Fundamental study on mechanical behavior of lightweight concrete filled double skin tubular members
Project/Area Number |
18K04338
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 22020:Structure engineering and earthquake engineering-related
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Research Institution | Kobe City College of Technology |
Principal Investigator |
Uenaka Kojiro 神戸市立工業高等専門学校, その他部局等, 教授 (70332046)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
水越 睦視 神戸市立工業高等専門学校, その他部局等, 教授 (10455165)
酒造 敏廣 神戸市立工業高等専門学校, その他部局等, 特任教授 (90137175)
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Project Period (FY) |
2018-04-01 – 2022-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
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Budget Amount *help |
¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
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Keywords | L-CFDST / 軽量コンクリート / CFT / 内径・外径比 / 径厚比 / 軽量コンクリート2種 / CFDST / 内径・外形比 / 二重鋼管合成部材 / コンクリート充填鋼管部材 / 二重鋼管・コンクリート合成部材 / 軽量コンクリート2種 / 終局強度 / コンクリート充填鋼管 / 軽量二種コンクリート |
Outline of Final Research Achievements |
Concrete filled double skin tubular, CFDST, member consists of double concentric circular/square steel tubes and in-filled concrete between double walls. CFDST member with hollow section is consequently lighter than concrete filled steel tubular, CFT, member, which holds high deformabilities and large toughness owing to confined effect between steel tube and in-filled concrete, with solid section. The lightweight concrete(LC) consists of cement, water and coarse and/or fine structural lightweight aggregates. The LC is 20% lighter than the normal concrete, NC. This study aims to investigate mechanical behavior of lightweight concrete filled double skin tubular,L-CFDST, member. Selected test parameters are diameter-to-thickness and inner-to-outer diameter's ratios. Method to predict ultimate capacities of L-CFDST member under compression and bending-shear is mainly discussed.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究は,橋脚への使用を目的としたCFDSTの新たな構造形式としてさらに軽量化したL-CFDST部材の力学特性の把握を目的とした実験的検討である。軽量構造物のCFDST部材をさらに軽量化させることが可能であり,橋脚の耐震性能が向上し,減災効果が期待できる。 得られた一連の実験的検討により,中心圧縮強度は鋼管とLCの累加強度でおおむね評価できること,また,曲げせん断強度は普通コンクリートを用いたCFDSTの終局強度と同等の算定手法により,評価できることを確認した。さらに,L-CFDSTの破壊形式,ならびに終局強度は,外鋼管の径厚比,ならびに内径・外径比に影響を受けることを確認した。
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Report
(5 results)
Research Products
(4 results)