Project/Area Number |
18K13960
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Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 25020:Safety engineering-related
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Research Institution | Tokyo University of Marine Science and Technology (2019-2023) Tokai University (2018) |
Principal Investigator |
Fukuda Gen 東京海洋大学, 学術研究院, 准教授 (10734478)
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Project Period (FY) |
2018-04-01 – 2024-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2020: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2018: ¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
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Keywords | 衝突ゾーンの見える化 / OZT / OZT密度 / ビッグデータ / AIS / 海上交通分析 / 衝突ゾーン / バーチャルブイ / LOPC / LOPC密度 / 相関 / 航行妨害ゾーン / 衝突 |
Outline of Final Research Achievements |
In this study, it was found that the OZT density near areas where past ship collisions occurred is not the highest but rather around a certain value. This indicates that in regions with high OZT density, navigators are more cautious, resulting in fewer collisions. Conversely, in areas where OZT zones are present but not as highly dense, navigators may be less attentive, leading to more collisions. Additionally, after the installation of a virtual AIS buoy south of the Uraga Channel in 2019, we identified new hazardous areas in the altered traffic flow using OZT density.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
過去に船舶の衝突が発生した付近はOZT密度が最も高い値ではなく、ある一定値付近にあることを明らかにし、OZTは発生しているが、そこまで高い値が出ていない場所では、航海士が不注意となり衝突が発生している可能性があることを示すことができたことは社会的意義があると考える。さらに、バーチャルブイ設置後の交通流として、バーチャルブイ3号(一番太平洋側)付近では東京湾から千葉方面に向かう船舶および東京湾に入港する船舶同士で新たにOZT密度が相対的に高い海域が発生しており、この値が過去に衝突のあった場所のOZT密度と近いことを示したことは、人為的要因による衝突事故を未然に防ぐために重要な成果であると考える。
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