Creation and Institutionalization of New Categories: Theoretical and Empirical Studies on the Legitimization Process of Emerging Firms
Project/Area Number |
18K18568
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Research Category |
Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Medium-sized Section 7:Economics, business administration, and related fields
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Research Institution | Hitotsubashi University |
Principal Investigator |
KARUBE Masaru 一橋大学, 大学院経営管理研究科, 教授 (90307372)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
内田 大輔 九州大学, 経済学研究院, 准教授 (10754806)
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Project Period (FY) |
2018-06-29 – 2022-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
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Budget Amount *help |
¥6,110,000 (Direct Cost: ¥4,700,000、Indirect Cost: ¥1,410,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2018: ¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
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Keywords | 正当性 / 創造 / 制度化 / カテゴリ / 新興企業 / 正当化 / 創業者ネットワーク / 知識 / 関係性 / 日本 / 中国 / IPO / 創業 / 上場 / 政治的つながり / イノベーション / 信用供与 / 認識枠組 / 社会的正当性 |
Outline of Final Research Achievements |
We constructed a research database examining the process from inception to IPO of 1,266 Japanese and 1,113 Chinese start-up firms, and empirically examined the mechanism of establishing legitimacy through inception and subsequent social acceptance. The main findings are: (1) although existing firms play a not insignificant role in providing both resources and credit to founding firms, (2) the relationship with existing firms can be both a growth asset and a liability for the firms, and (3) the role of startup support programs, known as accelerator programs are more prominent in the early stages of growth of supported firms; and (4) the transformation of social issues into market issues is an opportunity for market development with the creation of new categories.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の学術的意義は大別して二つある。第一に、事前には市場に存在しない新規カテゴリを事後的に創造する過程として新規創業を捉え、社会的課題を市場課題に変換する主体として創業企業を捉える分析視角を提案したことにある。第二に、創業支援要因として創業環境、創業支援プログラム、既存企業との関係性について実証的にその効果を検討したことにある。創業と創業後の成長に寄与する要因は多面的であり、一面的に創業を捉えるのではなく、前職経験を通じた大企業との取引関係性など、複合的な側面から創業支援のあり方を検討していくことが我が国の創業促進に不可欠であることが示唆される。
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Report
(5 results)
Research Products
(10 results)