Development of Large Scale Multi-Agent Simulation Platform and its application to Social Simulation
Project/Area Number |
18K04623
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 25010:Social systems engineering-related
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Research Institution | Doshisha University |
Principal Investigator |
Haga Hirohide 同志社大学, 理工学部, 教授 (30268114)
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Project Period (FY) |
2018-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
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Keywords | マルチエージェント / 大規模シミュレーション / データ駆動システム / 社会シミュレーション / GPGPU / マルチエージェントシミュレーション / 数理政治学 / シミュレーション / 数理モデル / 並列処理 / 選挙制度モデル / 数値解析 / 歩行者モデル / マルチエージェントモデリング / 偏微分方程式 / 数値計算 / GPU |
Outline of Final Research Achievements |
In this study, we developed a library for large-scale multi-agent simulations using Graphics Processing Unit (GPU). Using this library, we conducted simulations of real-world problems that have not been conducted before. Specifically, we conducted a simulation of the electoral system and confirmed that the current Japanese electoral system is relatively equal in various ways. We also applied the simulation to a large-scale gaming environment, implemented a system for programming education, and evaluated it by having actual high school students try it out. This project also led to the start of joint research with a university in Southeast Asia. Based on the above, we confirm that this project has achieved satisfactory results.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究で開発した大規模マルチエージェントシミュレーション用ライブラリは,これまで実現が困難であった大規模シミュレーションを,比較的簡単な工数で実装することを実現した.これにより,さまざまな領域での,より実社会に近い規模のシミュレーションが可能になった.本研究の成果として上げた選挙制度のシミュレーションは,これまで定性的にはある程度行われていたが,マルチエージェント技術を使うことによって定量的な評価ができた.これは従来には無いものであり,社会的・学術的な意義は高い.また本テーマによって,国際共同研究をスタートさせることができ,国際学術ネットワークの構築にも貢献した.
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Report
(6 results)
Research Products
(12 results)