Ultra low friction tribotechnology for diesel engines by the application of roller bearings, surface coatings and lubricants
Project/Area Number |
19560152
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Design engineering/Machine functional elements/Tribology
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Research Institution | Kyushu Sangyo University |
Principal Investigator |
SOEJIMA Mitsuhiro Kyushu Sangyo University, 工学部, 教授 (40037990)
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Project Period (FY) |
2007 – 2008
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2008)
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Budget Amount *help |
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2008: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2007: ¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
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Keywords | ディーゼル機関 / トライボロジー / 摩擦摩耗 / すべり軸受 / 転がり軸受 / エンジン油 / コーティング / Low-SAPSオイル |
Research Abstract |
実働ディーゼル機関,OHVやOHCの各種動弁機構試験装置などを用い,低粘度Low-SAPS環境対策や個体潤滑剤配合のエンジン油が機関の全摩擦損失,動弁系カム・フォロワ機構のローラ支持軸受などの要素や各部の摩擦損失,そのすす混入汚損がカム・フォロワの摩擦摩耗に及ぼす影響を調べ,超低摩擦ディーゼル機関トライボロジー技術のための転がり軸受や表面被覆と潤滑剤の活用に関する研究開発のポイントを明らかにした。
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Report
(3 results)
Research Products
(24 results)