• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Oral neural basis of developmental dyslexia, focusing on the process of nonverbal visual cognitive processing

Research Project

Project/Area Number 18K13218
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09060:Special needs education-related
Research InstitutionOsaka University of Comprehensive Children Education (2020)
Kyoto University (2018-2019)

Principal Investigator

Asano Kohei  大阪総合保育大学, 児童保育学部, 教授 (50713319)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2020: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2019: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2018: ¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Keywords発達性ディスレクシア / fMRI / 学習障害 / 特別支援教育 / 発達障害 / ディスレクシア / 発達製ディスレクシア / 非言語視覚情報処理 / 機能的時期共鳴画像 / 機能的磁気共鳴画像
Outline of Final Research Achievements

In this study, we focused on non-verbal visual processing in orality and examined the characteristics of visual cognitive processing of dyslexia using functional magnetic resonance imaging (fMRI).
In the fMRI experiment, we examined the difference between the group of typical developmental children and dyslexic by detecting the pattern of brain activity during visual stimulus processing using Multi-Variate Pattern Analysis (MVPA), and examined the discrimination of dyslexia. As a result, these possibilities were shown.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

発達性ディスレクシアは、学習障害の中で最も大きい割合を占める発達障害である。そのため、その神経基盤の解明と、早期発見・早期支援は急務である。また、ディスレクシアを持ちながら非言語の認知特性を生かして活躍する人々がいることから、読み書きの障害と有意な非言語の特性が同一の神経基盤に起因するかは認知神経科学上意義ある探究と言える。
MVPAを用いた脳fMRIデータの解析が示した定型発達とディスレクシアの視覚認知処理の神経基盤の差異および、脳活動によるディスレクシア判別の可能性は、早期の発見・支援の進展に寄与する認知神経科学上の有益なデビデンスであると考えられる。

Report

(4 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (2 results)

All 2019

All Journal Article (1 results) Presentation (1 results)

  • [Journal Article] 発達性ディスレクシアのfMRI研究2019

    • Author(s)
      浅野孝平
    • Journal Title

      医学の歩み

      Volume: 270 Pages: 829-834

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 観察・実験における「見る」行動に及ぼす言語能力の影響2019

    • Author(s)
      浅野孝平
    • Organizer
      日本理科教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi