• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

An Empirical Study of Staged Education and Training Programs to Support the Career Development of Early Childhood Intervention Specialists

Research Project

Project/Area Number 18K13017
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 08020:Social welfare-related
Research InstitutionThe International University of Kagoshima (2019-2021)
Kagoshima Immaculate Heart University (2018)

Principal Investigator

ARIMURA REIKA  鹿児島国際大学, 福祉社会学部, 准教授 (20713689)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords療育 / 児童発達支援 / キャリア発達 / 研修プログラム / 簡略化された行動分析 / 療育関係者 / キャリア発達支援 / オンライン型の研修展開 / エフォート率の低下 / 新型コロナウィルスの影響 / 行動分析の学習 / 行動分析に関する知識 / 就業前教育 / 就業後教育 / 教育・研修プログラム / 地域に根ざしたリハビリテーション / 段階的教育
Outline of Final Research Achievements

Given that the Knowledge of Behavioral Principles as Applied to Children (KBPAC) scores significantly increased in and across all groups, it was suggested that it is possible for subjects to acquire coping skills using behavioral analysis in familiar places, regardless of their career stage. By contrast, the satisfaction effects of basic psychological needs varied in the results and no definite effects were identified. Measurements of the effects on stress indicated a tendency in which participation in the program was accompanied by increased stress levels. Finally, this study clarified the “three structural elements that were difficult for behavioral analysis” and the “three structures used for recording effects based on an ABC analysis”.
In the final year of the program, an online survey focusing on the post-employment group was conducted with five business sites as subjects. This survey was used to explore the possibility and feasibility of expanding the program to other regions.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、身近な場所での専門的な学びとして、「既存の簡略化された行動分析の学習プログラム」を実施した。各グループにファシリテーターを配置し、各段階に応じた行動分析を駆使した対応スキルのグループ学習の効果を測定した。この交流のある学びの形態を用いて、各メンバーの基本的心理欲求の充足とストレスを軽減させ、対象者の能率の向上を目指したことに学術的意義がある。
そして、「療育関係者の専門性の量的・質的確保を実現させ、社会資源としての価値を高めること」と、「社会資源に制限が多い地域での新たな支援体制の構築と、他地域での展開の可能性と実行性を探ること」に社会的意義がある。

Report

(5 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2021 2020 2019 2018

All Presentation (7 results) Book (2 results)

  • [Presentation] 持続可能な療育システムと支援体制構築:既存の資源・期間の機能化からのアプローチ2021

    • Author(s)
      企画者・司会:肥後祥治,シンポジスト福本康弘,城門千代,塚元亜希,〇有村玲香
    • Organizer
      日本発達障害学会 第56回研究大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 療育関係者の就業前教育プログラムの実証的研究―行動分析を学ぶ過程での「ABC分析に基づく記録」の効果の構造―2020

    • Author(s)
      有村玲香
    • Organizer
      日本特殊教育学会第58回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 療育関係者のキャリア発達を支える段階的教育の実証的研究 ―就業前教育における行動分析の学習を導入するための課題整理―2020

    • Author(s)
      有村 玲香
    • Organizer
      日本保育学会九州・沖縄地区第4回研究集会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 療育関係者のキャリア発達を支える 段階的教育・研修プログラムの実証的研究2019

    • Author(s)
      有村 玲香
    • Organizer
      日本特殊教育学会第57回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 療育関係者のキャリア発達を支える研修の効果に関する研究 ― 社会資源の「戦略的運用」と「再評価・再活用」―2019

    • Author(s)
      有村 玲香
    • Organizer
      日本社会福祉学会九州地域部会第60回研究大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 療育に携わる専門家の研修プログラムの開発 -プログラム実施とその効果-2018

    • Author(s)
      有村玲香・肥後祥治・野村理恵
    • Organizer
      日本特殊教育学会第56回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 地域に根ざした保護者支援システム構築の試み ―既存の社会資源としての教職員の可能性と課題―2018

    • Author(s)
      有村玲香・肥後祥治・脇博美・前野明子・紀章子・衛藤祐司・斉藤宇開
    • Organizer
      日本特殊教育学会第56回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 福祉心理学-基礎から現場における支援まで「第6章子ども家庭福祉領域の心理学的支援〔7〕療育としての心理学的支援」p164-166.2021

    • Author(s)
      監修:日本福祉心理学会,編集代表:米川和雄  〇有村玲香 他39名
    • Total Pages
      298
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      9784750352800
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 福祉心理学-基礎から現場における支援まで「第4章 福祉心理学的支援の基盤Ⅰ 発達理論」p60-632021

    • Author(s)
      監修:日本福祉心理学会,編集代表:米川和雄  〇有村玲香 他39名
    • Total Pages
      298
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      9784750352800
    • Related Report
      2021 Annual Research Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi