• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Characteristic of prosocial behavior for anger among elementary and junior high school students.

Research Project

Project/Area Number 18K03099
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 10030:Clinical psychology-related
Research InstitutionSaga University

Principal Investigator

Shimoda Yoshiyuki  佐賀大学, 学校教育学研究科, 准教授 (30510367)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 寺坂 明子  大阪教育大学, 教育学部, 准教授 (10760176)
石津 憲一郎  富山大学, 学術研究部教育学系, 准教授 (40530142)
大月 友  早稲田大学, 人間科学学術院, 准教授 (20508353)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords怒り / 対処 / 小学生 / 中学生 / アンガーマネジメント / 怒り反すう / 攻撃性 / ストレスマネジメント / ソーシャルスキル / 反すう / 適応的対処 / 暴力行為 / いじめ / 対処行動 / 向社会的行動
Outline of Final Research Achievements

We developed a Japanese version of "Anger Rumination Scale for Children". We also reviewed studies related to anger coping among elementary and junior high school students. Furthermore, we analyzed the number and percentage of violent acts and bullying in the MEXT survey. We then developed a child anger coping scale for elementary and junior high school students.
As for research on psychological education for anger management, we reviewed studies related to classroom-based anger management. We also reviewed practical research on classroom-based stress management and social skills education for elementary and junior high school students. We then developed and implemented a class program and clarified its effectiveness by analyzing junior high school students' class evaluations and feedback.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

怒り対処の基礎研究の結果、これまでの怒り対処の研究では向社会的な側面の測定が不十分であったことが示され、「子ども用怒り対処尺度」により、こういった向社会的な側面を含む怒り対処を幅広く測定することが可能となった。また、小中学生における生徒間暴力が引き続き多いことも明らかとなり、生徒同士の人間関係づくりの重要性が改めて示された。
怒り対処を促す心理教育プログラムが開発されたことで、スクールカウンセラー等が実施する心理教育に、エビデンスベーストなプログラムが選択肢として追加された。

Report

(6 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019 Other

All Journal Article (8 results) (of which Open Access: 6 results) Presentation (4 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] A development and pilot study of teaching junior high school students to promote adaptive anger coping2023

    • Author(s)
      下田 芳幸
    • Journal Title

      佐賀大学大学院学校教育学研究科紀要

      Volume: 7 Pages: 201-215

    • DOI

      10.34551/00023466

    • ISSN
      24325074
    • URL

      https://saga-u.repo.nii.ac.jp/records/23535

    • Year and Date
      2023-03-10
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] A review of class-wide stress management education and social skills training for elementary school students : From 2012 to 20222023

    • Author(s)
      下田 芳幸、寺坂 明子、石津 憲一郎、大月 友
    • Journal Title

      佐賀大学大学院学校教育学研究科紀要

      Volume: 7 Pages: 179-200

    • DOI

      10.34551/00023465

    • ISSN
      24325074
    • URL

      https://saga-u.repo.nii.ac.jp/records/23534

    • Year and Date
      2023-03-10
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Developing a child anger coping scale2022

    • Author(s)
      下田 芳幸、寺坂 明子、石津 憲一郎、大月 友
    • Journal Title

      佐賀大学大学院学校教育学研究科紀要

      Volume: 6 Pages: 72-81

    • DOI

      10.34551/00023186

    • ISSN
      24325074
    • URL

      https://saga-u.repo.nii.ac.jp/records/23230

    • Related Report
      2022 Annual Research Report 2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 中学生を対象とした学級単位のストレスマネジメント教育およびソーシャルスキル教育の研究動向2022

    • Author(s)
      下田芳幸・寺坂明子・石津憲一郎・大月 友
    • Journal Title

      佐賀大学大学院学校教育学研究科紀要

      Volume: 6 Pages: 82-101

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 文部科学省「児童生徒の問題行動・不登校等生徒指導上の諸課題に関する調査」における暴力行為といじめの件数および割合の推移2021

    • Author(s)
      下田芳幸・寺坂明子・石津憲一郎・大月 友
    • Journal Title

      佐賀大学大学院学校教育学研究科紀要

      Volume: 5 Pages: 344-357

    • NAID

      120007018735

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 中学生・高校生の感情に対する評価と学校での怒りとの関連性2020

    • Author(s)
      下田芳幸・寺坂明子
    • Journal Title

      佐賀大学大学院学校教育学研究科紀要

      Volume: 4 Pages: 30-39

    • NAID

      120006988739

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 小学生の怒りへの対処に関する研究の動向2019

    • Author(s)
      下田芳幸・寺坂明子・石津憲一郎・大月 友
    • Journal Title

      佐賀大学大学院学校教育学研究科紀要

      Volume: 3 Pages: 7-18

    • NAID

      120006990237

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 中学生の怒りへの対処に関する研究の動向2019

    • Author(s)
      下田芳幸・寺坂明子・石津憲一郎・大月 友
    • Journal Title

      佐賀大学大学院学校教育学研究科紀要

      Volume: 3 Pages: 19-30

    • NAID

      120006990236

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 中学生における怒りの対処と共感性との関連2022

    • Author(s)
      下田 芳幸、寺坂 明子、石津 憲一郎、大月 友
    • Organizer
      日本心理臨床学会第41回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 子ども用怒りの向社会的対処尺度の作成(2)2022

    • Author(s)
      下田芳幸・寺坂明子・石津憲一郎・大月 友
    • Organizer
      日本教育心理学会第63回総会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 子ども用怒りの向社会的対処尺度の作成(1)―項目の選定と探索的因子分析の結果―2020

    • Author(s)
      下田芳幸・寺坂明子・石津憲一郎・大月 友
    • Organizer
      日本心理臨床学会39回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] .日本語版子ども用怒りの反すう尺度の因子構造の検討2019

    • Author(s)
      下田芳幸・寺坂明子・石津憲一郎・大月友
    • Organizer
      日本心理学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Remarks] 佐賀大学教員活動データベース

    • URL

      https://research.dl.saga-u.ac.jp/profile/ja.38de9fb228d07131.html

    • Related Report
      2022 Annual Research Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi