• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of new coaching method for straddle-vault using a multistage box that can visually assist hand jump position

Research Project

Project/Area Number 18K17898
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 59030:Physical education, and physical and health education-related
Research InstitutionGifu University

Principal Investigator

Hayashi Ryohei  岐阜大学, 教育学部, 助教 (20805486)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2018: ¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Keywords学校体育 / 小学生 / 器械運動 / 開脚跳び / バイオメカニクス / 体育科教育 / 小学校体育 / 跳び箱運動 / 運動苦手 / キネマティクス
Outline of Final Research Achievements

This study aimed to identify the achievement rate and differences between failed (pre) and successful (post) attempts during straddle vault coaching using a multistage box (30 cm, 50 cm and 60 cm) with a mat sensor.
As a result, approximately 85% of the subjects could perform straddle vault when they used a shorter vaulting box and a mat sensor. Furthermore, straddle vault movement in the post-movement was improved by straddle vault coaching.
Therefore, the shorter vaulting box and a mat sensor used in this study can be considered useful teaching aids for straddle vault coaching.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では,様々な長さの跳び箱(30 cm, 50 cm, 60 cm)と着手位置を誘導するマットセンサーを開発した。そして,それらを用いて開脚跳びができない小学生児童に開脚跳びの指導を行い,開脚跳びの達成率を算出するとともに指導前後における開脚跳びの動作を比較した。
その結果,対象者の約85%の児童が開脚跳びができるようになった。また,開脚跳びの指導後には,より高い助走速度を有した状態で素早い踏切動作を行うことが可能な動作に変化することが明らかとなった。
以上の結果から,本研究で開発した教具は,開脚跳びができない児童にとって効果的な教具として用いることが可能になると考えられる。

Report

(3 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2020 2019

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 4 results) Presentation (6 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results)

  • [Journal Article] 小学校体育授業における準備運動の実態2020

    • Author(s)
      林 陵平, 後藤洋基
    • Journal Title

      教育医学

      Volume: 65(4) Pages: 250-257

    • NAID

      130007867977

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 幼児期における子どもの身体活動量と体力特性の関係 -通常保育時間に着目して-2020

    • Author(s)
      大坪健太, 春日晃章, 南輝良々, 水田晃平, 濱口あずさ, 古田真太郎, 上田真也, 林 陵平
    • Journal Title

      岐阜大学教育学部研究報告(自然科学)

      Volume: 44 Pages: 51-55

    • NAID

      120006850248

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 小学校高学年児童に対する”良い姿勢”を意識づける短距離走指導の効果2020

    • Author(s)
      鈴木康介, 林 陵平, 小椋優作
    • Journal Title

      教育医学

      Volume: 印刷中

    • NAID

      130007885692

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Unit characteristics of physical activity intensity in elementary school physical education class2019

    • Author(s)
      大坪健太,春日晃章,小栗和雄,鈴木康介,林 陵平,関谷竜成
    • Journal Title

      Japan Journal of Human Growth and Development Research

      Volume: 2019 Issue: 83 Pages: 32-42

    • DOI

      10.5332/hatsuhatsu.2019.83_32

    • NAID

      130007674784

    • ISSN
      1340-8682, 1884-359X
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小学校体育授業における運動強度の種目特性 -単元で取り上げる種目間の違いに着目して-2019

    • Author(s)
      大坪健太,春日晃章,小栗和雄,鈴木康介,林 陵平,関谷竜成
    • Journal Title

      発育発達研究

      Volume: 印刷中

    • NAID

      130007674784

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] Characteristics of the sprint ability of low-skilled children2019

    • Author(s)
      Suzuki, K, Hayashi, R
    • Organizer
      The 2019 International Conference for the 8th East Asian Alliance of Sports Pedagogy
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 着手位置を聴覚的に捉えられる多段階式の跳び箱を用いた開脚跳びのコーチング事例:開脚跳びによって跳び箱を跳ぶことができない小学 校3年生の児童を対象として2019

    • Author(s)
      林 陵平, 中野一寿, 河野 優人, 鈴木 康介
    • Organizer
      日本体育学会第70回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校体育の跳び箱運動における開脚跳びの動作評価2019

    • Author(s)
      河野優人, 林 陵平
    • Organizer
      日本体育学会第70回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 運動が苦手な子どもを対象とした運動集中プログラムが子どもの運動好感度に与える影響2019

    • Author(s)
      淺川正堂, 春日章章, 小栗和雄, 内藤 譲, 林 陵平, 鈴木康介, 小椋優作
    • Organizer
      日本体育学会第70回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 運動が苦手な子どもを対象とした運動集中プログラムが子どもの基礎運動能力に及ぼす影響2019

    • Author(s)
      小島莉緒, 春日章章, 小栗和雄, 内藤 譲, 林 陵平, 鈴木康介, 小椋優作
    • Organizer
      日本体育学会第70回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] Relationships between decline rate of speed in sprint running and forward head posture in 9-12 years old children2019

    • Author(s)
      Suzuki, K, Hayashi, R
    • Organizer
      24th annual congress of the European College of Sport Science
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi