• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Mechanism of deterring bullying: Does activation of moral agency lead to a reduction in bystander behaviors?

Research Project

Project/Area Number 18K03083
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 10020:Educational psychology-related
Research InstitutionHiroshima Shudo University

Principal Investigator

Nishino Yasuyo  広島修道大学, 健康科学部, 教授 (40610530)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 若本 純子  山梨大学, 大学院総合研究部, 教授 (60410198)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywordsいじめ / 傍観 / 小中学生 / モラルエージェンシー / 同調傾向 / 共感的関心 / いじめに対する教師の呼応性 / 傍観と仲裁 / 同調圧力 / モラルディスエンゲージメント / 教師の呼応性 / 傍観行動 / 仲裁行動 / 児童生徒 / 教師 / 混合研究法 / 傍観者 / 仲裁者 / 道徳意識 / メカニズム
Outline of Final Research Achievements

When bullying occurs, each child will make sure of the situation individually and choose his (or her) own actions while struggling with how to act. Even when psychological conflicts arise about how to act, if children are in a situation where their moral agency is activated, they will not be complicit in bullying or turn a blind eye; It is predicted that people will choose actions that help victims. The results of a large-scale survey targeting elementary and junior high school students show that there can be various forms of bystander and defender in bullying situations, and that “self-protective reasons” may be more involved in behavioral choices than “moral reasons”. This suggests that in well-disciplined classrooms, spectatorship is less likely to occur and arbitration is more likely to occur.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

従来、いじめ場面での傍観者は「見て見ぬふりをするもの」として一様に扱われてきたが、本研究の結果から、傍観には、他者への無関心さ、自分が被害者になることへの恐れ、集団への同調などさまざまな背景があり、多様な傍観様態が存在する可能性が明らかにされた。これにより、「さまざまな理由で生じる多様な様態を示す行動」として傍観を捉え直したうえで様態別の対応が必要であることが示唆され、たとえば、周囲に同調しやすい子どもに対して、学級内に傍観を許さないルールや空気を作るといった学級づくりを通した間接的な介入をするなど、いじめの重篤化を防ぐための傍観者低減対策のひとつとして有効な示唆を提供できたといえよう。

Report

(7 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (33 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 1 results) Presentation (27 results) (of which Int'l Joint Research: 5 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] Various aspects of bystander behavior in bullying situations among Japanese elementary and junior high school students2022

    • Author(s)
      Nishino Yasuyo、Wakamoto Junko
    • Journal Title

      The Japanese journal of psychology

      Volume: 93 Issue: 1 Pages: 21-31

    • DOI

      10.4992/jjpsy.93.20050

    • NAID

      130008134468

    • ISSN
      0021-5236, 1884-1082
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 教師の萌芽段階のいじめ認知といじめの深刻化の認知の検討―重大事態等の防止のためにー2021

    • Author(s)
      若本純子・西野泰代
    • Journal Title

      生徒指導学研究

      Volume: 20 Pages: 80-90

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 仮想場面を用いた小学生・中学生のいじめ認知の検討―子どもは本当にその場面をいじめと捉えているのか―2020

    • Author(s)
      若本純子・西野泰代
    • Journal Title

      生徒指導学研究

      Volume: 19 Pages: 44-54

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 気持ちを言葉にできない子ども:すぐ手がでてしまう子2018

    • Author(s)
      西野泰代
    • Journal Title

      児童心理

      Volume: 72 Pages: 53-57

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] いじめ場面での仲裁と傍観 ー学級変数との関連について学校段階差による検討ー2024

    • Author(s)
      西野 泰代
    • Organizer
      日本発達心理学会第35回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] いじめに対する教師の呼応性といじめ場面での仲裁・傍観との関連2023

    • Author(s)
      西野 泰代
    • Organizer
      日本教育心理学会第65回総会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] いじめ場面で仲裁するか傍観するか ー同調傾向,共感的視点取得,モラルディストレスの役割ー2023

    • Author(s)
      西野 泰代
    • Organizer
      日本心理学会第87回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] いじめ場面での仲裁と傍観に対する同調傾向の役割について2023

    • Author(s)
      西野泰代
    • Organizer
      日本発達心理学会第34回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 児童生徒の援助要請コーピングと学級風土がいじめ場面での仲裁行動の生起に及ぼす影響2022

    • Author(s)
      西野泰代
    • Organizer
      日本教育心理学会第 64 回総会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 小学生・中学生のいじめにおける周辺的役割の諸相 (4)ー加害者・被害者・傍観者との関係性と共感が傍観・仲裁に及ぼす影響ー2022

    • Author(s)
      若本純子・西野泰代
    • Organizer
      日本教育心理学会第 64 回総会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 小学生・中学生のいじめ傍観は同調から生じているのかー理由が異なる3様態の傍観を用いた検討―2022

    • Author(s)
      西野泰代・若本純子
    • Organizer
      日本発達心理学会第33回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] いじめ免疫がクラスのいじめ蔓延度の変化を予測するか―2時点データを用いた検討―2021

    • Author(s)
      西野泰代
    • Organizer
      日本教育心理学会第 63 回総会(シンポジウム話題提供)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] Multilevel Study of Bystanders in Bullying: The role of Perceived Peer Pressure and Teacher’s Responsiveness.2021

    • Author(s)
      Yasuyo Nishino
    • Organizer
      Poster Presentation at The 32nd International Congress of Psychology
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 小学生・中学生のいじめにおける周辺的役割の諸相(3)―理由づけとデモグラフィック変数から説明する仲裁行動―2021

    • Author(s)
      西野泰代・若本純子
    • Organizer
      日本教育心理学会第63回総会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 小学生・中学生の友人関係といじめ傍観行動をめぐる『現実』(1)―やさしい」友人関係は低年齢層へ広がっているか?―2020

    • Author(s)
      若本純子・西野泰代
    • Organizer
      日本発達心理学会第32回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 小学生・中学生の友人関係といじめ傍観行動をめぐる『現実』(2) 友人に対する同調の低減と共感の向上はいじめ抑止につながるか?2020

    • Author(s)
      西野泰代・若本純子
    • Organizer
      日本発達心理学会第32回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 小学生・中学生のいじめにおける周辺的役割の諸相(1) ―子どもたちの理由づけから予測する多様な傍観様態2020

    • Author(s)
      西野泰代・若本純子
    • Organizer
      日本教育心理学会第62回総会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 小学生・中学生のいじめにおける周辺的役割の諸相(2) ―攻撃形態と属性との交互作用による検討2020

    • Author(s)
      若本純子・西野泰代
    • Organizer
      日本教育心理学会第62回総会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 青年期男女の「両価的友人関係」と高配慮行動との関連 ―知覚されたピアプレッシャーを媒介変数とするモデルの検証2020

    • Author(s)
      若本純子・原田恵理子・西野泰代
    • Organizer
      日本心理学会第84回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 小学生・中学生の友人関係といじめ傍観行動をめぐる『現実』(2) 友人に対する同調の低減と共感の向上はいじめ抑止につながるか?2020

    • Author(s)
      西野泰代・若本純子
    • Organizer
      日本発達心理学会第31回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 小学生・中学生の友人関係といじめ傍観行動をめぐる『現実』(1) 「やさしい」友人関係は低年齢層へ広がっているか?2020

    • Author(s)
      若本純子・西野泰代
    • Organizer
      日本発達心理学会第31回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Does the bully/victim ratio comparison help us clarify the seriousness of bullying in a class?2019

    • Author(s)
      Nishino,Y., Kanetsuna,T., & Toda,Y.
    • Organizer
      WABF 2019 (World Anti-Bullying Forum)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] The Role of Individual Correlates and Classroom Climate in Passive Bystanding Behavior in Bullying: A Multilevel Analysis2019

    • Author(s)
      Yasuyo Nishino
    • Organizer
      ECP 2019 (16th European Congress of Psychology)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 高校生・大学生のいじめ場面での傍観行動を規定する要因(1) 従来型いじめ場面の検討2019

    • Author(s)
      西野泰代・原田恵理子・若本純子
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回総会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 高校生・大学生のいじめ場面での傍観行動を規定する要因(2) LINE コミュニケーション場面の検討2019

    • Author(s)
      若本純子・原田恵理子・西野泰代
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回総会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 小中学生におけるいじめとモラルディスエンゲージメントとの関連 (1)いじめ場面での傍観行動とモラルディスエンゲージメント2019

    • Author(s)
      西野泰代・若本純子
    • Organizer
      発達心理学会第30回大会ポスター発表
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 小中学生におけるいじめとモラルディスエンゲージメントとの関連(2) いじめ行為の繰り返しといじめ認知との関連にモラルディスエンゲージメントが及ぼす影響2019

    • Author(s)
      若本純子・西野泰代
    • Organizer
      発達心理学会第30回大会ポスター発表
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] Bystanders’ reactions to bullying: The role of moral disengagement and perceived peer pressure2018

    • Author(s)
      Yasuyo Nishino
    • Organizer
      25th International Society for the Study of Behavioral Development
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] What Can Be Done about School Bullying? One Application of School-wide Positive Behavior Interventions2018

    • Author(s)
      Yasuyo Nishino
    • Organizer
      International School Psychology Association 2018
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 子どもたちはなぜいじめ場面で傍観するのか: ピアプレッシャーへの敏感さを規定する要因2018

    • Author(s)
      西野泰代
    • Organizer
      教育心理学会第60回総会ポスター発表
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] モラルエージェントの活性化は「ネットいじめ」を低減するか2018

    • Author(s)
      西野泰代
    • Organizer
      教育心理学会第60回総会シンポジウム話題提供
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] ひと目でわかる発達2020

    • Author(s)
      渡辺 弥生、西野 泰代
    • Total Pages
      236
    • Publisher
      福村出版
    • ISBN
      9784571230622
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 情報モラル教育2018

    • Author(s)
      西野泰代、原田恵理子、若本純子
    • Total Pages
      120
    • Publisher
      金子書房
    • ISBN
      9784760826698
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi