• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of prosocial behavior and socialization on preschooler

Research Project

Project/Area Number 19530577
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Educational psychology
Research InstitutionMiyagi University of Education

Principal Investigator

ITO Junko  Miyagi University of Education, 教育学部, 教授 (10331844)

Project Period (FY) 2007 – 2010
Project Status Completed (Fiscal Year 2010)
Budget Amount *help
¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2010: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2009: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2008: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2007: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywordsパーソナリティ / 社会性 / 向社会的行動 / 環境移行 / 幼児期 / 発達 / 社会的スキルー / 仲間関係 / 攻撃行動 / 幼児 / 人的環境 / 移行 / 適応 / 社会化 / 環境 / 社会的スキル / 子ども-保育者の関係 / 適応期 / 環境移行期
Research Abstract

This study is considered how infants learn prosocial behavior based mainly on oneself in the environments, which are the home, the teacher and their company in finishing fiscal year from the entrance previous year targeted for the kindergarten child for 4years. The mother's control tendency before entrance participates related prosocial behavior and the mother's response tendency related offensive behavior, and this relates to the individual variation in the interaction with the company of an environment transitional period. Since putting it in the environment transitional period, voluntary prosocial behavior in sad situations effected formation of peer relationship. This was different in "worrisome side" of a social skill depending on teachers, and was reflected by the interaction with teacher-children and peer relationship. The thing by which the human environment such as" relations of a teacher-children" "peer relationship" that an environment transitional period can put it plays the role important to acquisition of a social skill was suggested.

Report

(6 results)
  • 2010 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2009 Annual Research Report   Self-evaluation Report ( PDF )
  • 2008 Annual Research Report
  • 2007 Annual Research Report
  • Research Products

    (30 results)

All 2011 2010 2009 2008 2007 Other

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (21 results) Book (5 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 向社会性についての認知はいかに変容するのか -幼児期から児童期にかけての検討-2009

    • Author(s)
      伊藤順子
    • Journal Title

      幼年教育研究年報(広島大学幼年教育研究施設) 30

      Pages: 5-13

    • NAID

      120000872172

    • Related Report
      2009 Self-evaluation Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 向社会性についての認知はいかに変容するのか-幼児期から児童期にかけての検討-2009

    • Author(s)
      伊藤順子
    • Journal Title

      幼年教育研究年報 30

      Pages: 5-13

    • NAID

      120000872172

    • Related Report
      2008 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 向社会性についての認知はいかに変容するのか:幼児期から児童期にかけての検討2008

    • Author(s)
      伊藤順子
    • Journal Title

      幼年教育研究年報(広島大学大学院教育学研究科附属幼年教育研究施設) 30巻

      Pages: 5-13

    • NAID

      120000872172

    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Presentation] 幼児期の自尊感情についての関係論的分析 3歳から5歳にかけての縦断的調査から2011

    • Author(s)
      伊藤順子
    • Organizer
      日本発達心理学会第21回大会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Year and Date
      2011-03-27
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] 幼児期の自尊感情についての関係論的分析:3歳から5歳にかけての縦断的調査から2011

    • Author(s)
      伊藤順子
    • Organizer
      日本発達心理学会第22回大会発表論文集(査読無,536)
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Presentation] 子育て支援環境・母子関係と幼児の社会的行動との関連 : 環境移行期から適応期にかけての変容2010

    • Author(s)
      伊藤順子
    • Organizer
      日本発達心理学会第21回大会
    • Place of Presentation
      神戸国際会議場
    • Year and Date
      2010-03-27
    • Related Report
      2009 Self-evaluation Report
  • [Presentation] 子育て支援環境・母子関係と幼児の社会的行動との関連:環境移行期から適応期にかけての変容2010

    • Author(s)
      伊藤順子
    • Organizer
      日本発達心理学会第21回大会
    • Place of Presentation
      神戸国際会議場
    • Year and Date
      2010-03-27
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] 子育て支援環境・母子関係と幼児の社会的行動との関連:環境移行期から適応期にかけての変容2010

    • Author(s)
      伊藤順子
    • Organizer
      日本発達心理学会第21回大会発表論文集(査読無,441)
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Presentation] 幼児における向社会性の発達と社会化の過程 : 環境移行期における3歳入園時児の変容2009

    • Author(s)
      伊藤順子
    • Organizer
      日本教育心理学会第51回総会
    • Place of Presentation
      静岡大学
    • Year and Date
      2009-09-21
    • Related Report
      2009 Self-evaluation Report
  • [Presentation] 幼児における向社会性の発達と社会化の過程:環境移行期における3歳入園時児の変容2009

    • Author(s)
      伊藤順子
    • Organizer
      日本教育心理学会第51回総会
    • Place of Presentation
      静岡大学
    • Year and Date
      2009-09-21
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] 環境移行期における適応過程-3歳入園前後についての検討-2009

    • Author(s)
      伊藤順子
    • Organizer
      日本保育学会第62回大会
    • Place of Presentation
      千葉大学
    • Year and Date
      2009-05-16
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] 環境移行期における社会的行動と仲間関係-3歳入園児の社会的行動・攻撃行動の分析から-2009

    • Author(s)
      伊藤順子
    • Organizer
      日本発達心理学会第20回大会
    • Place of Presentation
      日本女子大学
    • Year and Date
      2009-03-24
    • Related Report
      2009 Self-evaluation Report 2008 Annual Research Report
  • [Presentation] 環境移行期における社会的行動と仲間関係2009

    • Author(s)
      伊藤順子
    • Organizer
      日本発達心理学会第20回大会発表論文集(査読無,358)
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Presentation] 環境移行期における適応過程:3歳入園前後についての検討2009

    • Author(s)
      伊藤順子
    • Organizer
      日本保育学会第62回大会発表論文集(査読無,85)
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Presentation] 幼児期における向社会性の発達と社会化の過程:環境移行期における3歳入園児の変容2009

    • Author(s)
      伊藤順子
    • Organizer
      日本教育心理学会第51回総会発表論文集(査読無,440)
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Presentation] 環境移行期の『仲間関係』・『保育者-子どもの関係』と社会的スキルとの関連 : 3歳入園児についての検討2008

    • Author(s)
      伊藤順子
    • Organizer
      日本教育心理学会第50回総会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Year and Date
      2008-10-11
    • Related Report
      2009 Self-evaluation Report 2008 Annual Research Report
  • [Presentation] 幼児期における父子・母子の愛着-養育態度・夫婦関係との関連から-2008

    • Author(s)
      伊藤順子
    • Organizer
      日本保育学会第61回大会
    • Place of Presentation
      名古屋市立大学
    • Year and Date
      2008-05-17
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Presentation] 幼児期の社会性の発達に関する質的検討I2008

    • Author(s)
      伊藤順子
    • Organizer
      日本発達心理学会第18回大会
    • Place of Presentation
      大阪国際会議場
    • Year and Date
      2008-03-21
    • Related Report
      2009 Self-evaluation Report 2007 Annual Research Report
  • [Presentation] 幼児期の向社会性の発達に関する質的検討2008

    • Author(s)
      伊藤順子
    • Organizer
      日本発達心理学会第19回大会発表論文集(査読無,757)
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Presentation] 幼児期における父子・母子の愛着:養育態度・夫婦関係の関連から2008

    • Author(s)
      伊藤順子
    • Organizer
      日本保育学会第61回大会発表論文集(査読無,638)
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Presentation] 環境移行期の「仲間関係」・「保育者-子どもの関係」と社会的スキルとの関連:3歳入園児についての検討2008

    • Author(s)
      伊藤順子
    • Organizer
      日本教育心理学会第49回総会発表論文集(査読無,204)
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Presentation] 援助すること・援助されることの意味とは-幼児期における縦断的調査から-2007

    • Author(s)
      伊藤順子
    • Organizer
      日本教育心理学会第49回総会
    • Place of Presentation
      文教大学
    • Year and Date
      2007-09-17
    • Related Report
      2009 Self-evaluation Report 2007 Annual Research Report
  • [Presentation] 幼児期における向社会性の変容:規範的側面・評価的側面に関する認知の縦断的検討2007

    • Author(s)
      伊藤順子
    • Organizer
      日本発達心理学会第17回大会発表論文集(査読無,679)
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Presentation] 援助すること・援助されることの意味とは:幼児期における縦断的調査から2007

    • Author(s)
      伊藤順子
    • Organizer
      日本教育心理学会第49回総会発表論文集(査読無,623)
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Book] 図で理解する発達(川島一夫・渡辺弥生(編著))(親と子のつながりの不思議)2010

    • Author(s)
      伊藤順子
    • Publisher
      福村出版
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Book] 図で理解する発達 (親子のつながり不思議) 7章2010

    • Author(s)
      伊藤順子
    • Total Pages
      14
    • Publisher
      福村出版
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Book] 原著で学ぶ社会性の発達(渡辺弥生・杉村伸一郎(編著))(社会化と向社会的道徳推論)2008

    • Author(s)
      伊藤順子
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Book]2008

    • Author(s)
      渡辺弥生・伊藤順子・杉村伸一郎, 編
    • Total Pages
      267
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • Related Report
      2009 Self-evaluation Report
  • [Book] 原著で学ぶ社会性の発達2008

    • Author(s)
      渡辺弥生・伊藤順子・杉村伸一郎(編)
    • Total Pages
      267
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • Related Report
      2007 Annual Research Report
  • [Remarks] ホームページ等

    • Related Report
      2010 Final Research Report

URL: 

Published: 2007-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi