• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A study on teacher's appropriate approach to improve students' motor skill

Research Project

Project/Area Number 18K10942
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 59030:Physical education, and physical and health education-related
Research InstitutionWaseda University

Principal Investigator

FUKAMI EIICHIRO  早稲田大学, スポーツ科学学術院, 教授 (10351868)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2020: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2019: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords優れた体育教師 / スポーツ指導の手引書 / 部員の主体性 / 指導者の主導性 / 運動部活動 / 体育指導の手引書 / 運動の苦手な生徒 / 愛好的態度の向上 / 運動部活動の主導性 / 保健体育教師 / 指導言語 / 運動指導の手引き / 主導性 / 選手選考 / チームの方針 / 補欠選手 / 指導者 / 指導ガイドライン / 選手選考の在り方 / 体育教師 / 学習指導要領 / 指導の手引き / つまずきのある生徒 / 適切な指導ことば / 表現のしかた / 運動への愛好的態度
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to determine what language good physical education teachers use in their instruction. Based on this research, I decided to create an instructional manual for teachers focusing on the language of instruction in movement. On the other hand, a new type of coronavirus infection spread and prevented classroom research, so the study was changed to an instructor in the athletic department. Based on the "Guidelines for Guidance in Athletic Activities" presented by MEXT(2013), I developed a survey form regarding the leadership of athletic club activities. Specifically, I asked the leaders who determines the team's goals. In addition, the survey asked the leaders who decides the content of practice and how practice is conducted. The results showed that team goals were decided by all team members, while the content and methods of practice were decided by the leaders. In addition, many members of the team appreciated such procedures.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では、優れたスポーツ指導者の指導法を明らかにすることにより、各運動・スポーツの技術・戦術や動作の指導法、言語にフォーカスした指導書を作成したいと考えた。それは、すべての指導者が自身の専門競技以外の運動・スポーツを生徒たちに適切に指導しなければならない。この指導書を活用することにより、多くの指導者が自身の専門外の運動・スポーツを含む、すべての運動領域について自信をもって指導することができ、運動の苦手な生徒をはじめとする、すべての生徒たちに運動技術を習得させ、彼らの愛好的態度を高めることができるようになると考えたためである。この点で、本研究の成果の学術的意義や社会的意義は大きいと考える。

Report

(6 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (15 results)

All 2022 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (7 results) (of which Peer Reviewed: 7 results,  Open Access: 7 results) Presentation (6 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] A study on a first-grade teaching program for learning "submersion" and "bobbing" in elementary school2022

    • Author(s)
      金沢 翔一、安田 純輝、吉永 武史、深見 英一郎
    • Journal Title

      Japan Journal for the Pedagogy of Physical Education

      Volume: 38 Issue: 2 Pages: 1-12

    • DOI

      10.11243/jsppe.38.2_1

    • ISSN
      1342-8039, 2187-106X
    • Year and Date
      2022-09-30
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Feasibility of player's independence on school athletic teams:2022

    • Author(s)
      深見 英一郎、岡田 悠佑、井上 一彦
    • Journal Title

      Taiikugaku kenkyu (Japan Journal of Physical Education, Health and Sport Sciences)

      Volume: 67 Issue: 0 Pages: 343-360

    • DOI

      10.5432/jjpehss.21007

    • ISSN
      0484-6710, 1881-7718
    • Related Report
      2022 Annual Research Report 2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] A study of promotive method to develop Olympic and Paralympic Education from the Teacher’s view2020

    • Author(s)
      OKADA Yusuke、TOMOZOE Hidenori、FUKAMI Eiichiro、YOSHINAGA Takeshi
    • Journal Title

      Japanese Journal of Sport Education Studies

      Volume: 40 Issue: 2 Pages: 31-50

    • DOI

      10.7219/jjses.40.2_31

    • NAID

      130008009880

    • ISSN
      0911-8845, 1884-5096
    • Year and Date
      2020-12-31
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 2018年度におけるオリンピック・パラリンピック教育実践の取り組み: 早稲田大学オリンピック・パラリンピック教育研究センターの担当地域に着目して2020

    • Author(s)
      友添秀則,深見英一郎,吉永武史,岡田悠佑,東海林沙貴,竹村瑞穂,根本想,小野雄大,梶将徳,青木彩菜,安田純輝
    • Journal Title

      スポーツ科学研究

      Volume: 17 Pages: 14-27

    • NAID

      120006891847

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] The relationship between coaches ’initiative and students’ formative evaluations in school athletic clubs2019

    • Author(s)
      Fukami Eiichiro、Inoue Kazuhiko
    • Journal Title

      Taiikugaku kenkyu (Japan Journal of Physical Education, Health and Sport Sciences)

      Volume: 64 Issue: 1 Pages: 369-384

    • DOI

      10.5432/jjpehss.18017

    • NAID

      130007666545

    • ISSN
      0484-6710, 1881-7718
    • Year and Date
      2019-06-17
    • Related Report
      2019 Research-status Report 2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] A Study on the Effectiveness of in-service Teacher Training on Olympic and Paralympic Education in Japan2019

    • Author(s)
      岡田 悠佑, 友添 秀則, 深見 英一郎, 吉永 武史, 根本 想
    • Journal Title

      Japanese Journal of Sport Education Studies

      Volume: 39 Issue: 1 Pages: 51-59

    • DOI

      10.7219/jjses.39.1_51

    • NAID

      130007700747

    • ISSN
      0911-8845, 1884-5096
    • Year and Date
      2019-05-31
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Conceptions of learning and learning strategies of students in junior high school physical education2018

    • Author(s)
      Ono Yuta、Tomozoe Hidenori、Takahashi Shuichi、Fukami Eiichiro、Yoshinaga Takeshi、Nemoto So
    • Journal Title

      Taiikugaku kenkyu (Japan Journal of Physical Education, Health and Sport Sciences)

      Volume: 63 Issue: 1 Pages: 215-236

    • DOI

      10.5432/jjpehss.17086

    • NAID

      130007397887

    • ISSN
      0484-6710, 1881-7718
    • Year and Date
      2018-06-10
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 主体的運動部活動の指導の在り方 部員の受け止め方を中心に2022

    • Author(s)
      深見 英一郎, 井上 一彦
    • Organizer
      第72回 一般社団法人日本体育・スポーツ・健康学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 部員の主体性を保障する指導の在り方:高校野球における選手選考を事例にして2021

    • Author(s)
      深見 英一郎、井上 一彦、岡田 悠佑
    • Organizer
      日本体育・スポーツ・健康学会 第71回大会 筑波大学
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] Disirable players selection in the high school baseball championship2020

    • Author(s)
      EIICHIRO FUKAMI
    • Organizer
      Secretariat of the 2020 Yokohama Sport Conference, September 2020(Online)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 試合に向けた望ましい選手選考の在り方: 高校野球を対象にして2019

    • Author(s)
      深見英一郎, 井上一彦
    • Organizer
      日本体育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 試合に向けた望ましい選手選考の在り方:運動部活動におけるチームスポーツを対象に2018

    • Author(s)
      深見英一郎
    • Organizer
      第69回日本体育学会 体育心理学専門分科会 ポスター発表
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 体育授業における「主体的・対話的で深い学び」を促す教師行動に関する研究2018

    • Author(s)
      吉井捷人・深見英一郎・友添秀則・吉永武史
    • Organizer
      第38回日本スポーツ教育学会 一般発表
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 実践!グッドコーチング・レベルアップ編2022

    • Author(s)
      伊藤雅充/土屋裕睦/実践!グッドコーチング制作プロジェクト
    • Total Pages
      63
    • Publisher
      PHP研究所
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 体育科教育学研究ハンドブック2021

    • Author(s)
      日本体育科教育学会
    • Total Pages
      144
    • Publisher
      大修館書店
    • ISBN
      9784469269123
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi