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Tribological Characteristics of Environmentally Acceptable Lubricants under Natural Seawater Mixing conditions

Research Project

Project/Area Number 18K04578
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 24020:Marine engineering-related
Research InstitutionTokyo University of Marine Science and Technology

Principal Investigator

Jibiki Tatsuhiro  東京海洋大学, 学術研究院, 教授 (40322094)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 藤野 俊和  東京海洋大学, 学術研究院, 准教授 (70508514)
菅原 隆志  東京海洋大学, 海洋工学部, 助手 (90456319)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2020: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2019: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2018: ¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Keywords環境対応型潤滑油 / 天然海水 / トライボロジー特性 / ストライベック線図 / 粘度 / 3ピンオンディスク摩擦試験装置 / 天然海水混入条件下 / 3ピンオンディスク摩擦試験装置 / トライボロジー
Outline of Final Research Achievements

The Tribological characteristics of the Environmentally Acceptable Lubricants (hereinafter abbreviated as EAL) mixed with natural seawater were compared with the conventional oil using a 3-pin on-disk friction tester.Using the propeller shaft material and the stern tube bearing material as specimens, the coefficient of friction was measured under various sliding conditions and plotted on a Stribeck diagram for analysis and evaluation.As a result, when seawater was mixed in with the unsaturated ester oil, the saturated ester oil, and the conventional oil, the coefficient of friction increased in a wide range of bearing constants.The Tribological characteristics of EAL were unstable depending on the sliding conditions.No particular effect of biodegradation was observed under the conditions of this experiment.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

EALのトライボロジー特性については、ほとんど公表されていないため、造船メーカやユーザにとっては手探りの状態が続いている。従来油との相違点や海水混入によるトライボロジー特性への影響を調査し、その結果を一刻も早く公表し、更なる改良を求めるための根拠を示し、国内の潤滑油メーカにおいては、国産のEAL開発の加速化を促し、EALの更なる信頼性向上と品質向上を求めるものであり、その学術的意義や社会的意義は大きい。

Report

(4 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2020 2018 Other

All Presentation (4 results) Remarks (3 results)

  • [Presentation] しゅう動速度が天然海水を混入させた環境対応型潤滑油のトライボロジー特性に及ぼす影響2020

    • Author(s)
      地引達弘,藤野俊和,矢野海人,伊藤佳寿,二宮大輔
    • Organizer
      日本機械学会関東支部第26期総会・講演会講演論文集, 17E14
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 環境対応型潤滑油を使用した船尾管軸受と軸間のスティックスリップ現象解析2020

    • Author(s)
      地引達弘,藤野俊和,苗田,伊藤佳寿,二宮大輔
    • Organizer
      日本マリンエンジニアリング学会第90回(令和2年)マリンエンジニアリング学術講演会講演論文集, pp.213-214
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] しゅう動速度が天然海水を混入させた環境対応型潤滑油のトライボロジー特性に及ぼす影響2020

    • Author(s)
      地引達弘、藤野俊和、矢野海人、伊藤佳寿、二宮大輔
    • Organizer
      一般社団法人 日本機械学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 天然海水混入条件下における環境対応型潤滑油のトライボロジー特性2018

    • Author(s)
      苗 田, 豊田健一郎, 藤野俊和, 菅原隆志, 地引達弘
    • Organizer
      日本機械学会関東支部第24期総会・講演会講演論文集, GS0706
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Remarks] 東京海洋大学 機械応用力学研究室 HP

    • URL

      http://www2.kaiyodai.ac.jp/~jibiki/ouriki/paper.html

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Remarks] 東京海洋大学 海洋工学部 海洋電子機械工学科 機械応用力学研究室 研究発表

    • URL

      http://www2.kaiyodai.ac.jp/~jibiki/ouriki/paper.html

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Remarks] 東京海洋大学 学術研究院 海洋電子機械工学部門 機械応用力学研究室HP 研究発表

    • URL

      http://www2.kaiyodai.ac.jp/~jibiki/ouriki/paper.html

    • Related Report
      2018 Research-status Report

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Published: 2018-04-23   Modified: 2022-01-27  

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