• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

An empirical study of reading and visual-cognitive skills in children with low-birth-weight through separation difficulty.

Research Project

Project/Area Number 18K02762
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09060:Special needs education-related
Research InstitutionThe University of Shimane

Principal Investigator

UCHIYAMA Hitoshi  島根県立大学, 人間文化学部, 准教授 (60348604)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 小田部 夏子  国際医療福祉大学, 保健医療学部, 助教 (20406242)
竹内 章人  独立行政法人国立病院機構岡山医療センター(臨床研究部), 独立行政法人国立病院機構 岡山医療センター(臨床研究部), 新生児科医師 (40731386)
原田 浩司  宇都宮大学, 教育学部, 准教授 (40738168)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2018: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Keywords低出生体重児 / 読み分け困難 / 発達性読み書き障がい / 音読能力 / 視覚認知能力 / 早産児 / crowding effect / flanker / 視覚認知 / 読み書き障害 / 音読 / 字づまり視力 / 特別支援
Outline of Final Research Achievements

This study focused on the visual trait of "separation difficulty" or "crowding" and aimed to determine its effect on reading speed and visual cognitive skills by comparing children with low birth weight (LBW) and non-LBW. The results showed that the LBW group was worse than the non-LBW group in crowding target, even though both groups performed well in single target. These differences were thought to affect the reading speed and visual cognitive skills such as figure-ground discrimination, but the results were not significant in this time. The fact that we could not gather as many subjects as we would have liked due to the coronal disaster may have been one of the factors.Further discussion is needed.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の成果により、低出生体重児は読み分け困難の影響をより受けるということがわかった。この結果は、この群における第一選択となる支援アプローチは、音韻障がいを主体とする発達性ディスレクシアの支援アプローチとは異なり、余白や行間を広く取るといった視覚的な環境調整が著効することを示唆する。評価が支援に直結する学習障害の対応法のひとつとしてその意義は大きい。

Report

(5 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2022 2020 2019 2018

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (5 results) (of which Invited: 2 results)

  • [Journal Article] 発達障がい-神経基盤から支援・治療まで、B.ヒトの研究「学習障害の神経基盤」2022

    • Author(s)
      内山仁志
    • Journal Title

      Clinical Neuroscience

      Volume: 40(3) Pages: 308-311

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 定型発達児と読み書き困難児の運動覚性記憶の検討2022

    • Author(s)
      小田部夏子, 内山仁志
    • Journal Title

      言語聴覚研究

      Volume: -

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] ランドルト環選択法による視力測定の試み2020

    • Author(s)
      久岡亜沙未, 石田博美, 松本美幸, 平木裕美, 平中裕美, 橋本恭平, 内山仁志, 唐下千寿, 井上幸次
    • Journal Title

      米子医学雑誌

      Volume: 71 Pages: 12-17

    • NAID

      120006936311

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 漢字の書きが困難な児の視覚認知能力および運動覚性記憶2019

    • Author(s)
      小田部 夏子、内山 仁志、青木 恭太、原田 浩司
    • Organizer
      日本LD学会 第28回大会(東京)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 視覚認知の神経機構と小児で見られる視覚認知障害2019

    • Author(s)
      内山仁志
    • Organizer
      ターナー症候群西日本ネットワーク 第20回学術講演会 教育講演 講師
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 「視覚認知の神経機構 ~ターナー症候群で見られる障害~」2019

    • Author(s)
      内山仁志
    • Organizer
      奈良成長発達セミナー 特別講演 講師
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] WAVESによる成人の視覚認知機能の検討2018

    • Author(s)
      内山仁志、平尾恭子、小田部夏子、奥村智人
    • Organizer
      第59回日本視能矯正学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 書きに困難さをもつ読み書き障害児の運動覚性心像と運動覚2018

    • Author(s)
      小田部夏子、糸数昌史、木村和哉、青木恭太、内山仁志、原田浩司
    • Organizer
      第27回日本LD学会大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi