 書くこと / 小学校低学年 / 運動困難 / 系統的レビュー / 乳幼児期 / 小学校 / 神経発達症児童・生徒 / 自閉スペクトラム症 / 特別支援学級在籍児童生徒 / 知的障害 / 協調運動 / 運動介入・運動指導 / 児童
Outline of Final Research Achievements

ASD (Autism Spectrum Disorder), ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder), and SLD (Localized Learning Disorder) are often comorbid with coordination difficulties (extreme clumsiness).Therefore, we worked on the following research. (1) Systematic review of children with difficulty in coordinated movement, including writing, (2) Fact-finding survey of children with difficulty in coordinated movement in special-needs classes and classrooms, (3) Effects of exercise guidance for children enrolled in special-needs classes, (4) ASD Research on children's coordinated movements, (5) Investigation on developmental items related to coordinated movements from infancy to school age.
As a result, it was suggested that difficulties in coordinated movement are related to emotional/behavioral aspects, reading and writing, etc., and may be improved by exercise guidance.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

今回の研究では、協調運動の困難(極端な不器用さ)がASDや多動性・衝動性、文字の読み書きなどだけでなく、情緒面(不安、うつ、自尊心の低さ)、行動面(多動・衝動性、身体活動や社会活動への参加の低さ)、学習面(幼児期の協調運動と就学後の書字の関係)を示すことができた。このことにより協調運動の困難は、単に身体運動の問題にとどまらず、適切な支援を必要とする対象であることが明らかとなった。
また児童期のそうした協調運動の困難に対しては、協調運動能力の向上を図る運動指導を行うことで、協調運動能力の向上のみならず、行動面(多動・衝動性の軽減、など)や学習面(書字・描画の精緻化、など)への効果が示唆された。

Report

(6 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2022 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 2 results) Presentation (9 results)

  • [Journal Article] Characteristics of Static and Dynamic Balance Skills in Children with Autism Spectrum Disorders and the Potential of Motor Interventions for Social Interaction2022

    • Author(s)
      中根征也、石倉健二、杉本圭
    • Journal Title

      The Journal of Rehabilitation Psychology

      Volume: 48 Issue: 1 Pages: 91-99

    • DOI

      10.51009/rehapsycho.48.1_91

    • ISSN
      0389-5599, 2436-6234
    • Year and Date
      2022-11-30
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小学校特別支援学級・通級指導教室における協調運動困難のある児童についての実態調査2022

    • Author(s)
      土居樹平、石倉健二
    • Journal Title

      発達・療育研究

      Volume: 38 Pages: 27-34

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 小学校特別支援学級在籍児童への運動介入についての検討-神経発達症児の行動特性への効果-2021

    • Author(s)
      西田望、石倉健二
    • Journal Title

      兵庫教育大学学校教育学研究

      Volume: 34 Pages: 253-260

    • NAID

      120007175492

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 書字の困難と運動の関連についての文献的検討2021

    • Author(s)
      東法子、石倉健二
    • Journal Title

      兵庫教育大学学校教育学研究

      Volume: 34 Pages: 357-367

    • NAID

      120007175480

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 神経発達症児童・生徒の運動困難に対する指導について③2022

    • Author(s)
      石倉健二、梶正義、近田義裕、中根征也、川島民子、香野毅、三好敏之
    • Organizer
      特殊教育学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 神経発達症児童・生徒の運動困難に対する指導について②2020

    • Author(s)
      三好敏之、杉本圭、東法子、石倉健二、梶正義、香野毅、中根征也、橋本正巳
    • Organizer
      日本特殊教育学会第58回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 限局性学習症児の運動の困難さ及び運動介入に関する系統的レビュー2020

    • Author(s)
      杉本圭、松尾浩希、平川正彦、檜垣奨、中根征也、石倉健二
    • Organizer
      第60回近畿理学療法学術大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 自閉症スペクトラム児への運動介入の手段と効果2020

    • Author(s)
      中根征也、石倉健二
    • Organizer
      第55回日本発達障害学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 自閉スペクトラム症に対する運動指導とその効果2019

    • Author(s)
      中根征也
    • Organizer
      日本特殊教育学会 第57回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校特別支援学級在籍児童への運動介入による効果2019

    • Author(s)
      西田望・石倉健二
    • Organizer
      日本特殊教育学会 第57回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 「学習に向かうからだづくり」のためのアセスメントツールと指導プログラム2019

    • Author(s)
      山下憲市・香野毅
    • Organizer
      日本特殊教育学会 第57回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 系統的レビューからみる発達性協調運動症児の特徴と指導2018

    • Author(s)
      石倉健二、大塚広裕
    • Organizer
      日本リハビリテイション心理学会学術大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 発達性協調運動症児の心理的特徴について:系統的レビュー2018

    • Author(s)
      大塚広裕、石倉健二
    • Organizer
      日本リハビリテイション心理学会学術大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi