• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of empirical STEM education program using global PDL in the technology education

Research Project

Project/Area Number 18K02976
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09080:Science education-related
Research InstitutionChiba University

Principal Investigator

Iizuka Masaaki  千葉大学, 教育学部, 教授 (40396669)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 加藤 徹也  千葉大学, 教育学部, 教授 (00224519)
木下 龍  千葉大学, 教育学部, 准教授 (10586217)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywordsワイヤレス電力伝送教材 / 有機LED作製教材 / FMラジオ作製教材 / 2進数表示教材 / 16進数表示教材 / 並列コンピュータ教材 / リニアモーターカー教材 / 教材開発 / ラジオ製作教材 / トレーニングマイコン教材 / BASICマイコン教材 / ラジオ作製 / トレーニングマイコン / 並列コンピューティング / STEM教育 / パーソナル・デスク・ラボ / 実験教材開発
Outline of Final Research Achievements

In this study, we have focused on the development of teaching materials. The developed teaching materials were electromagnetic induction teaching materials, organic LED manufacturing teaching materials, FM radio manufacturing teaching materials, binary and hexadecimal display teaching materials, parallel computer teaching materials, and linear motor car teaching materials for the purpose of understanding wireless power transmission.
It was probable that the students interest in the prepared teaching materials and their educational effects were sufficient.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

科学・技術の進化は指数関数的な発展を続けている。この状況の中で、人間が人間としての意義のある生活を維持するには、科学・技術を正しく理解・把握し、これを適切に使いこなし、さらに意義のある技術を想像していくことが求められる。そのためには、社会の持続的発展に資する想像力のある若者を育成するための教育プログラム開発をおこなわなければならない。本研究で開発した教材は、受講生の興味や関心を引き出すことが可能であることが明らかとなり、教育的な効果は十分にあったと考えられる。

Report

(5 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 3 results)

  • [Journal Article] 2進数と16進数表示教材の開発2022

    • Author(s)
      飯塚正明
    • Journal Title

      千葉大学教育学部研究紀要

      Volume: 70 Pages: 363-366

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] FMラジオ作製教材の検討2021

    • Author(s)
      飯塚 正明
    • Journal Title

      千葉大学教育学部研究紀要

      Volume: 69 Pages: 307-310

    • NAID

      120007008665

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 有機LED作製教材の検討2020

    • Author(s)
      飯塚正明、古怒田有里
    • Journal Title

      千葉大学教育学部研究紀要

      Volume: 第68巻 Pages: 367-371

    • NAID

      120006875635

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 千葉大学が文部科学省大学教育加速再生プログラム(AP)タイプⅢ(高大接続)の中で進める平成29年度高大接続プログラムの成果の解析2019

    • Author(s)
      村井恵美子、野村純、工藤一浩、飯塚正明、他13名
    • Journal Title

      千葉大学教育学部研究紀要

      Volume: 67巻 Pages: 179-183

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] ワイヤレス電力伝送の理解を目的とした電磁誘導教材の開発2019

    • Author(s)
      飯塚正明、山口淑恵
    • Journal Title

      千葉大学教育学部研究紀要

      Volume: 67巻 Pages: 365-368

    • NAID

      120006633226

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi