Mathematical Activities' Chain and Role of Introspection urged and realized to profound Insight and Meaning about Algebraic Learning
Project/Area Number |
19530799
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Education on school subjects and activities
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Research Institution | Shizuoka University |
Principal Investigator |
MIYATA Yoshimasa Shizuoka University, 教育学部, 教授 (50022207)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
MOROZUMI Tatsuo 上越教育大学, 大学院・学校教育研究科, 准教授 (50324322)
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Project Period (FY) |
2007 – 2008
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2008)
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Budget Amount *help |
¥4,810,000 (Direct Cost: ¥3,700,000、Indirect Cost: ¥1,110,000)
Fiscal Year 2008: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2007: ¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
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Keywords | 代数学習 / 質的深化 / 数学的活動 / 内省 / 洞察 / 意味形成 / 認識 / 学習過程 / スパイラル / 学び直し / 小中高連携 |
Research Abstract |
本研究では, 代数に関わる数学的活動で, 学習者が今まで学んだことを活かして新たなことがらを洞察する学習過程と, 今まで学んだことがら等に新たな意味生成をする学習過程を分析しながら, 学習者の認識の変容や数学観の形成について考察を行った。また, 代数学習における認識のゆらぎ, ゆらぎの自覚とのりこえ, 認識の深化の実感など, 中学校から高校への接続期における代数学習の内省の役割について, 実証的な考察を行った。
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Report
(3 results)
Research Products
(22 results)