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"Alternative Fiction "and the "Co-Prosperity"in Wartime Japan: Media Mix Research

Research Project

Project/Area Number 18K11833
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 80010:Area studies-related
Research InstitutionInternational Research Center for Japanese Studies

Principal Investigator

OTSUKA EIJI  国際日本文化研究センター, 研究部, 教授 (20441355)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2018: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Keywordsメディアミックス / 大政翼賛会 / 報道技術研究会 / 翼賛一家 / 金山一家 / 植民地まんが研究 / プロパガンダ / クール・ジャパン / メディア・コンヴァージェンス / 今泉武治 / メディア理論 / 映画的 / プラットフォーム / 文化工作 / 素人 / 多メディア展開 / 編集 / キャラクター / 手塚治虫 / 参加型ファシズム / 市川綱二 / 二次創作 / ユーザー参加
Outline of Final Research Achievements

The word "media mix" was coined after the war. However, its proponents were people involved in advertising such as the Press Technology Study Group, which theorized national advertising during the war. They quoted from this framework produced in the postwar period and used it as advertising theory in the early days of television. The Imperial Rule Assistance Association used the characters called "Yokusan Family”to bring the propaganda of the Tonarigumi, which is the smallest unit of the Greater East Asia Co-Prosperity Area, not only to Japan but also into the "outside areas", that is, to Taiwan, Korea, Shanghai, Huabei, and Manchuria. The dispatched manga artist and the manga artist from these “outside areas” were appointed to develop transmedia as means to spread the "Yokusan Family” propaganda. In Korea, it was produced a localized work, "Kanayama Family," which suits the local circumstances of "Yokusan Family."

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

現在のアニメ・まんが・ゲームなどメディア産業に広汎に用いられるビジネスモデルであるメディアミックスの様式や考え方が、従来研究では名称の使用にとらわれ、戦後起源とされてきたが、戦時下に理論化、実践されたプロパガンダ技法であることを明らかにした。特に現在の「版権」のもとに、作り手や二次創作者の参与を統治するというビジネスモデル自体が、戦時下プロパガンダのフレームであり、その対象は「外地」に及び、大東亜共栄圏の形成に寄与するための戦時下のクール・ジャパン政策とさえ形容できる性格のものだと示した。そのことを通じ、一見、非政治的に見えるメディア理論が、実は戦時下に通底する政治性を持つことを明らかにした。

Report

(4 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (1 results) Presentation (2 results) (of which Invited: 2 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] 「外地」の翼賛一家2020

    • Author(s)
      大塚英志
    • Journal Title

      TOBIO Critiques

      Volume: 4 Pages: 61-81

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] メディアミックスの起源2019

    • Author(s)
      大塚英志
    • Organizer
      日本デジタルゲーム学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 『翼賛一家』とメディアミックスの日本ファシズム起源2019

    • Author(s)
      大塚英志
    • Organizer
      SGRA チャイナ・フォーラム
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] 「暮し」のファシズム2021

    • Author(s)
      大塚 英志
    • Total Pages
      352
    • Publisher
      筑摩書房
    • ISBN
      9784480017253
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 手塚治虫と戦時下メディア理論 文化工作・記録映画・機械芸術2018

    • Author(s)
      大塚 英志、牧野 守
    • Total Pages
      464
    • Publisher
      星海社
    • ISBN
      9784065144763
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 大政翼賛会のメディアミックス2018

    • Author(s)
      大塚 英志
    • Total Pages
      304
    • Publisher
      平凡社
    • ISBN
      9784582454536
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2022-01-27  

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