• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of an effective practical program model for "experience interacting with babies"

Research Project

Project/Area Number 18K13158
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionHirosaki University (2019-2023)
Osaka Kyoiku University (2018)

Principal Investigator

KAGA KEIKO  弘前大学, 教育学部, 准教授 (20805981)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2020: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2019: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords赤ちゃんとのふれあい体験 / 実践プログラムモデル / シティズンシップ / 社会貢献 / 育休 / 教員研修 / キャリアデザイン / 赤ちゃん人形 / ライフキャリア教育 / 家庭科教育 / 実践プログラムモデルの開発 / 社会資源との協働 / 実践プログラムモデル開発 / Roots of Empathy / 社会資源 / 協働
Outline of Final Research Achievements

The first outcome of this study was the establishment of a collaborative system in which university faculty members played the role of coordinators as the hub of a “baby-care experience project” involving diverse actors, including schools, government, citizens, and businesses. In doing so, we attempted to model the project as a practical program in which diverse actors can share the process of goals, conception, practice, evaluation, and improvement by positioning junior high school home economics classes, teacher training sessions, and citizen study groups within this framework.
Second, it has been confirmed that this project contributes to the development of citizenship not only for students but also for baby's parents, that maternity leave is a factor that encourages the participation of parents of babies, and that it is a place for companies to make a social contribution to the development of the next generation.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では、「赤ちゃんとのふれあい体験」の効果を、生徒においては自分の生き方を見つめるライフキャリアの視点で、また赤ちゃんの保護者についてはシティズンシップ育成の視点で分析したところに新規性を有する。さらに、「赤ちゃんとのふれあい体験事業」の課題を把握し、ハブの役割を果たすコーディネイターを中心に学校と市民に行政や企業を加えた協働体制を構築し、多様な主体がプロセスを共有できる実践プログラムを開発してモデル化を試みた。このことにより、「赤ちゃんとのふれあい体験事業」が、現代の克服すべき大きな課題である少子化や育休取得などの取組に少なからず寄与できるのではないかと考える。

Report

(7 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2023 2022 2020 2019 Other

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 1 results) Presentation (4 results) Book (2 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 家庭科におけるライフキャリア教育への示唆-男性育休取得者へのインタビュー調査を基に-2023

    • Author(s)
      加賀恵子、杉澤咲楽
    • Journal Title

      東北家庭科教育研究

      Volume: 第21号 Pages: 9-18

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 生活時間と赤ちゃん人形のお世話体験を教材とした授業の有効性2023

    • Author(s)
      加賀恵子、三上真喜子
    • Journal Title

      弘前大学教育学部研究紀要クロスロード

      Volume: 第27号 Pages: 33-42

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 地域の社会資源との協働による消費者教育-ドイツ・バイエルン州のLTTAによる授業実践を基に-2020

    • Author(s)
      加賀恵子,鈴木真由子,大本久美子
    • Journal Title

      消費者教育

      Volume: 40 Pages: 187-196

    • NAID

      130008083287

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 「赤ちゃんとのふれあい体験」が乳児の保護者に与える影響ー来校型事業に参加した保護者の実態調査からー2022

    • Author(s)
      加賀恵子
    • Organizer
      日本家政学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report 2021 Research-status Report
  • [Presentation] 「中学校家庭科における『赤ちゃんとのふれあい体験』を手だてとしたライフキャリア教育カリキュラムの開発と効果評価」2022

    • Author(s)
      加賀恵子
    • Organizer
      日本家庭科教育学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report 2021 Research-status Report
  • [Presentation] 家庭科におけるライフキャリア教育への示唆-男性育休取得者へのインタビュー調査を基に-2022

    • Author(s)
      加賀恵子、杉澤咲楽
    • Organizer
      日本家庭科教育学会東北地区会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 「赤ちゃんとのふれあい体験」に参加した保護者の意識と実態2019

    • Author(s)
      加賀恵子
    • Organizer
      日本家庭科教育学会近畿地区会 実践・研究発表会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 消費者教育研究198号2020

    • Author(s)
      加賀恵子
    • Total Pages
      18
    • Publisher
      (公財)消費者教育支援センター
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 消費者教育研究201号2020

    • Author(s)
      加賀恵子
    • Total Pages
      18
    • Publisher
      (公財)消費者教育支援センター
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Remarks]

    • URL

      https://babyfureai.sakura.ne.jp/index.html

    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi