• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of the program to improve leadership of mentors by using formative intervention theory.

Research Project

Project/Area Number 18K18631
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Medium-sized Section 9:Education and related fields
Research InstitutionOchanomizu University

Principal Investigator

goto Ikuko  お茶の水女子大学, 基幹研究院, 基幹研究院研究員 (60724482)

Project Period (FY) 2018-06-29 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥6,240,000 (Direct Cost: ¥4,800,000、Indirect Cost: ¥1,440,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2018: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Keywords初任教師 / メンター / 形成的介入 / 能動的発達 / 発達支援 / 介入法 / メンター(初任教師指導者) / 能動的発達支援 / 介入法の開発 / 初任教師指導者(メンター)
Outline of Final Research Achievements

In this study, mentors attempted formative intervention to encourage novice teacher's proactive self-development on the teaching practice at an elementary and junior high school affiliated with a national university, and also on the novice teacher training at an elementary school in Tokyo (School A).
The elements of mentor's teaching method verified in the process of this attempting were conceptualized. Furthermore, this study showed that the findings in this study have a potential to solve the problem, grasping the actual conditions of mentoring based on questionnaires conducted to mentors in 83 elementary schools in 2 wards of Tokyo, which are not engaged in formative intervention.
In order to appeal to researchers and educational sites, the research findings are going to be published as an e-book, 「Theory for Mentor Intervention Supporting Growth and Development of Novice Teachers -Teacher Agency Steaming from Active Solutions-」 by Ochanomizu University.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

初任者研修の要である指導担当者=メンターの介入法や指導力を高める方法についての検討・開発は全く為されていない現状において、初任教師の能動的な行為(成長・発達)を生み出すべく、形成的介入論(エンゲストローム:2010)を基にした、メンター育成の理念となる介入法について提案するとともに、新しい教師教育の在り方にも一石を投じるという意味で学術的意義を有する。
更には、初任教師一人一人が固有の課題解決能力を身に付けることで真の教育力が養われることになり、即ちそれは、真に教育力のある教師育成というキャリアデザインの発想に立ってのメンターの指導力向上に関する研究といえ、社会的意義をもつものと考える。

Report

(6 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (25 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (3 results) (of which Open Access: 1 results) Presentation (21 results) (of which Int'l Joint Research: 6 results,  Invited: 1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] Development of a place for science communication as an initiative to support the construction of a novice ECEC practitioner's view of children2020

    • Author(s)
      Inoue Chika, Osaki Akihiro, Goto Ikuko, Suematsu Kana
    • Journal Title

      Impact

      Volume: 2020 Issue: 8 Pages: 20-21

    • DOI

      10.21820/23987073.2020.8.20

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 初任教師の成長・発達支援のデザイン-エンゲストロームの拡張的学習理論からのアプローチ-2019

    • Author(s)
      後藤郁子・玉野麻衣
    • Journal Title

      平成30年度文部科学省委託研究 「新任・若手教員の学校組織マネジメント育成のための学校コンサルテーション」研究成果報告書

      Volume: 成果報告書 Pages: 21-28

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 初任教師の成長・発達支援のデザイン-エンゲストロームの拡張的学習理論からのアプローチ-2019

    • Author(s)
      後藤郁子・玉野麻衣
    • Journal Title

      教育経営学研究紀要

      Volume: 21(通巻29号) Pages: 63-71

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 新しい教育を創る変革のエージェンシーを生むリーダーシップとは?;教育長・校長の形成的介入に視点を当てて;2023

    • Author(s)
      後藤郁子
    • Organizer
      日本教師学学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校教育で求められる男女共同参画意識の醸成-令和1年・2年・3年の実践を基に-2022

    • Author(s)
      後藤郁子 滝澤公子
    • Organizer
      日本教師学学会 第23回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] インフォーマルな場における若手保育者の学び2021

    • Author(s)
      後藤郁子、井上知香、末松加奈
    • Organizer
      日本教育学会 第80回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校の初任者研修におけるメンタリングの課題‐メンターへのアンケート調査及びインタビューを通して‐2021

    • Author(s)
      後藤郁子
    • Organizer
      日本教師教育学会 第29回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 幼児の物語創作における保育者の介入行動に関する一考察ある男児のデジタル絵本創作活動に焦点をあてて2021

    • Author(s)
      後藤郁子 末松加奈 井上知香 大崎章宏
    • Organizer
      日本発達心理学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] インフォーマルな場における若手保育者の学び2021

    • Author(s)
      後藤郁子
    • Organizer
      日本教育学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 初任者研修におけるメンタリング‐課題と解決モデル‐2020

    • Author(s)
      後藤郁子
    • Organizer
      日本教育学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] Tasks in Mentoring for Novice Teacher Training:The direction of problem solution2020

    • Author(s)
      後藤郁子 井上知香 大﨑章宏 末松加奈
    • Organizer
      EUROPEAN EDUCATIONAL RESEARCH ASSOCIATION
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] “Developing a setting for scientific communication as a third-place learning community- how novice preschool teacher develop learning in the community compared to their working place”2020

    • Author(s)
      後藤郁子 井上知香 大﨑章宏 末松加奈
    • Organizer
      Hawaii International Conference On Education
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 初任者研修におけるメンタリングの課題と解決の方向性2020

    • Author(s)
      後藤郁子
    • Organizer
      日本教師学学会(要旨発表)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] “Tasks in Mentoring for Novice Teacher Training:The direction of problem solution”2020

    • Author(s)
      後藤郁子
    • Organizer
      EUROPEAN EDUCATIONAL RESEARCH ASSOCIATION(採択)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 初任者研修におけるメンタリング‐課題と解決モデル‐2020

    • Author(s)
      後藤郁子
    • Organizer
      日本教育学会(ウエブ開催)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 初任・若手教師育成現場の実態と課題から捉えた指導担当者(メンター)の介入論2019

    • Author(s)
      後藤郁子
    • Organizer
      日本教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] “Design of Expansive Learning in Novice Teacher Training -Focusing on the Self-directed Acts of the Training Participants“2019

    • Author(s)
      後藤郁子
    • Organizer
      EUROPEAN EDUCATIONAL RESEARCH ASSOCIATION (ECER)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 初任・若手教師をサポートするメンタリング機能-附属中と公立小の事例を通して-2019

    • Author(s)
      後藤郁子
    • Organizer
      日本教師教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 初任者研修における拡張的学習のデザイン-校長の形成的介入に視点をあてて-2019

    • Author(s)
      後藤郁子
    • Organizer
      日本教師学学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 初任・若手教師育成現場の実態と課題から捉えた思想担当者(メンター)の介入論(予定)2019

    • Author(s)
      後藤郁子
    • Organizer
      日本教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] “Design of Expansive Learning in Novice Teacher Training -Focusing on the Self-directed Acts of the Training Participants-“(予定)2019

    • Author(s)
      後藤郁子
    • Organizer
      EUROPEAN EDUCATIONAL RESEARCH ASSOCIATION (ECER) 2019,Hamburg
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 教員研修における共有・協同のデザイン2018

    • Author(s)
      後藤郁子
    • Organizer
      日本教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] “Does Mentoring Make Novice Teachers Self-Directed? : Functions of Mentoring as Support for Novice Teachers in Elementary School”2018

    • Author(s)
      後藤郁子
    • Organizer
      EUROPEAN EDUCATIONAL RESEARCH ASSOCIATION (ECER) 2018,Bolzano(
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] エンゲストロームの拡張的学習理論をもとにした初任教師の成長・発達を支える新しい育成論からのアプローチ2018

    • Author(s)
      後藤郁子
    • Organizer
      九州教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] 初任教師の成長・発達を支援するメンターの介入論ー能動的な課題解決から生まれる教師エージェンシーー2023

    • Author(s)
      後藤郁子
    • Total Pages
      87
    • Publisher
      お茶の水女子大学E-bookサービス(電子出版)
    • Related Report
      2022 Annual Research Report

URL: 

Published: 2018-07-25   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi