• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The construction of the system to restore learners' manipulation of mathematical content and its use to analyze their thinking process

Research Project

Project/Area Number 18K02872
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionToho University

Principal Investigator

KANEKO Masataka  東邦大学, 薬学部, 教授 (90311000)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 高遠 節夫  東邦大学, 理学部, 訪問教授 (30163223)
北本 卓也  山口大学, 教育学部, 教授 (30241780)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords動的幾何システム / 数学探究学習 / 操作ログの解析 / Learning Analytics / 対話分析 / 動的幾何 / 操作ログデータ / Moodle / 数学探求学習 / Productive Failure / 探求学習 / CindyJS / mobile learning / 操作ログの自動取得 / 行動分析 / 操作経過の記録 / 対話のテキスト分析
Outline of Final Research Achievements

In this study, we constructed the system to accumulate the log of learners' manipulating mathematical content generated by dynamic geometry software and tried to analyze the data to elucidate their thinking processes. Changing the original goal to construct the system to restore the manipulation process, we constructed the system to visualize the whole process in a single view. By comparing the log of manipulation and the data of communication in case of the collaborative learning, it has been indicated that learners' thinking process can be elucidated by monitoring the transition of some characteristic signal of the log of manipulation.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

ICTを用いた教育、とくに探究的な活動を伴う教育については、学習者に適切な学習支援を行う上で、学習者の利用状況を教授者が迅速に把握し、思考プロセスを的確に把握する必要がある。本研究は、数理モデルの動的な操作のログを蓄積し、そこから適切な特徴量を抽出することで、思考プロセスを把握できる可能性を強く示唆するものであり、数理科学におけるICTを用いた探究学習における学習支援を設計する上で、有益な指針を与えると期待される。

Report

(4 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (28 results)

All 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (13 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Open Access: 7 results,  Peer Reviewed: 7 results) Presentation (15 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results)

  • [Journal Article] Moodle 上でのCindyJS を用いた探求学習におけるログデータのアナリティクスから 学習支援へ2021

    • Author(s)
      金子真隆, 中原敬広, 野田健夫
    • Journal Title

      京都大学数理解析研究所講究録

      Volume: 2178 Pages: 114-123

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] オンラインの教材作成パッケージについて2021

    • Author(s)
      北本卓也
    • Journal Title

      城西大学数学科数学教育紀要

      Volume: 2 Pages: 49-58

    • DOI

      10.20566/sugakukyoiku-2_49

    • NAID

      120007027864

    • URL

      https://libir.josai.ac.jp/il/meta_pub/G0000284repository_JOS-sugakukyoiku-02-006

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] KeTCindy による Free Wolfram Engine(WE) の呼び出し機能と教材作成2021

    • Author(s)
      高遠節夫, 北原清志
    • Journal Title

      城西大学数学科数学教育紀要

      Volume: 2 Pages: 25-34

    • NAID

      120007027874

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Temporal analytics of log data derived from students' manipulating mathematical objects2020

    • Author(s)
      M. Kaneko, T. Nakahara, T. Noda
    • Journal Title

      Companion Proceedings of LAK2020

      Volume: - Pages: 86-88

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] CindyJSによるコンテンツのweb上での操作ログの解析2020

    • Author(s)
      金子真隆, 野田健夫, 中原敬広
    • Journal Title

      京都大学数理解析研究所講究録

      Volume: 2142 Pages: 23-32

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Using Oshima Splines to Produce Accurate Numerical Results and High Quality Graphical Output2020

    • Author(s)
      S. Takato, J. A. Vallejo
    • Journal Title

      Mathematics in Computer Science

      Volume: 14-2 Issue: 2 Pages: 399-413

    • DOI

      10.1007/s11786-019-00443-2

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Javascriptを用いたE‐Learningシステムについて2019

    • Author(s)
      北本卓也
    • Journal Title

      京都大学数理解析研究所講究録

      Volume: 2105 Pages: 99-105

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Learning descriptive statistics with the use of dynamic content generated by CindyJS2019

    • Author(s)
      M. Kaneko, T. Noda
    • Journal Title

      京都大学数理解析研究所講究録

      Volume: 2105 Pages: 137-145

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Javascriptを用いたE-Learningシステムについて2019

    • Author(s)
      北本卓也
    • Journal Title

      京都大学数理解析研究所講究録

      Volume: 2105 Pages: 99-105

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 大島スプライン曲線の応用とKeTCindyプログラミング2019

    • Author(s)
      高遠節夫
    • Journal Title

      京都大学数理解析研究所講究録

      Volume: 2105 Pages: 126-136

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Collaborative use of mathematical content generated by CindyJS on tablets2018

    • Author(s)
      T. Noda, M. Kaneko
    • Journal Title

      Lecture Notes in Computer Science

      Volume: 10931 Pages: 379-388

    • DOI

      10.1007/978-3-319-96418-8_45

    • ISBN
      9783319964171, 9783319964188
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Hamiltonian dynamical systems: symbolical, numerical and graphical study2018

    • Author(s)
      S. Takato, J. A. Vallejo
    • Journal Title

      Mathematics in Computer Science

      Volume: - Issue: 1-2 Pages: 1-15

    • DOI

      10.1007/s11786-019-00396-6

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] E-Learning system with computer algebra based on JavaScript programming language2018

    • Author(s)
      T. Kitamoto, M. Kaneko, S. Takato
    • Journal Title

      Proceedings of ATCM2018

      Volume: - Pages: 123-132

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 3次元図形の数学学習者自身による操作を通した観察が概念理解にもたらす影響に関する調査2021

    • Author(s)
      金子真隆, 中原敬広, 野田健夫
    • Organizer
      日本教育工学会2021年春季全国大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] CindyJSによる動的数学コンテンツを用いた協調学習における細粒度音声ログデータを用いた学習者の思考過程の追跡2020

    • Author(s)
      金子真隆, 江木啓訓, 野田健夫
    • Organizer
      日本教育工学会2020年秋季全国大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] Moodle上での数学学習に関するログデータが物語ること2020

    • Author(s)
      野田健夫, 金子真隆
    • Organizer
      日本科学教育学会第44回年会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] Web-based system for teachers to create teaching materials on a browser2020

    • Author(s)
      Takuya Kitamoto, Masataka Kaneko, Setsuo Takato
    • Organizer
      ATCM2020
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Web 利用の理数教育に役立つ数式送受システムの開発2020

    • Author(s)
      高遠節夫, 濱口直樹
    • Organizer
      RIMS共同研究(公開型) 「数学ソフトウェアとその効果的教育利用に関する研究」
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 数式処理ツールによる教材作成2020

    • Author(s)
      北本卓也
    • Organizer
      数式処理学会教育分科会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] CindyJSによるコンテンツを用いた学習活動の高粒度な操作ログデータを用いた分析2020

    • Author(s)
      金子真隆, 中原敬広, 野田健夫
    • Organizer
      日本教育工学会2020年春季全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Development and Applications of KeTCindyJS2019

    • Author(s)
      S. Takato
    • Organizer
      Application of Computer Algebra
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] CindyJSによるコンテンツを用いた協調学習における操作と対話との連関の追跡(Ⅲ)2019

    • Author(s)
      金子真隆, 江木啓訓, 中原敬広, 野田健夫,
    • Organizer
      日本教育工学会2019年秋季全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 動的幾何システムを用いた証明活動のethnomethodologyによる分析2019

    • Author(s)
      野田健夫, 金子真隆
    • Organizer
      日本科学教育学会第43回年会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] CindyJSによるコンテンツを用いた強調学習における操作と対話の連関の追跡2018

    • Author(s)
      金子真隆,野田健夫
    • Organizer
      日本教育工学会第34回全国大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] CindyJSによるコンテンツを用いた強調学習における操作と対話の連関の追跡(続)2018

    • Author(s)
      金子真隆,野田健夫
    • Organizer
      日本教育工学会研究会18-5・学習データ分析
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] CindyJSによる数学コンテンツと対話の影響2018

    • Author(s)
      野田健夫,金子真隆
    • Organizer
      日本科学教育学会第42回年会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] Students' operating CindyJS materials and detecting their reasoning2018

    • Author(s)
      M. Kaneko, T. Noda
    • Organizer
      Computer Algebra and Dynamic Geometry Systems in Mathematics Education
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Usage and recent development of KeTCindy2018

    • Author(s)
      S. Takato, Y. Kubo, M. Kaneko
    • Organizer
      Computer Algebra and Dynamic Geometry Systems in Mathematics Education
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi