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A Study of patient-dentist communication among older adults in Japan

Research Project

Project/Area Number 18K09931
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 57080:Social dentistry-related
Research InstitutionKyushu Women's University

Principal Investigator

Hamasaki Tomoko  九州女子大学, 家政学部, 教授 (60316156)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 萩原 明人  九州大学, 医学研究院, 教授 (50291521)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords歯科 / 医療コミュニケーション / 説明 / 高齢者 / 定期的歯科受診 / 歯科医師・患者コミュニケーション / 歯科医療コミュニケーション / コミュニケーション / 歯科医療説明 / 患者 / 歯科医師 / 歯科医療
Outline of Final Research Achievements

About 30% of patients felt that explanations of “comparison with other treatment methods,” “treatment period,” and “treatment prognosis” were not sufficient. In these items, the percentage of respondents for whom the dentist's explanation was sufficient was significantly higher when the dentist was female or plural. Many good communication factors were significantly associated with the dentist being female, younger, and having a preventive practice. Multivariate analysis revealed a significant association between the sufficiency of the dentist’s explanations and regularity of patients' dental visits.
Adequacy of explanations provided by dentists for older adults were significantly associated with the dentist factor. Improving the quantity and quality of the dentists’ explanations of treatment may improve patient satisfaction and promote regular dental visits.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

近年、急速な高齢社会の進行に伴い、患者全体に占める高齢者の割合が増加している。しかし、歯科領域における年代別の医療者コミュニケーション問題に関する知見は殆ど得られていない。本研究結果から、歯科医師の説明が患者の予防的な通院に影響を与えていることが明らかとなった。そのため、歯科医師の歯科医師の治療に関する説明の量や質の改善を促すことは、高齢患者の満足度の向上や、定期的な歯科への通院を促進につながると考えられる。

Report

(7 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2023 2022 2020

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (6 results)

  • [Journal Article] 歯科医療における歯科医師の説明に対する患者の満足度に関する研究2022

    • Author(s)
      濱嵜朋子
    • Journal Title

      日本歯科医療管理学会雑誌

      Volume: 57 Pages: 88-96

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 高齢患者の定期的歯科受診に関連する歯科医師、患者およびコミュニケーション要因に関する研究2023

    • Author(s)
      濱嵜朋子、堀川真実、安細敏弘
    • Organizer
      第72回日本口腔衛生学会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 高齢患者の歯科医師に対する印象とコミュニケーションに関する研究2023

    • Author(s)
      濱嵜朋子
    • Organizer
      第2回日本医療コミュニケーション学会学術集会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 高齢患者の定期的歯科受診に関する研究2023

    • Author(s)
      濱嵜朋子
    • Organizer
      第66回秋季日本歯周病学会学術大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 高齢患者の定期的歯科受診に関連する歯科医師、患者およびコミュニケーション要因に関する研究2022

    • Author(s)
      濱嵜朋子、堀川真実、安細敏弘
    • Organizer
      日本口腔衛生学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 歯科医療説明に対する患者の満足度に関する研究2020

    • Author(s)
      濱嵜朋子
    • Organizer
      第16回医療の質・安全学会学術総会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 歯科医療説明に対する高齢者の満足度に関する研究2020

    • Author(s)
      濱嵜朋子
    • Organizer
      第69回日本口腔衛生学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2025-01-30  

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