• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Establishing cognitive-behavioral-therapy-based stress management according to individual characteristics of school-going children in a school setting

Research Project

Project/Area Number 18K03156
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 10030:Clinical psychology-related
Research InstitutionWaseda University

Principal Investigator

Shimada Hironori  早稲田大学, 人間科学学術院, 教授 (70284130)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywordsストレスマネジメント / 認知行動療法 / 児童生徒
Outline of Final Research Achievements

This study examined multidimensional assessment to create an approach tailored to the individual characteristics of school-going children attending a cognitive-behavioral-therapy-based stress management program in a school setting. This program aimed to reduce psychological stress related to problem behaviors and mental or physical symptoms as well as enhance stress tolerance among subjects. The results suggest that teaching functional assessment to elementary and junior high school teachers and promoting students' experiential understanding and acquisition of other people's perspectives are effective in increasing the efficacy of stress management education.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究においては、社会的問題になりうる児童生徒のさまざまな不適応問題に対して、特定の児童生徒を対象とした治療的支援のみならず、一般の児童生徒を対象とした予防的支援としての機能を果たしうる具体的なストレスマネジメント教育プログラムが作成された。従来の研究を踏まえて、特に、他者視点の取得の程度などの個人差が大きい要因を抽出し、それらを補う内容を加えたところ、従来のプログラムよりも効果が向上する可能性があることが示唆された。

Report

(4 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 4 results) Presentation (8 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Journal Article] 教育・特殊教育実践領域におけるストレスマネジメント教育の役割と今後の展開2021

    • Author(s)
      一瀬英史・小関俊祐・嶋田洋徳
    • Journal Title

      ストレスマネジメント研究

      Volume: 17

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Examination of suitability of developmental stage and technique in stress management education for children and adolescents2020

    • Author(s)
      尾棹万純・田中佑樹・小宮山尚・嶋田洋徳
    • Journal Title

      Journal of Health Psychology Research

      Volume: 32 Issue: Special_issue Pages: 173-183

    • DOI

      10.11560/jhpr.190508119

    • NAID

      130007812552

    • ISSN
      2189-8790, 2189-8804
    • Year and Date
      2020-03-20
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 児童青年期を対象とした認知行動療法における維持および般化を促進する介入内容の検討2020

    • Author(s)
      三井梓実・堀川柚・加藤海咲・嶋田洋徳
    • Journal Title

      早稲田大学臨床心理学研究

      Volume: 20 Pages: 71-80

    • NAID

      120006958180

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 児童青年期を対象とした認知行動療法における個別化に必要なアセスメントの観点の検討:ストレスマネジメント教育とソーシャルスキルトレーニングにおける個別化の試み2019

    • Author(s)
      加藤海咲・堀川柚・吉田遥菜・三村尚志・嶋田洋徳
    • Journal Title

      早稲田大学臨床心理学研究

      Volume: 19 Pages: 141-151

    • NAID

      120006812960

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 学校ストレスとストレスマネジメント教育:認知行動療法の立場から2018

    • Author(s)
      嶋田洋徳・田中佑樹
    • Journal Title

      ストレス科学

      Volume: 32 Pages: 303-312

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 児童青年期を対象とした認知行動療法における維持・般化を促進する介入内容の検討2020

    • Author(s)
      三井梓実・堀川柚・加藤海咲・嶋田洋徳
    • Organizer
      日本健康心理学会第33回大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 他者視点取得の程度が子どものソーシャルスキルの獲得に及ぼす影響2020

    • Author(s)
      加藤海咲・堀川柚・嶋田洋徳
    • Organizer
      日本認知・行動療法学会第46回大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 児童生徒における他者視点取得の程度と適応状態の関連性に関する展望2020

    • Author(s)
      加藤海咲・堀川柚・嶋田洋徳
    • Organizer
      日本心理学会第84回大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 児童青年期におけるストレス反応および学校適応に影響を及ぼす要因の発達的変化の検討2019

    • Author(s)
      加藤海咲・嶋田洋徳
    • Organizer
      日本健康心理学会第32回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 子どもの攻撃行動に対する認知行動的特徴に応じた介入効果の検討(3):代替行動の般化に焦点を当てた問題解決訓練の介入効果の検討2019

    • Author(s)
      小宮山尚・尾棹万純・野中俊介・吉田遙菜・加藤海咲・嶋田洋徳
    • Organizer
      日本ストレスマネジメント学会第18回大会学術総会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Improvement in assessment ability of elementary and junior high school teachers influences adaptation of Japanese students2019

    • Author(s)
      Horikawa, Yui; Nonaka, Shunsuke; Tanaka, Yuki; Ogishima, Hiroyoshi; Mimura, Naoshi; Shimada, Hironori
    • Organizer
      9th World Congress of Behavioral & Cognitive Therapies
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 児童生徒の社会的スキル訓練における行動論的アセスメント方略の現状と課題2018

    • Author(s)
      堀川柚・齋藤彩乃・野中俊介・嶋田洋徳
    • Organizer
      日本ストレスマネジメント学会第17回学術大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 学級集団における相互作用が子どもの社会的スキル訓練の効果に及ぼす影響の現状と課題2018

    • Author(s)
      堀川柚・吉田遥菜・野中俊介・嶋田洋徳
    • Organizer
      日本学校保健学会第65回学術大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi