• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Metaphor study aimed at supporting culturally and linguistically diverse students in learning academic subjects

Research Project

Project/Area Number 18K18641
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Medium-sized Section 9:Education and related fields
Research InstitutionNagoya University

Principal Investigator

Sumi Yukimi  名古屋大学, 人文学研究科, 准教授 (50340211)

Project Period (FY) 2018-06-29 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords小学校教科書 / メタファー / 語彙 / 多義語 / 抽象的意味 / 比喩的意味 / 応用認知言語学 / 多様な言語文化背景をもつ子ども / 比喩 / 概念メタファー / メタファー表現 / 教科学習 / 日本語教育 / 教科書 / 学校教育 / 学習支援 / 認知言語学 / 子ども / 小学校
Outline of Final Research Achievements

This study was undertaken to compile a list of “conceptual metaphors and metaphorical expressions in textbooks used in elementary schools” with the aim of providing guidance and support for teachers and supporters involved in subject learning for culturally and linguistically diverse students. Conceptual metaphors are metaphors at the conceptual level of “how we perceive things,” and metaphorical expressions are the manifestations of these conceptual metaphors at the linguistic level. Metaphor expressions were extracted from a total of 31 textbooks (approved in 2014) in each subject area and grade level, and conceptual metaphors (and components of conceptual metaphors) were identified and listed by subject and grade level. It is under consideration how to present the lists and are preparing to make them available on the website.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

概念レベルのメタファーは認識のあり方自体がメタファーである故にその存在が意識されにくく、メタファー表現がメタファーであることも一般には気づかれていない。本研究はそれを顕在化させたところに意義がある。多義語の難しさは教科学習を進める上でつまずきの原因ともなり得るが、本研究のリストを参照することで、概念メタファーの本質「抽象的で捉えにくい事柄を、身体経験豊かで具象的な事柄を通して理解・経験すること」を生かし、身体経験と結び付けることで、抽象的な意味(比喩的な意味)の理解を促すことができる。また、複数の派生義や関連語彙の体系的な理解を促すことも可能となる。

Report

(7 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (26 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (8 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 1 results) Presentation (17 results) (of which Int'l Joint Research: 10 results,  Invited: 1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 小学校社会科教科書における容器のメタファー-多様な言語文化背景をもつ子どもたちの教科学習支援に向けて-2024

    • Author(s)
      鷲見幸美・松浦光
    • Journal Title

      名古屋大学人文学研究論集

      Volume: 7 Pages: 47-67

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] WEB版小学校教科書語彙リストの公開-学習支援での活用に向けて-2024

    • Author(s)
      山本裕子・川村よし子・鷲見幸美
    • Journal Title

      日本語教育方法研究会誌

      Volume: 30(2) Pages: 110-111

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 事象構造メタファーにおける「流れ」と評価性-社会的活動の概念化を中心に-2023

    • Author(s)
      松浦光
    • Journal Title

      認知言語学論考

      Volume: 7 Pages: 89-115

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「XよりもX」構文の認知的基盤-<体験>に基づく評価の比較-2023

    • Author(s)
      松浦光、梶原彩子、菊地礼
    • Journal Title

      日本認知言語学会論文集

      Volume: 23 Pages: 182-193

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小学校低学年教科書に見られる比喩2023

    • Author(s)
      鷲見幸美
    • Journal Title

      名古屋大学人文学研究論集

      Volume: 6 Pages: 41-56

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 小学校教科書に埋もれた比喩の身体性2022

    • Author(s)
      鷲見幸美
    • Journal Title

      表現研究

      Volume: 116 Pages: 30-39

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 概念メタファー理論に基づいた教科学習支援-抽象語の理解に向けて―2021

    • Author(s)
      鷲見幸美・松浦光
    • Journal Title

      名古屋大学人文学研究論集

      Volume: 4 Pages: 207-215

    • NAID

      120007127349

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 概念メタファーとメタファー表現-多様な言語文化背景をもつ子どもの教科学習支援に生かすための応用認知言語学的研究-2020

    • Author(s)
      鷲見幸美
    • Journal Title

      認知言語学研究

      Volume: 5 Pages: 27-52

    • NAID

      40022353914

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 小学校教科書における「まとめる」の意味をめぐって2024

    • Author(s)
      鷲見幸美
    • Organizer
      第9回日韓学術交流会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 動詞「まとめる」の多義構造2024

    • Author(s)
      鷲見幸美
    • Organizer
      東アジア日本学研究国際シンポジウム
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 日常生活において見えない物理的事象をどう捉えるか?-小学校理科教科書から見えてくるもの-2024

    • Author(s)
      鷲見幸美, 松浦光
    • Organizer
      第5回上海財経大学・名古屋大学合同研究会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 小学校理科教科書における容器のメタファー2024

    • Author(s)
      鷲見幸美, 松浦光
    • Organizer
      第8回上海師範大学・名古屋大学言語文化学術交流会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 小学校教科書に潜在する抽象的事柄の捉え方-応用認知言語学からの教科学習支援-2024

    • Author(s)
      鷲見幸美, 松浦光
    • Organizer
      日本語教育国際研究大会2024
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 小学校教科書で用いられている単語と複合語の抽出-小学校教科書語彙リストの公開に向けて-2023

    • Author(s)
      山本裕子, 川村よし子, 鷲見幸美
    • Organizer
      日本語教育学会2023年度春季大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] WEB版小学校教科書語彙リストの公開-学習支援での活用に向けて-2023

    • Author(s)
      山本裕子, 川村よし子, 鷲見幸美
    • Organizer
      日本語教育方法研究会第62回研究会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校社会科教科書における容器のメタファー2023

    • Author(s)
      鷲見幸美・松浦光
    • Organizer
      第4回上海財経大学・名古屋大学合同研究会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 小学校社会科教科書における容器のメタファー2023

    • Author(s)
      鷲見幸美・松浦光
    • Organizer
      第7回上海師範大学・名古屋大学言語文化学術交流会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 小学校社会科および理科の教科書語彙の特徴2023

    • Author(s)
      山本裕子・川村よし子・鷲見幸美
    • Organizer
      日本語教育方法研究会第60回研究会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校低学年教科書のメタファーー抽象的な物事の捉え方の学習ー2023

    • Author(s)
      鷲見幸美
    • Organizer
      東アジア日本学研究国際シンポジウム
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 小学校教科書に埋もれた比喩:「表現技法」としてではない比喩に着目した分析2022

    • Author(s)
      鷲見幸美
    • Organizer
      第59回表現学会全国大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 小学校社会科教科書の語彙調査2022

    • Author(s)
      山本裕子・川村よし子・鷲見幸美
    • Organizer
      日本語教育方法研究会第59回研究会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校社会科教科書の語彙調査ー小学校で学習する語彙の特徴の抽出に向けて―2022

    • Author(s)
      山本裕子・川村よし子・鷲見幸美
    • Organizer
      2022年度日本語教育学会秋季大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校低学年教科書の多義語2022

    • Author(s)
      鷲見幸美
    • Organizer
      第3回上海財経大学・名古屋大学合同研究会-コロナ危機を越えて
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 小学校低学年教科書の比喩2022

    • Author(s)
      鷲見幸美
    • Organizer
      東アジア日本語学研究国際シンポジウム
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 概念メタファー理論に基づいた教科学習支援―社会科3・4年生教科書の分析を通して―2019

    • Author(s)
      鷲見幸美・松浦光
    • Organizer
      日本語教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 直喩とは何か: 理論検証と実例分析2023

    • Author(s)
      稲益佐知子, 菊地礼, 長沼英二, 半沢幹一, 松浦光, 三田寛真.
    • Total Pages
      300
    • Publisher
      ひつじ書房
    • ISBN
      9784823411908
    • Related Report
      2023 Annual Research Report

URL: 

Published: 2018-07-25   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi