• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Construction of a Feed-Forward Educational IR System for Predicts the Future and Enhances Students' Independence

Research Project

Project/Area Number 18K18675
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Medium-sized Section 9:Education and related fields
Research InstitutionToin University of Yokohama (2020)
Kansai University (2018-2019)

Principal Investigator

MORI Tomoko  桐蔭横浜大学, 教育研究開発機構, 教授 (50397767)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 脇田 貴文  関西大学, 社会学部, 教授 (60456861)
紺田 広明  福岡大学, 公私立大学の部局等, 講師 (60734077)
上畠 洋佑  新潟大学, 教育・学生支援機構, 准教授 (00757271)
畑野 快  大阪府立大学, 高等教育推進機構, 准教授 (50749819)
本田 周二  大妻女子大学, 人間関係学部, 准教授 (00599706)
斎藤 有吾  新潟大学, 経営戦略本部, 准教授 (50781423)
Project Period (FY) 2018-06-29 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥6,370,000 (Direct Cost: ¥4,900,000、Indirect Cost: ¥1,470,000)
Fiscal Year 2020: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2018: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Keywords大学教育 / 教学IR / 学生の主体性の喚起 / 初等教育 / クラスター分析 / 学習者のメタ認知 / IR / フィードフォワード型 / 学生のメタ認知 / 主体性 / 自律性 / 学修成果の可視化 / 主体的な学び / 学びのプロセス / 学修タイプ / データの活用
Outline of Final Research Achievements

The purpose is to arouse the independence of university freshmen who have various academic ability, various motivation, and various visions in the background of the universalization of the independent university, who have the responsibility for their own learning toward "they want to be" instead of "they can be" and positively manage it. As the technique, the future prediction map education IR system is developed for each student. As a result of examining what kind of data can be the key parameter of the curriculum by making demonstration data set of the individual student on the basis of knowledge of the calculation science, it was clarified that the tendency can be grasped by dividing quality and ability into 3 elements of the academic ability, and constructing the competency set which combined direct evaluation and indirect evaluation.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は学生・生徒を対象とした学び研究としてその成長の足跡をデータ化し可視化することにより自身の学びを振り返る従来のメタ認知を刺激する学習のあり方ではなく,計算科学の知研からこれまで在籍した先輩たちの学びの軌跡からその自身の今後の成長を身近に感じることで「なりたい自分」をイメージしやすくした場合,動機づけが高まったり行動変容を促す効果があるのかどうかについて検討を行った。結果として,溝上(2012)にあるようにフューチャーライフ(将来への見通し)を持つことによって,プリゼンスライフ(今やるべきこと)が明快になることで上記2つに効果があることを示唆した。

Report

(4 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2020 2019 2018

All Journal Article (8 results) (of which Peer Reviewed: 7 results,  Open Access: 1 results) Presentation (2 results)

  • [Journal Article] ラウンドテーブル報告 質的研究を考える : 学生,教員,職員の学びと成長を捉える学習研究の手法として2020

    • Author(s)
      森 朋子 , 山田 嘉徳 , 上畠 洋佑
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 41 Pages: 57-61

    • NAID

      40022145225

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Introduction of Jigsaw Method as Active Learning in Large Class2020

    • Author(s)
      KATAYAMA Noboru、TAKAGI Yuka、KIM Joonam、HONDA Shuji、MORI Tomoko
    • Journal Title

      Journal of JSEE

      Volume: 68 Issue: 3 Pages: 3_2-3_7

    • DOI

      10.4307/jsee.68.3_2

    • NAID

      130007851842

    • ISSN
      1341-2167, 1881-0764
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 大人数講義授業におけるアクティブラーニングとしてのジグソー法の導入2020

    • Author(s)
      片山昇,髙木優香,金冑男,本田周二,森朋子
    • Journal Title

      工学教育

      Volume: 68-3 Pages: 2-7

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 授業内の他者との関係に対する認識がアクティブラーニング型授業における外化に及ぼす影響2019

    • Author(s)
      本田周二・紺田広明・三保紀裕・山田嘉徳・森朋子・溝上慎一
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 41-1 Pages: 88-96

    • NAID

      40021966509

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 質的研究を考える―学生、教員、職員の学びと成長を捉える学習研究の手法として―2019

    • Author(s)
      森朋子・山田嘉徳・上畠洋佑
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 41- 2 Pages: 57-61

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 学習論からみた「高校魅力化プロジェクト」 : 深い学びの構造とそれを生み出す越境学習のシステム (第70回公開シンポジウム報告 地域課題に教育学はどう応答するか : 島根県「高校魅力化プロジェクト」を焦点に)2019

    • Author(s)
      森朋子
    • Journal Title

      教育学研究ジャーナル

      Volume: 24 Pages: 57-61

    • NAID

      40021837123

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 深い学びに寄与するグループ活動のデザイン : 思考と活動の乖離を乗り越えるために2019

    • Author(s)
      森朋子・松下佳代
    • Journal Title

      名古屋高等教育研究

      Volume: 19 Pages: 141-152

    • NAID

      120006600441

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 学士課程教育における学生の成長感の軌跡とその特徴:入学してからのリテラシーとコンピテンシーの伸びに着目して2019

    • Author(s)
      畑野 快、上垣友香理、星野聡孝、高橋哲也
    • Journal Title

      大学教育学会論文誌

      Volume: 40 Pages: 18-26

    • NAID

      120006895730

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 中等教育におけるアクティブラーニングの課題  ラベリング活動に注目して2018

    • Author(s)
      森 朋子(関西大学),田中 敏博,前田 秀樹(高槻中学校・高等学校),松下 佳代(京都大学)
    • Organizer
      日本教育工学会全国大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 潜在クラス分析を用いた学生タイプの抽出とその特徴の検討:能力の成長感を指標として2018

    • Author(s)
      畑野 快、上垣友香理、星野聡孝、高橋哲也
    • Organizer
      大学教育学会第40回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-07-25   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi