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Engineers' acceptance and conflict resolution measures for target costing

Research Project

Project/Area Number 18K12905
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 07100:Accounting-related
Research InstitutionSBI Graduate School

Principal Investigator

Kobayashi Hideyuki  SBI大学院大学, SBI大学院大学 経営管理研究科, 研究科長・教授 (20790124)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2021: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2020: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2019: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords原価企画 / トヨタ / エンジニア / テスラ / 電気自動車 / 行動的原価企画 / 会計の動詞化 / 原価低減 / ミドルアップダウンマネジメント / トヨタ自動車 / 本田技研工業 / 設計者の心理 / エンジニアの受容 / コンフリクトの解消 / 原価企画体制の洗練度 / 原価企画従事者の意識 / ダイナミックケイパビリティ
Outline of Final Research Achievements

I analyzed the results of questionnaires and interviews with the employees of Toyota which has evolved the target costing over many years. As a result, it became clear that what makes the difference between success and failure in target costing is how actively the engineers, who are the practitioners, perceive the severe cost targets and maintain high motivation to engage in cost reduction activities.

On the other hand, I also began to study Toyota's chances of winning in the development of electric vehicles, where Tesla is ahead of the competition. Toyota declared that it would halve the cost of batteries, its biggest concern, within a few years and presented concrete measures. Toyota will probably achieve its cost target through target costing activities. It is analyzed that if Toyota could catch up with Tesla in terms of cost, it would be able to compete in terms of durability and reliability, and Toyota would have a chance to win.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

日本の製造業の強みである原価企画について、従来は目標を付与して管理する経理サイドからの研究が主であった。しかしそれでは、厳しい目標原価がどのように達成されるのか、または達成されないのかが正しく分析できない。それに対し、今回の一連の研究により、原価企画の実践者であるエンジニアの心理に光を当てることによって、原価企画を成功に導く鍵が明らかになることを示した。

また、日本の製造業の最後の砦とも言える自動車産業が、テスラを始めとする電気自動車メーカーの攻勢に押されている現状を原価企画の観点から分析し、トヨタの勝機を示した点にも意義があると考える。

Report

(5 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2022 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (8 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 2 results) Presentation (1 results) (of which Invited: 1 results)

  • [Journal Article] トヨタ自動車「ウーブンシティ」に見る、文化編集と会計の動詞化2022

    • Author(s)
      小林英幸
    • Journal Title

      都市と社会

      Volume: 第6号

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      加藤典生・小林英幸
    • Journal Title

      原価計算研究

      Volume: Vol.45/No.1

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  • [Journal Article] 会計主導の原価企画と行動的原価企画:トヨタの事例から2021

    • Author(s)
      加藤典生・小林英幸
    • Journal Title

      原価計算研究(掲載決定)

      Volume: Vol.45

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  • [Journal Article] マネジメント・プラクティスーダイナミック・ケイパビリティのもう一つの側面2020

    • Author(s)
      小林英幸
    • Journal Title

      SBI大学院大学紀要

      Volume: 第8号 Pages: 163-175

    • NAID

      40022468754

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      小林英幸
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      SBI大学院大学紀要

      Volume: 第7号 Pages: 39-58

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      加藤典生、小林英幸
    • Journal Title

      企業会計

      Volume: Vol.71 No.11 Pages: 117-124

    • NAID

      40022022043

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      小林 英幸
    • Journal Title

      早稲田商学

      Volume: 第453特集号 Pages: 27-57

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    • Author(s)
      小林 英幸
    • Journal Title

      SBI大学院大学紀要

      Volume: 第6号 Pages: 98-112

    • NAID

      40021903388

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    • Author(s)
      小林英幸
    • Organizer
      国際戦略経営研究学会
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    • Invited

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Published: 2018-04-23   Modified: 2023-01-30  

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