• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of a Risk Communication Method for Pesticides Using Dual Process Theory and Audience Response Systems

Research Project

Project/Area Number 18K02979
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09080:Science education-related
Research InstitutionShimane University

Principal Investigator

SUYAMA Kousuke  島根大学, 学術研究院環境システム科学系, 准教授 (70284023)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Keywords農薬 / 教育 / オンデマンド授業 / リスクコミュニケーション / 二重過程理論 / オーディエンス・レスポンス・システム / ケースメソッド / ICT / 授業外学習
Outline of Final Research Achievements

Shortly after this project began, the Agricultural Chemicals Regulation Act was revised and risk assessment for various organisms was added to the registration requirements, so teaching materials were hastily prepared to include this information. In addition, the number of types of cases used in the "case method using ARS" was increased, and systems for independent study outside of class were also created. In addition, a paper on the ecological effects of a certain group of pesticides was published, and materials utilizing this paper were also created. In 2018 and 2019, face-to-face classes were held using the materials created and ARS was also utilized, but from 2020 to 2022, these were no longer possible due to the COVID-19 measures, and the assumptions of the project plan plan were broken, making analysis based on dual process theory impossible.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

この事業では、「感情に動機づけられ、かつ、科学的論拠に基づく合理的な理解や判断を行うようになる教材」、「様々な立場を理解し、かつ、対話や共考を通じて多様な情報や見方を共有する姿勢を養う教材」、「具体的な農薬について楽しみながら自主的に学べる教材」、「近年の論文を題材に、環境中の生物の変動要因を様々なデータから考察することの面白さ、難しさ、大切さ等を感じることができる教材」を目指して作成したが、それらは、農薬の使用および使用された農産物等に対する受容または拒否といった個人的もしくは社会的な意志の決定過程を支援する教育方法やリスクコミュニケーション技法の基盤になり得る可能性がある。

Report

(6 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (4 results)

All 2020 2019

All Presentation (4 results)

  • [Presentation] 農薬に関する教育およびリスクコミュニケーションの技法の開発(第3報)- 宍道湖での漁獲量減少に関する論文の教材化 『アマサギはなぜ消えた?』-2020

    • Author(s)
      巣山弘介
    • Organizer
      日本農薬学会 第45回大会(みなし開催)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 農薬に関する教育およびリスクコミュニケーションの技法の開発(第4報)- 『○月○日が誕生日の農薬たち』の検索と『農薬 日めくり』の作成 -2020

    • Author(s)
      巣山弘介
    • Organizer
      日本農薬学会 第45回大会(みなし開催)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 農薬に関する教育およびリスクコミュニケーションの技法の開発(第 1 報) - ICT を活用する『農薬占い(?)』 -2019

    • Author(s)
      巣山弘介
    • Organizer
      日本農薬学会第44回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 農薬に関する教育およびリスクコミュニケーションの技法の開発(第 2 報) - ARS を活用するケースメソッド -2019

    • Author(s)
      巣山弘介
    • Organizer
      日本農薬学会第44回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi