• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of educational tools for the visually impaired which help understanding of actual shapes by sense of touch

Research Project

Project/Area Number 18K18645
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Medium-sized Section 9:Education and related fields
Research InstitutionOsaka Kyoiku University

Principal Investigator

NARITA ICHIHITO  大阪教育大学, 教育学部, 准教授 (50404017)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 仲矢 史雄  大阪教育大学, 科学教育センター, 教授 (90401611)
Project Period (FY) 2018-06-29 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥6,240,000 (Direct Cost: ¥4,800,000、Indirect Cost: ¥1,440,000)
Fiscal Year 2019: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2018: ¥5,720,000 (Direct Cost: ¥4,400,000、Indirect Cost: ¥1,320,000)
Keywords視覚障がい者支援 / フォトグラメトリー / 点字 / 点図 / 凸図 / 3D印刷模型 / ものタグシール / IoT / 凸図印刷 / 3D印刷 / 3Dプリンター / 点図・立体コピー / 視覚障がい / 支援アイテム / スマイルアルバム / 点図製図教材 / 3D模型
Outline of Final Research Achievements

The real shapes of spiders, bees, butterflies, ants, etc. were acquired as 3D-CAD data by photogrammetry from multiple photographs taken with a camera or a microscope. A 3D model of the palm size that can be handled on the desk was completed by 3D printing using these data. In addition, we have developed a route map that visually impaired people can understand. By introducing IoT technology using NFC tag stickers to the route map printed on paper using Braille and convex figures, it became possible to provide voice information.
We asked the blind students their opinions on each of the created support tools. As a result, it was confirmed that the product was designed to meet the needs of the visually impaired and should be used as a teaching material at a visual support school.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

視覚障がいのある人は,世界中にいて,日常生活に共通の悩みを抱えている。また,今現在,健常者として不自由なく暮らしている人も,いつ事故・病気等により視力を失い,視覚障がいのある人になるかわからない。見えない生活の中で,手で触れて理解できる教材は,「視覚障がいのない人が見ている世界」と「視覚障がいのある人が見ている世界」をつなぐ貴重なコミュニケーション伝達媒体になる。
本研究での製作物は,視覚障がいのある人だけでなく視覚障がいのない人にとっても,様々な形状を把握し,その仕組みを理解する上で意義ある支援アイテムになると考えている。絵画・音楽などの芸術作品と同じく,世界共通の支援アイテムになり得る。

Report

(3 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (4 results)

All 2019 2018

All Presentation (4 results)

  • [Presentation] 視覚障がい者を対象とした触れて聞いてよくわかる路線図の開発2019

    • Author(s)
      井原拓真, 山中将, 竹保遥, 大内田裕, 成田一人
    • Organizer
      日本産業技術教育学会 近畿支部 第36回研究発表会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 視覚障がい者を対象とした触れてよくわかる虫図鑑の開発2019

    • Author(s)
      山中将, 井原拓真, 池上尚吾, 竹保遥, 大内田裕, 成田一人
    • Organizer
      日本産業技術教育学会 近畿支部 第36回研究発表会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 触れてよくわかる視覚障がい者向け支援アイテムの開発2019

    • Author(s)
      成田一人,仲矢史雄,川野学都,井原拓真,池上尚吾,今井友揮,岡山将也,高田周平,八幡陽典,山中将,辻拓磨
    • Organizer
      第7回大阪教育大学附属学校教員と大学教員との研究交流会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 持続可能な学習を実現するアクティブラーニング対応ICT技術の開発2018

    • Author(s)
      仲矢史雄
    • Organizer
      イノベーションジャパン
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-07-25   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi