• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Fundamental Research on Constructing an Idea of the Teaching and Learning Processes, emphasis on Student's Understanding of Mathematics-Concentration in connecting elementary, junior high and high school-

Research Project

Project/Area Number 19203037
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (A)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionNara University of Education

Principal Investigator

YOSHIDA Akeshi  Nara University of Education, 大学院・教育学研究科, 教授 (30444615)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) IITAKA Shigeru  学習院大学, 理学部, 教授 (20011588)
ICHIHARA Kazuhiro  奈良教育大学, 教育学部, 准教授 (00388357)
ICHIRAKU Sigeo  横浜市立大学, 国際総合科学部, 教授 (30046130)
IMAOKA Mitsunori  広島大学, 大学院・教育学研究科, 教授 (20031817)
OKABE Tsuneharu  埼玉大学, 経済学部, 教授 (80087080)
KATSUMI Yoshio  帝塚山大学, 現代生活学部, 教授 (40329909)
KUNIMUNE Susumu  静岡大学, 教育学部, 教授 (50214979)
KUMAKURA Hiroyuki  静岡大学, 教育学部, 教授 (00377706)
SASAKI Tetsurou  愛知教育大学, 教育学部, 教授 (20170681)
SHIGEMATSU Keiichi  奈良教育大学, 教育学部, 教授 (40116281)
NAGAO Atsushi  国立教育政策研究所, 教育課程研究センター・研究開発部, 教育課程調査官 (00353392)
NAGASAKI Eizo  静岡大学, 大学院・教育学研究科, 教授 (50141982)
NAGATA Junichiro  国立教育政策研究所, 教育課程研究センター・研究開発部, 教育課程調査官 (30413909)
YAMAGUTI Takeshi  広島大学, 大学院・教育学研究科, 准教授 (60239895)
WATANABE Kimio  早稲田大学, 教育・総合科学学術院, 教授 (50015913)
Project Period (FY) 2007 – 2009
Project Status Completed (Fiscal Year 2009)
Budget Amount *help
¥38,610,000 (Direct Cost: ¥29,700,000、Indirect Cost: ¥8,910,000)
Fiscal Year 2009: ¥12,870,000 (Direct Cost: ¥9,900,000、Indirect Cost: ¥2,970,000)
Fiscal Year 2008: ¥9,880,000 (Direct Cost: ¥7,600,000、Indirect Cost: ¥2,280,000)
Fiscal Year 2007: ¥15,860,000 (Direct Cost: ¥12,200,000、Indirect Cost: ¥3,660,000)
Keywords数学 / 理解 / わかる授業 / わからせる対象 / わからせる工夫 / わかったことの確認 / メタ認知 / 意識調査 / わかる / 授業 / 授業研究 / 授業・学習評価 / アンケート / わからせる方法 / わかったことの評価 / ディベート / つまずき / 理解の様相 / 先行研究
Research Abstract

When we are constructing how to understand mathematics lesson, it is important to clarify the following : objects that we want the students to understand ; devices to make them understand ; and confirm whether student understood them.Confirmation of understanding is especially important. Moreover, it is necessary to teach carefully the meaning of variables and the value of proofs from the viewpoint of connecting elementary schools, junior high school and high schools. Finally, if we would like to pay more attention between performance and understanding, it is very important for teachers to take time to let students reflect their meta-cognitive processes through journal writing. Simultaneously this process will foster student's understanding.

Report

(4 results)
  • 2009 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2008 Annual Research Report
  • 2007 Annual Research Report
  • Research Products

    (27 results)

All 2010 2009 2008 Other

All Journal Article (15 results) (of which Peer Reviewed: 9 results) Presentation (7 results) Book (3 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] オープンアプローチによる大学授業の構築についての一考察-小学校教科「算数」における授業実践-2010

    • Author(s)
      市原一裕・大室敦志
    • Journal Title

      奈良教育大学教育実践総合センター研究紀要 Vol.19

      Pages: 189-193

    • NAID

      120002036300

    • Related Report
      2009 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 大学数学における「わかる」の判断基準に関する研究-ゼミ形式の指導を通して-2010

    • Author(s)
      市原一裕・芝野雄大
    • Journal Title

      奈良教育大学教育実践総合センター研究紀要 Vol.19

      Pages: 67-74

    • NAID

      120002036316

    • Related Report
      2009 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 算数作文による児童の学習評価と指導改善の実践的研究2009

    • Author(s)
      重松敬一・吉田明史・勝美芳雄・川口敬之
    • Journal Title

      奈良教育大学紀要 58(1)

      Pages: 107-120

    • NAID

      120001814748

    • Related Report
      2009 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] これからの数学教育~「数学的活動」の充実2009

    • Author(s)
      吉田明史
    • Journal Title

      中等教育資料(ぎょうせい)

    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Journal Article] 教科書と授業からみるフィンランドの数学教育2009

    • Author(s)
      熊倉啓之・吉田明史・長尾篤志・國宗進・川合公孝
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌

    • NAID

      110007340283

    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Journal Article] 算数・数学における問題解決学習の研究(12)2009

    • Author(s)
      重松敬一・吉田明史・川口慎二・横弥直治
    • Journal Title

      奈良教育大学教育実践総合センター研究紀要 18号

      Pages: 45-53

    • Related Report
      2009 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 算数作文による児童の学習評価と指導改善の実践的研究2009

    • Author(s)
      重松敬一、吉田明史、勝美芳雄、河口敬之
    • Journal Title

      奈良教育大学紀要 58/1,

      Pages: 107-120

    • NAID

      120001814748

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] "Why do we have to prove this?" Fostering Students' Understanding of 'Proof' in Geometry in Lower Secondary School.2009

    • Author(s)
      Kunimune S., Fujita T., Jones K.
    • Journal Title

      Proceedings of ICMI Study 19 on "Proof and Proving in Mathematics Education" Taipei, Taiwan. Vol.1,

      Pages: 256-261

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] これからの数学教育-「数学的活動」の充実2009

    • Author(s)
      吉田明史
    • Journal Title

      中等教育資料 58-11

      Pages: 14-19

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教科書と授業からみるフィンランドの数学教育2009

    • Author(s)
      熊倉啓之・吉田明史・長尾篤志・國宗進・川合公孝
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌 91-7

      Pages: 40-51

    • NAID

      110007340283

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Journal Article] 算数・数学における問題解決学習の研究(12)2009

    • Author(s)
      重松敬一, 吉田明史, 川口慎二, 横弥直浩
    • Journal Title

      奈良教育大学教育実践総合センター研究紀要 第18号

      Pages: 45-53

    • Related Report
      2008 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] わかる数学の授業を構築するための基礎研究(1)2008

    • Author(s)
      吉田明史・重松敬一
    • Journal Title

      奈良教育大学紀要 57巻

      Pages: 211-217

    • NAID

      120001075941

    • Related Report
      2009 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 数学科「資料の活用」で育むべき判断力を育成する指導」2008

    • Author(s)
      西村圭一
    • Journal Title

      明治図書「教育科学数学教育」 610

      Pages: 87-92

    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Journal Article] わかる数学の授業を構築するための基礎研究(1)2008

    • Author(s)
      吉田明史, 重松敬一
    • Journal Title

      奈良教育大学紀要 第57巻

      Pages: 211-217

    • NAID

      120001075941

    • Related Report
      2008 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 数学科「資料の活用」で育むべき判断力を育成する指導」2008

    • Author(s)
      西村 圭一
    • Journal Title

      明治図書「教育科学数学教育」 610

      Pages: 87-92

    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Presentation] わかる数学の授業の構築~教員の意識調査分析(2)~2010

    • Author(s)
      吉田明史
    • Organizer
      全国数学教育学会
    • Place of Presentation
      大分県
    • Year and Date
      2010-01-23
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Presentation] わかる数学の授業の構築-教員の意識調査分析(2)-2010

    • Author(s)
      吉田明史
    • Organizer
      全国数学教育学会
    • Place of Presentation
      大分県
    • Year and Date
      2010-01-23
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] かる数学の授業の構築~教員の意識調査から~2009

    • Author(s)
      吉田明史
    • Organizer
      日本数学教育学会
    • Place of Presentation
      静岡県
    • Year and Date
      2009-11-08
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Presentation] 空間図形についての理解に関する研究~球の学習に現れる類推の考え~2009

    • Author(s)
      國宗進, 他
    • Organizer
      日本数学教育学会
    • Place of Presentation
      静岡県
    • Year and Date
      2009-11-08
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Presentation] わかる数学の授業の構築-教員の意識調査から-2009

    • Author(s)
      吉田明史
    • Organizer
      日本数学教育学会
    • Place of Presentation
      静岡県
    • Year and Date
      2009-11-08
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] 空間図形についての理解に関する研究-球の学習に現れる類推の考え-2009

    • Author(s)
      原欣嗣・國宗進・八田弘恵・熊倉啓之・近藤裕
    • Organizer
      日本数学教育学会
    • Place of Presentation
      静岡県
    • Year and Date
      2009-11-08
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] 「資料の活用」の学習指導に関する研究2008

    • Author(s)
      西村圭一
    • Organizer
      日本数学教育学会
    • Place of Presentation
      福島県
    • Year and Date
      2008-08-05
    • Related Report
      2009 Final Research Report 2008 Annual Research Report
  • [Book] わかる数学の授業を構築するための基礎研究-小中高接続の重点化を通してー2010

    • Author(s)
      吉田明史, 他
    • Total Pages
      838
    • Publisher
      研究成果報告書(I)~(III)
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Book] ざっくりわかる!微分積分入門2009

    • Author(s)
      岡部恒治
    • Total Pages
      95
    • Publisher
      青春出版
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Book] ざっくりわかる! 微分積分入門2009

    • Author(s)
      岡部 恒治
    • Total Pages
      95
    • Publisher
      青春出版
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Remarks]

    • URL

      http://mailsrv.nara-edu.ac.jp/~y-akeshi/

    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Remarks]

    • URL

      http://mailsrv.nara-edu.ac.jp/~y-akeshi/

    • Related Report
      2009 Annual Research Report

URL: 

Published: 2007-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi