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Study on entertainment factors of chance play

Research Project

Project/Area Number 18K11608
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 62040:Entertainment and game informatics-related
Research InstitutionKyoto Sangyo University

Principal Investigator

Minakuchi Mitsuru  京都産業大学, 情報理工学部, 教授 (60415859)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywordsエンタテインメント性 / 偶然性 / 主観的確率 / 制御幻想 / 操作感 / エンタテイメント性
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this research is to investigate and analyze how various factors in chance play contribute to entertainment value, and to obtain guidelines for the use of chance in entertainment content. We analyzed the factors contributing to the entertainment value of chance play and investigated the influence of player involvement on enthusiasm. Furthermore, we examined methods of extending the entertainment value of chance play. The results showed that the roles of expectation and enthusiasm are significant in chance play. In order to enhance these effects, we verified the effectiveness of a step-by-step notification method, introduction of dummy operations, physical manipulation devices, use of pseudo-haptic sensations, and induction of emotions through the presentation of warmth, and confirmed the effectiveness of these methods.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

偶然性はカイヨワの分類にもあるように遊びにおける主要な要素のひとつである。コンピュータを利用したエンタテインメント、例えばビデオゲームなどにおいても偶然性を採り入れたものが多い。しかし、偶然性とエンタテインメント性の関係は明らかにされておらず、偶然性の扱い方は試行錯誤やノウハウに基づくものであった。本研究成果により、コンピュータを利用した偶然を扱うエンタテインメントの設計指針となる知見を得られることが期待できる。これは単にエンタテインメント性を高くするだけでなく、過度なエンタテインメント性を抑えることでギャンブル依存症対策に寄与することも期待できる。

Report

(5 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (10 results)

  • [Journal Article] 偶然の遊びにおける確率認知とエンタテインメント性との関係の調査2019

    • Author(s)
      水口 充, 佐々木 菜摘, 寺井 あかり, 棟方 渚
    • Journal Title

      情報処理学会論文誌

      Volume: 60 Pages: 1943-1952

    • NAID

      170000180818

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 自動車変速操作時の聴覚刺激呈示によるエンタテインメント性拡張の検討2021

    • Author(s)
      伊原泰孝, 水口充
    • Organizer
      エンタテインメントコンピューティングシンポジウム2021
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 既存のゲームシステムを温冷覚での情動変化で支援するシステムの開発2021

    • Author(s)
      牛尾大翔, 水口充
    • Organizer
      エンタテインメントコンピューティングシンポジウム2021
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 回して遊ぶスマホリングアプリ2021

    • Author(s)
      伊藤永光, 水口充
    • Organizer
      エンタテインメントコンピューティングシンポジウム2021
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 磁性スマホリングを用いた回転操作によるエンタテインメントの提案2020

    • Author(s)
      伊藤 永光, 水口 充
    • Organizer
      エンタテインメントコンピューティングシンポジウム2020
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 温度提示による情動制御手法の提案2020

    • Author(s)
      牛尾 大翔, 水口 充
    • Organizer
      エンタテインメントコンピューティングシンポジウム2020
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] ガチャにおける「宗教」はどのように産み出されるか2020

    • Author(s)
      茂原 敦之, 水口 充
    • Organizer
      エンタテインメントコンピューティングシンポジウム2020
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 偶然の遊びにおける操作量がエンタテインメント性に及ぼす影響の調査2019

    • Author(s)
      茂原 敦之, 寺崎 天智, 水口 充
    • Organizer
      エンタテインメントコンピューティングシンポジウム2019
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 水口 充2019

    • Author(s)
      エンタテインメントコンピューティングにおける心の動かし方に関する一考察 ~「恐怖の哲学」を題材に~
    • Organizer
      エンタテインメントコンピューティングシンポジウム2019
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 偶然の遊びにおける主観的確率とエンタテインメント性との関係の調査2018

    • Author(s)
      水口 充, 佐々木 菜摘, 寺井 あかり, 棟方 渚
    • Organizer
      エンタテインメントコンピューティングシンポジウム2018
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 偶然の遊びにおけるインタラクションの楽しさ2018

    • Author(s)
      水口 充
    • Organizer
      情報処理学会第50回エンタテインメントコンピューティング研究発表会
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2023-01-30  

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