Empirical Research of Reformation of Extracurricular Activities called as Black in Japanese school
Project/Area Number |
18K10892
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 59020:Sports sciences-related
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Research Institution | Chukyo University (2019-2021) Hokusho University (2018) |
Principal Investigator |
Chiba Naoki 中京大学, スポーツ科学部, 教授 (20389662)
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Project Period (FY) |
2018-04-01 – 2022-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
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Budget Amount *help |
¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2021: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2020: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
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Keywords | 運動部活動 / 外部指導者 / 地域移行 / 公設民営 / 「ブラック部活動」 / 外部委託 / 小学校部活動 / 小学校部活動廃止 / 中学校 / 小学校 / 企業連携 / イギリス / 「部活動活性化事業」 / 教師 / スポーツ / 部活動 / 総合型地域スポーツクラブ / 大学生ボランティア派遣 / 外部コーチ |
Outline of Final Research Achievements |
The aim of this study was to clarify the problems of extracurricular activities in Japanese public schools qualitatively and quantitatively, and to propose directions for reforming them. The results of reviewing of previous studies revealed two main problems that the legal status of extracurricular activities is ambiguous and advisors tend to work overtime due to them. This study examined two projects of ‘club activity activation project’ in Suginami Ward, Tokyo, and reforming of extracurricular activities in elementary schools in Nagoya City. The two cases can be described as 'public-build and private operate' in that they use facilities and equipment in public schools and dispatch private external instructors with taxpayer funds. These cases proved that the dispatch of private external instructors is sufficiently feasible if the public administrations secure budgets.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
部活動に関する研究は数多く行われてきたが、外部指導者派遣に関する事例研究はこれまで十分に行われてこなかった。こうした状況において、本研究は学術的な意義のみならず部活動改革の実践例としての社会的な意義も有している。杉並区公立中学校の部活動では,「部活動活性化事業」という民間企業による外部指導者派遣が行われてきた.企業連携型の事例は全国的に見ても珍しく,行政が積極的に介入した先駆的な例として価値がある。名古屋市小学校部活動見直しの事業は、行政職員が教員などの関係者に調査をした上で問題点を明確にし、予算を確保し民間委託を成功させた点で価値があり、他の地区の部活動改革の参考になるだろう。
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Report
(5 results)
Research Products
(4 results)