• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Developing STEM Module in High School based on Realistic Mathematics Education

Research Project

Project/Area Number 18K18635
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Medium-sized Section 9:Education and related fields
Research InstitutionKanazawa University

Principal Investigator

OTANI MINORU  金沢大学, 学校教育系, 教授 (50241758)

Project Period (FY) 2018-06-29 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,940,000 (Direct Cost: ¥3,800,000、Indirect Cost: ¥1,140,000)
Fiscal Year 2020: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2018: ¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Keywords現実的数学教育論 / 高等学校数学科 / STEMモジュール / STEM / 高等学校 / モジュール / 評価問題
Outline of Final Research Achievements

Based on a realistic theory of mathematics education, this study addressed three issues in order to develop STEM modules and assessment questions for high school mathematics that emphasize the linkage with social life, occupations, and other academic fields. (1) Conducted the "Japan Mathematics A-lympiad Contest," a mathematics contest that was designed with the current SGDs in mind, and studied the evaluation criteria for report assignments. (2) Practice of cross-curricular lessons was carried out in the WWL consortium at the attached high school. We collected STEM modules and assessment problems, published three volumes of high school teaching materials, and distributed them free of charge to all high schools in Japan.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

高等学校では社会に開かれた教育課程や大学入試共通テストなどの改革が進められている.他方で,高等学校数学の内容や評価枠組みは旧態依然としており,その改善が喫緊の課題となっている.本研究は,現実的数学教育論に基づき,社会生活・職業・他学問領域との連関を重視する高等学校数学のSTEM教材と評価問題を開発し,高等学校数学科の内容や評価システムの改善するために,授業で使用可能な教材・問題集を3冊作成し,全国の高校に無償配布を行い,もってわが国の高等学校数学の革新に寄与した.

Report

(6 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (23 results)

All 2022 2021 2020 2019 2018 Other

All Int'l Joint Research (2 results) Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (11 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Invited: 1 results) Book (2 results) Remarks (3 results)

  • [Int'l Joint Research] Utercht University/Freudental Institute/Mathematics Alympiad(オランダ)

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] ユトレヒト大学/フロイデンタール研究所(オランダ)

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] SDGsに協働的に取り組むコンテストの教材化2022

    • Author(s)
      川谷内哲二,大谷実,端崎圭一
    • Journal Title

      金沢大学学校教育系紀要

      Volume: 15 Pages: 21-27

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「自らの学習を調整しようとする側面」の評価のポイント2022

    • Author(s)
      大谷 実
    • Journal Title

      教育科学数学教育

      Volume: 777 Pages: 68-73

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 高等学校における探究的・協働的で教科横断的な学び:RMEアプローチへの金沢大学附属高校の取り組み2020

    • Author(s)
      川谷内哲二,戸田偉,酒井祐士,外山康平,大谷実,伊藤伸也
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌・数学教育

      Volume: 102 Pages: 12-23

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 高等学校数学科における教科横断的な学習課題: オランダの全国共通試験の分析2020

    • Author(s)
      大谷実,川谷内哲二
    • Journal Title

      金沢大学人間社会研究域学校教育系紀要

      Volume: 12 Pages: 1-8

    • NAID

      120006843844

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 現実課題を文脈とする数学科の教材実践2019

    • Author(s)
      戸田偉、丹内周子、山本潤平、大谷実、伊藤伸也
    • Journal Title

      高校数学教育研究

      Volume: 70 Pages: 87-94

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] Emergence of STEAM education in Japan: The Case of Mathematics Education at KUSH2022

    • Author(s)
      Ohtani Minoru
    • Organizer
      Internal Society of Design and Development of Education
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 高等学校数学科における課題探究的な授業の分析:感染症課題を事例として2022

    • Author(s)
      大谷 実
    • Organizer
      日本数学教育学会第55回秋期研究大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] Task design and analysis2021

    • Author(s)
      Ohtani Minoru
    • Organizer
      14th Internatuonal Conference of Mathematics Education
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 高等学校数学科における課題探究的な授業のデザイン:感染症課題を事例として2021

    • Author(s)
      大谷 実
    • Organizer
      日本数学教育学会第54回秋期研究大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 事象を数学化する思考を培う実践研究:現実世界の数学化と数学の数学化2019

    • Author(s)
      外山康平,大谷実
    • Organizer
      日本数学教育学会・第101回大会(沖縄大会)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 薬剤師やスポーツトレーナーの擬似体験:EUの数理教育プロジェクトmascilを手掛かりに2019

    • Author(s)
      戸田偉.大谷実
    • Organizer
      日本数学教育学会・第101回大会(沖縄大会)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] SDGsに協働的に取り組む数学コンテスト「日本数学A-lympiad」:生徒感想と「新しい学習指導要領が目指す姿」2019

    • Author(s)
      小林徹也,大谷実,川谷内哲二,光永文彦
    • Organizer
      日本数学教育学会・第101回大会(沖縄大会)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] SDGsに協働的に取り組む数学コンテスト「日本数学A-lympiad」:教材化への試み2019

    • Author(s)
      川谷内哲二,大谷実,小林徹也,光永文彦
    • Organizer
      日本数学教育学会・第101回大会(沖縄大会)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] SDGsに協働的に取り組む数学コンテスト「日本数学A-lympiad」:事象を多角的,複合的に捉える「理数探究」との関連を中心に2019

    • Author(s)
      光永文彦,大谷実,小林徹也,川谷内哲二
    • Organizer
      日本数学教育学会・第101回大会(沖縄大会)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 日常生活や社会の事象に数学を活用する力の育成:オランダの共通テストに向けた作問と実践報告2019

    • Author(s)
      酒井祐士,大谷実
    • Organizer
      日本数学教育学会・第101回大会(沖縄大会)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 数学的活動を通した主体的・対話的で深い学びの実現2018

    • Author(s)
      大谷実
    • Organizer
      第100回全国算数・数学教育研究(東京)大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] 日常生活や社会の事象に数学を活用する力の育成:オランダの「全国共通試験」問題Ⅱ2020

    • Author(s)
      大谷 実
    • Total Pages
      54
    • Publisher
      東京書籍
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 日常生活や社会の事象に数学を活用する力の育成2018

    • Author(s)
      大谷実
    • Total Pages
      47
    • Publisher
      東京書籍
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Remarks] 日本数学A-lympiad

    • URL

      https://www.kanazawa-u.ac.jp/admission/teacher/a_lympiad

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Remarks] 日本数学A-lymiad

    • URL

      https://www.kanazawa-u.ac.jp/contest/a_lympiad

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Remarks] オランダからの挑戦状

    • URL

      http://kfshs2.w3.kanazawa-u.ac.jp/cito/

    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-07-25   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi