• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Empirical Research on Gender Imbalance and Its Redress in Japanese Higher Education

Research Project

Project/Area Number 18K12939
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 08010:Sociology-related
Research InstitutionFukuoka Prefectural University

Principal Investigator

Sakanashi Jun  福岡県立大学, 人間社会学部, 講師 (30565966)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2021: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywordsジェンダー / 高等教育 / キャリア形成 / 大学 / 研究者育成 / 研究者 / 社会学 / 男女共同参画
Outline of Final Research Achievements

In this research, I conducted two studies about gender imbalance in Japanese higher education. Study 1 focused on gender differences among researchers at the early stages of their careers. The methodology consisted of an interview survey about the current situation and future career prospects of such researchers, and a statistical analysis on graduate students’ anxiety, mental health, and gender. Study 2 examined the actualities and problems involved in the gender equality measures introduced by universities. For this purpose, a mail survey was conducted targeting Japanese universities and institutions that have gender equality offices. Based on these results, I empirically investigated the current status and redress of gender imbalance in Japanese higher education.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の意義の1点目として、研究者キャリアの初期に焦点をおき、男女の研究者の経験や将来展望を把握した点がある。初等・中等教育段階や中堅以降の研究者の分析が多い既存研究に研究キャリア初期のジェンダー差に関する知見を加えることができた。2点目として、個人、機関という異なるレベルで複数の調査を行い、ジェンダー・バランスの不均衡の現状を把握し、その原因と是正策を実証的に研究した点がある。そのため、キャリア初期の研究者など当事者視点のデータから社会学的かつ実際的な知見を見出すことができた。

Report

(6 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2022 2020 2019 2018 Other

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (4 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Remarks (3 results)

  • [Journal Article] 大学院生の悩みとメンタルヘルス――ジェンダーの観点からの統計分析と支援策の検討2022

    • Author(s)
      坂無淳
    • Journal Title

      福岡県立大学人間社会学部紀要

      Volume: 30(2) Pages: 1-18

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 大学教授職研究は何をなしうるか――成果と展望2019

    • Author(s)
      湯川やよい・坂無淳・村澤昌崇
    • Journal Title

      教育社会学研究

      Volume: 104 Pages: 81-104

    • NAID

      130008020140

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 日本の高等教育機関で実施されているジェンダー施策の実態と課題2020

    • Author(s)
      坂無淳
    • Organizer
      日本ジェンダー学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] Gender Differences of Japanese Graduate Students' Anxiety and Mental Health: Multiple Linear Regression and Quantile Regression Analysis2018

    • Author(s)
      Jun Sakanashi
    • Organizer
      World Social Science Forum 2018
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 大学のジェンダー施策の実態と課題--女性研究者支援モデル育成事業実施機関のホームページ調査から2018

    • Author(s)
      坂無淳
    • Organizer
      第91回日本社会学会大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] ジェンダー・バランスの不均衡と研究活動におけるジェンダー差2018

    • Author(s)
      坂無淳
    • Organizer
      第7回RIHE広島大学高等教育研究開発センター公開研究会「日本における女性教員のキャリア: 現状と課題を多角的に考察する」
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Remarks] 高等教育におけるジェンダー・バランスの不均衡とその是正に関する実証研究

    • URL

      http://genderhe.jp/

    • Related Report
      2022 Annual Research Report 2021 Research-status Report 2019 Research-status Report
  • [Remarks] 高等教育におけるジェンダー・バランスの不均衡とその是正に関する実証研究

    • URL

      http://genderhe.jp/index.html

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Remarks] 「高等教育におけるジェンダー・バランスの不均衡とその是正に関する実証研究」webページ

    • URL

      http://genderhe.jp

    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi