• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of game-based learning materials and curriculum design support tools for improving learning engagement

Research Project

Project/Area Number 18K02855
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionThe University of Tokyo

Principal Investigator

FUJIMOTO TORU  東京大学, 大学院情報学環・学際情報学府, 准教授 (60589323)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 池尻 良平  東京大学, 大学院情報学環・学際情報学府, 特任講師 (40711031)
福山 佑樹  関西学院大学, ライティングセンター, 准教授 (90738353)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywordsゲーム学習 / ゲーミフィケーション / シリアスゲーム / 学習支援 / オンライン教育 / オンライン講座 / カリキュラム開発 / 学習環境デザイン / インストラクショナルデザイン
Outline of Final Research Achievements

In this study, we developed and evaluated support tools for educators to design game-based lessons and gamify appropriate educational activities to enhance the effectiveness of "gamification of education." As a result, an open online course that implements these support tools and the curriculum was developed available to the public for educators interested in "gamification of education. Based on the survey for the participants, it was confirmed that those who play games infrequently tend to be more inclined to recognize learning in the affective domain. In contrast, those who play games frequently tend to recognize learning of a broader nature.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の学術的成果として、ゲーム学習導入の前提となるゲーム経験の学習経験としての認識を調査した結果、ゲームをプレイする頻度が少ない人は情意領域の学習認識に寄りやすい傾向が見られるのに対し、ゲームをよくプレイする人の方がより幅広い性質の学習を認識する傾向があることを確認した。これはゲーム要素を取り入れた学習において、対象者の属性により効果に差が生じることを示唆する知見である。社会的な意義として、教育のゲーミフィケーションを実践するための学習支援ツールや教育プログラムを開発し、実践に取り組む教育者を支援する枠組みを一般に提供できたことは、今後この分野の普及につながる成果といえる。

Report

(4 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2021 2019 2018 Other

All Journal Article (1 results) (of which Open Access: 1 results) Presentation (5 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 2 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] 学習ゲームデザイン・導入支援ツールの開発2018

    • Author(s)
      藤本徹
    • Journal Title

      日本教育工学会 SIG-05レポート2018

      Volume: 4 Pages: 3-7

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 音楽教育のためのゲーム学習環境:音楽ゲーム「Rocksmith」の事例研究2021

    • Author(s)
      藤本 徹
    • Organizer
      日本デジタルゲーム学会第11回年次大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] Bridging Meaningful Play and Playful Learning - Supporting the Design Process of Gamification in Education2019

    • Author(s)
      Fujimoto, T., Ikejiri, R., and Fukuyama, Y.
    • Organizer
      the 2019 DiGRA International Conference. Ritsumeikan University, Kyoto, Japan.
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 教育分野のゲーミフィケーション研究の現在2019

    • Author(s)
      藤本徹
    • Organizer
      日本イーラーニングコンソシアム月例カンファレンス
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 教育分野のゲーミフィケーション研究の現在2019

    • Author(s)
      藤本徹
    • Organizer
      日本デジタルゲーム学会ゲーム教育SIG研究会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] SIGセッション:学習ゲームデザイン体験ワーク2018

    • Author(s)
      藤本徹, 池尻良平, 福山佑樹
    • Organizer
      日本教育工学会全国大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Remarks] gaccoオンライン講座「学びのゲーミフィケーション:ゲームフルな学習デザイン方法論」

    • URL

      https://lms.gacco.org/courses/course-v1:gacco+ga147+2020_01/about

    • Related Report
      2020 Annual Research Report 2019 Research-status Report
  • [Remarks] オンラインコース「教育のゲーミフィケーション」受講者募集のお知らせ

    • URL

      https://ludixlab.net/?p=22

    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi