• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development and Evaluation of Educational Systems with Augmented Reality and Sensors for Physics (Circuits / Dynamics) Experiments

Research Project

Project/Area Number 18K02907
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionTamagawa University

Principal Investigator

SHIOZAWA Hidekazu  玉川大学, 工学部, 教授 (80328533)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords拡張現実感(AR) / 教育支援システム / 物理実験 / フィジカルコンピューティング / 拡張現実感(AR) / 力学実験 / 回路実験
Outline of Final Research Achievements

In this research project, we proposed a method to assist learners' understanding by attaching small sensors to apparatuses and devices used in educational physics experiments on mechanics and circuits, and visualizing physical quantities like forces measured in real time using augmented reality (AR) technology to overlay these measurements on camera images. This research focused on developing a support system for mechanics experiments, with functions to display physical quantities such as forces and energy calculated from accelerometer measurements, using arrows to represent vectors in AR, and to display simulation results in AR with varying physical parameters. Furthermore, we developed a system that applies the proposed method of using AR and sensors to educational materials for programming with small robots.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

近年,高校生の物理の履修率が低下していると言われ,大学の理工系学部でも物理に苦手意識を持つ学生への教育が課題となっている。一般的に,科学に対する能動的な学びを促すには,学習者が参加する実験が有効とされているが,物理学の実験では,力・エネルギー・電流・電圧などの物理量はそのままでは人間の目に見えないので,実験を行っても目の前で何が起きているのか興味を持てない学習者も多い。そこで,我々はAR(拡張現実感)技術に着目し,これを小型センサーと組み合わせることによって,通常では見ることができない物理量を現実の実験装置に重ね合わせて可視化することで,学習者の興味と理解を促進するシステムの開発を行なった。

Report

(7 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2020 2019 2018

All Journal Article (5 results) Presentation (1 results)

  • [Journal Article] ARによる可視化を利用したロボット型プログラミング教材2020

    • Author(s)
      塩澤秀和
    • Journal Title

      第45回教育システム情報学会全国大会論文集

      Volume: 45 Pages: 85-86

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] ARを用いたロボットプログラミング学習支援の提案2019

    • Author(s)
      塩澤秀和, 松本祐衣
    • Journal Title

      情報処理学会 マルチメディア,分散,協調とモバイルシンポジウム論文集(DICOMO 2019)

      Volume: 2019 Pages: 1125-1130

    • NAID

      170000181427

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] AR技術とセンサーを用いた物理実験教材のコンテンツ開発2019

    • Author(s)
      塩澤秀和
    • Journal Title

      第44回教育システム情報学会全国大会論文集

      Volume: 44 Pages: 115-116

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 小型ロボットへのAR表示を用いたプログラミング教材の提案2019

    • Author(s)
      塩澤秀和, 鎌本萌, 松本祐衣
    • Journal Title

      日本バーチャルリアリティ学会 第68回サイバースペースと仮想都市研究会論文集

      Volume: 24,CSVC-3 Pages: 83-88

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 小型ロボットへの AR 表示を用いたプログラミング教材の開発2019

    • Author(s)
      塩澤秀和, 鎌本萌, 松本祐衣
    • Journal Title

      日本バーチャルリアリティ学会 第22回サイバースペースと仮想都市シンポジウム論文集

      Volume: 24,CSVC-4 Pages: 1-2

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] AR技術とセンサーを用いた物理実験教材の開発2018

    • Author(s)
      塩澤秀和
    • Organizer
      第43回教育システム情報学会全国大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi