• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of simulation education program on instruction of movement

Research Project

Project/Area Number 18K10964
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 59030:Physical education, and physical and health education-related
Research InstitutionUniversity of Miyazaki

Principal Investigator

Miwa Yoshimi  宮崎大学, 大学院教育学研究科, 教授 (00182064)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords運動指導 / 教員養成 / 教師教育
Outline of Final Research Achievements

To be able to teach movement, teachers must understand the structure of the movement to be taught and present the movement task according to children's sense of movement. To present movement that matches the children's sense of movement, it is important to not only observe them empathetically but also grasp their sense of movement. The ability to observe one's own movement is the basis for understanding the sense of motion of others. Notably, there is no formal content for developing the ability to observe one's own movements in training physical education teachers in university.
In this study, first, a male student majoring in physical education was trained to develop the ability to observe his own movements, and the training process was recorded. Second, the student practiced teaching using the self-observation skills he had developed. As a result, he was able to understand the students' sense of movement and present appropriate movement tasks.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

運動指導のシミュレーション教育といっても、手順を学習指導するだけでは学習者は運動をできるようにならない。学習者の感覚世界に寄り添って、「できそうだ」と感じ、「やってみよう」と思える運動教材を提示するためには、指導者に自らの運動を内から感じ、その動感を反省できる能力が不可欠である。
本研究では、体育専攻学生を対象とし、このような指導のための前提条件をまず整え、次に運動の構造に基づいて何を指導すべきか内容を明確にして指導に入ることによって、生徒の実施する動きを自己の感覚をすり合わせながら共感的に観察し、指導方法を考案できるようになるという、教員養成カリキュラムの検討に有効な知見を提供した。

Report

(5 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2022 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (9 results) (of which Open Access: 6 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (1 results) (of which Invited: 1 results)

  • [Journal Article] 幼小中連携によるテニスの系統的カリキュラム開発2022

    • Author(s)
      三輪 佳見・宇土 昌志・山本 亮・黒木 敬博・片山 いずみ・倉掛 啓輔・倉吉 将史・日髙 正博
    • Journal Title

      宮崎大学教育学部附属教育協働開発センター研究紀要

      Volume: 30 Pages: 95-106

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「私の動きかた」と向き合う器械運動2021

    • Author(s)
      三輪 佳見
    • Journal Title

      体育科教育

      Volume: 69(9) Pages: 9-9

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] テニスの系統的指導に関わる小学校体育の授業開発2021

    • Author(s)
      三輪佳見・宇土昌志・山本亮・黒木敬博・髙橋祥朗・髙橋京子・倉掛啓輔・志々目由理江・日髙正博
    • Journal Title

      宮崎大学教育学部附属教育協働開発センター研究紀要

      Volume: 29 Pages: 71-81

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 動感反省能力の促発に関する意味発生分析2020

    • Author(s)
      三輪佳見・佐藤聡馬
    • Journal Title

      伝承

      Volume: 20 Pages: 37-53

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 幼児期における身体的表現行動の発達について2020

    • Author(s)
      宇土昌志、森﨑由理江、三輪佳見ほか3名
    • Journal Title

      宮崎大学教育学部附属教育実践総合センター研究紀要

      Volume: 28 Pages: 181-195

    • NAID

      120007120368

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 体つくり運動と他の運動領域をつなぐ体育授業2020

    • Author(s)
      三輪佳見ほか9名
    • Journal Title

      宮崎大学教育学部附属教育実践総合センター研究紀要

      Volume: 28 Pages: 197-210

    • NAID

      120007120367

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 幼小中連携による体つくり運動の系統的指導2019

    • Author(s)
      三輪佳見 他9名
    • Journal Title

      宮崎大学教育学部附属教育実践総合センター研究紀要

      Volume: 27 Pages: 119-129

    • NAID

      120007120586

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 子どもの動きのつまずきを見付けて高めるポイント2018

    • Author(s)
      三輪佳見
    • Journal Title

      楽しい体育の授業

      Volume: 349 Pages: 12-15

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 子どもの感覚に合った運動指導2018

    • Author(s)
      三輪佳見
    • Journal Title

      子どもと発育発達

      Volume: 16 Pages: 34-38

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 教職の高度化における「理論と実践の往還」2018

    • Author(s)
      三輪佳見 他3名
    • Organizer
      日本教育学会第77回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi