An empirical study of functions of Gen-Bamen in mathematical modelling by mathematicians
Project/Area Number |
18K13147
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
|
Research Institution | Saitama University |
Principal Investigator |
|
Project Period (FY) |
2018-04-01 – 2022-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
|
Budget Amount *help |
¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2021: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2018: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
|
Keywords | 原場面 / モデリング / Grundvorstellungen / 数学者 |
Outline of Final Research Achievements |
In this study I discuss criticality of mathematics in modelling. Focusing on 'Grundvorstellungen' it is a issue to check status of mathematical topics and/or mathematical models. In addition, it is a issue to distinguish mathematical models treated by mathematicians. From the mathematician's mathematical modelling displayed by applied analysis mapping, it is able to see a node of a component based on mathematical experiences lead final result.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究課題の核心をなす問いである「モデリングにおける数学の臨界はどこまでなのか」に対して,現実に関係する原場面と数学に関係する原場面を区別することで,数学の臨界を射程に入れた議論が可能となる。 現行学習指導要領の小学校算数科と中学校数学科の解説には,中央教育審議会答申で示された「算数・数学の問題発見・解決の過程」が,算数・数学の学習のイメージとして掲載されている。【現実の世界】の部分を含む過程と【数学の世界】に含まれる過程を意識することは,算数・数学の指導者にとって必要である。さらに言えば,算数・数学科における問題解決において意識すべき世界の規定として,本研究課題が貢献することが期待できる。
|
Report
(5 results)
Research Products
(24 results)