• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of active learning methods for visually impaired students to learn computer programming using biological information.

Research Project

Project/Area Number 18K02851
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionMiyagi University of Education

Principal Investigator

Ando Akinobu  宮城教育大学, 教育学部, 教授 (60344743)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 永井 伸幸  宮城教育大学, 教育学部, 准教授 (50369310)
川崎 聡大  東北大学, 教育学研究科, 准教授 (00444654)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords視覚支援 / プログラミング教育 / 触覚プログラミング / 生体情報 / 特別支援 / プログラミング / ロボット / 触覚 / 視覚障害 / 脳波
Outline of Final Research Achievements

In this study, we have developed active learning methods for visually impaired students. We have also developed a system that operates a robot using brain waves as biological information. In this research, we have researched two methods to move a robot car. One is a method using a unique robot with the Raspberry-pi, and the other is a method using a commercially available robot. Students can actually arrange programming blocks that can be created with cardboard on their desks and execute programs for robots. As a result of the workshop conducted remotely, we were able to confirm that the students could confirm their programs and the result each other.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の触覚プログラミング言語は,自作できる点が大きな特徴である。そのため特に個に応じた支援が求められる児童生徒に向けに最適な形状や大きさの命令ダンボールブロックを自由に作成できる。また視覚支援が必要な児童生徒にとっては,沈黙の時間は何が行われているのか状況をつかめないが,脳波の状態で動作するロボットを開発できたことにより,簡易的ではあるが相手が何かを思考していることが把握できるようになった。

Report

(5 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2021 2020 2019 2018 Other

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (5 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] (事例紹介)小学校プログラミング教育から「コンピュータ」を知る教育へ2021

    • Author(s)
      安藤明伸
    • Journal Title

      学習情報研究

      Volume: 9月号 Pages: 54-55

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] プログラミング教育の本質的意義を問い直す2021

    • Author(s)
      安藤明伸
    • Journal Title

      信濃教育

      Volume: 第1616号 Pages: 1-10

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] ビジュアル型とテキスト型プログラミングにおける学順序が教育的効果に与える影響2020

    • Author(s)
      岡本恭介,安藤明伸
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌

      Volume: 44 Pages: 97-100

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 特別支援教育での木材の加工における フィードバック装置を用いた技能支援の事例研究2019

    • Author(s)
      板垣翔大,佐々木健太郎,貝森義仁,安藤明伸
    • Journal Title

      日本産業技術教育学会東北支部研究論文集

      Volume: 12 Pages: 1-6

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 授業時の集中状態を用いた授業分析の試み2019

    • Author(s)
      小林優,安藤明伸
    • Journal Title

      宮城教育大学 技術科研究報告

      Volume: 21

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 授業参観者の脳波変化に着目した授業レビュー場面の抽出2019

    • Author(s)
      小林優,安藤明伸,浅水智也,佐藤正直,久野雅樹,住谷徹,砂金善弘,小村俊平
    • Organizer
      日本産業技術教育学会 第62回全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Blockly Gamesを用いたプログラミング教育導入の可能性2019

    • Author(s)
      安藤明伸,岡本恭介,浅水智也,蘆田優
    • Organizer
      日本産業技術教育学会 第62回全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] プログラミング時における集中場面の推定2019

    • Author(s)
      小林優,安藤明伸,小村俊平,住谷徹,久野雅樹
    • Organizer
      第 37 回日本産業技術教育学会東北支部大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 触覚でロボットを制御するプログラミング手法の開発2019

    • Author(s)
      安藤明伸,砂金善弘,永井伸幸
    • Organizer
      第 37 回日本産業技術教育学会東北支部大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 簡易的な脳波計測デバイスによる技術の模擬授業における脳波の変化2018

    • Author(s)
      安藤明伸,小林優,浅水智也,佐藤正直,久野雅樹,住谷徹,砂金善弘,小村俊平
    • Organizer
      日本産業技術教育学会 第61回全国大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Remarks] 物体プログラミングの開発と実践

    • URL

      https://sites.google.com/staff.miyakyo-u.ac.jp/toyjoy/

    • Related Report
      2021 Annual Research Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi