• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A longitudinal study of the developmental process of the sociolinguistic competence of Japanese learners of French

Research Project

Project/Area Number 18K12473
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionAoyama Gakuin University (2021-2022)
Nagoya University of Foreign Studies (2018-2020)

Principal Investigator

Kondo Nori  青山学院大学, 文学部, 准教授 (70759810)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords教科書 / 発音規範 / 社会言語学的能力 / 縦断的研究 / 話し言葉コーパス / 変異 / 発音 / 規範 / リエゾン / フランス語教科書 / ケベック・フランス語 / 学習者コーパス / 社会言語学 / 第二言語習得 / コーパス言語学
Outline of Final Research Achievements

Our study constructed a corpus of spoken French that enables longitudinal observation, and conducted an investigation and analysis on the developmental process of the sociolinguistic competence of Japanese learners of French. We quantitatively analyzed the frequency of variants produced in the learners' speech and compared them longitudinally to reveal how learners' sociolinguistic competence changes over time. We also constructed French textbook corpus to identify the norms prepared as a starting point for acquiring the target language.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究によって日本語を母語とするフランス語学習者の社会言語学的能力の発達がどのように進むのか、その過程を示唆することができた。本研究の学術的意義は、学習者の言語習得に対する規範の影響が強いこと、規範から逸脱した言語使用の習得が容易ではないことを明らかにしたことである。また、本研究では近年出版されたフランス語教科書のコーパスの構築・分析を行うことで、話し言葉の特徴を教科書に反映する方法を模索した。本研究の社会的意義は、社会言語学的能力の習得を促す教材作成に必要な知見を提供することであろう。

Report

(6 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (20 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018 Other

All Int'l Joint Research (2 results) Journal Article (8 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 7 results,  Open Access: 5 results) Presentation (8 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results) Book (1 results) Funded Workshop (1 results)

  • [Int'l Joint Research] Universite de Lorraine(フランス)

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] Universite de Lorraine(フランス)

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] Acquisition de la variation stylistique chez les apprenants japonophones de français Analyse basée sur les données longitudinales2023

    • Author(s)
      近藤野里
    • Journal Title

      ふらんぼー

      Volume: 48 Pages: 122-137

    • DOI

      10.15026/124884

    • URL

      https://tufs.repo.nii.ac.jp/records/4879

    • Year and Date
      2023-03-31
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 縦断的な発話データに基づくフランス語学習者のリエゾン習得の分析2022

    • Author(s)
      近藤野里
    • Journal Title

      外国語教育研究

      Volume: 25 Pages: 93-110

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Paul PassyのLe Français Parlé(1889)におけるリエゾンについて2021

    • Author(s)
      近藤 野里
    • Journal Title

      青山フランス文学論集

      Volume: [復刊]30 Pages: 94-111

    • DOI

      10.34321/22110

    • ISSN
      09187952
    • URL

      https://opac.agulin.aoyama.ac.jp/iwjs0011opc/TF01310679

    • Year and Date
      2021-12-30
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] フランス語教科書でのリエゾンとフランス語学習者のリエゾンの実現2020

    • Author(s)
      近藤野里
    • Journal Title

      外国語教育研究

      Volume: 23 Pages: 1-19

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] La liaison variable : des manuels scolaires japonais au jugement de locuteurs natifs2020

    • Author(s)
      Samantha RUVOLETTO, Nori KONDO
    • Journal Title

      SHS Web Conf, 7eme Congres Mondial de Linguistique Francaise

      Volume: 78 Pages: 1-15

    • DOI

      10.1051/shsconf/20207807010

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 「ケベックのフランス語教科書に反映される語彙的および統語的特徴」2019

    • Author(s)
      近藤野里
    • Journal Title

      『ケベック研究』

      Volume: 11 Pages: 65-80

    • NAID

      40022520015

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「ケベック州で出版されたフランス語教科書にみられる社会言語学的変異の反映の方法」2019

    • Author(s)
      近藤野里
    • Journal Title

      『外国語教育研究』

      Volume: 22 Pages: 2-21

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] La prononciation des pronoms il et ils de la fin du XIXe siecle Analyse basee sur Le Francais Parle de Paul Passy2018

    • Author(s)
      Nori KONDO
    • Journal Title

      SHS Web Conf. 6e Congres Mondial de Linguistique Francaise

      Volume: 46 Pages: 1-18

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 縦断的な発話データを用いたフランス語学習者によるリエゾンの習得の分析2021

    • Author(s)
      近藤 野里
    • Organizer
      外国語教育学会 (JAFLE) 第25 回研究報告大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] フランス語発音教本にみられる発音の説明と規範について2020

    • Author(s)
      近藤野里
    • Organizer
      日本フランス語学会第331回例会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] Comment presenter les variations sociolinguistiques dans les manuels de FLE ? Le cas des manuels publies au Quebec2019

    • Author(s)
      Nori KONDO
    • Organizer
      Association for French Language Studies Colloque annuel
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Phonetic Norm in French L2 Textbooks and Its Effect on L2 Learners’ Speech Competence - The Case of French Liaison2019

    • Author(s)
      Nori KONDO
    • Organizer
      New Sounds the 9th International Symposium on the Acquisition of Second Language Speech
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] フランス語教科書におけるリエゾンとフランス語学習者のリエゾン2019

    • Author(s)
      近藤野里
    • Organizer
      外国語教育学会第23回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] La prononciation des pronoms il et ils de la fin du XIXe siecle Analyse basee sur Le Francais Parle de Paul Passy2018

    • Author(s)
      Nori KONDO
    • Organizer
      6eme Congres Mondial de Linguistique Francaise
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] ケベック州で出版されたフランス語教科書と話し言葉としてのケベック・フランス語の語彙的・統語的特徴2018

    • Author(s)
      近藤野里
    • Organizer
      日本ケベック学会第10回全国大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] ケベック州で出版されたフランス語教科書にみられる社会言語学的特徴の反映の方法2018

    • Author(s)
      近藤野里
    • Organizer
      外国語教育学会第22回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] La prononciation du francais langue etrangere: Perspectives linguistiques et didactiques2021

    • Author(s)
      Elissa Pustka, Elisabeth Heiszenberger, Lea Courdes-Murphy, Isabelle Racine, Vera Regan, Sylvain Detey, Stephan Schmid, Kristijan Rajic, Jurgen Trouvain, Christiane Facke, Daniel Reimann, Jacques Durand, Chantal Lyche, Charlotte Alazard-Guiu, Emilie Massa, Giselle Valman, Marc Chalier, Nori Kondo, 他
    • Total Pages
      483
    • Publisher
      Narr Francke Attempto
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Funded Workshop] コーパスに基づくフランス語習得研究とその応用2022

    • Related Report
      2022 Annual Research Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi